Kirsebærreker som legger egg.

Jeg vil igjen spørre om hva som er galt med kirsebærrekene mine.
Kjøpte 15 stk. for ca 10 uker siden. De aller fleste var blanke og vel 1 cm. lange. En hadde rødfarge, 2 med antydning til rødt og resten blanke.
Etter et par-tre uker fant jeg 2 eggeklaser innimelom plantene. Etter ytterlige noen uker så jeg at både blanke reker og 2-3 med litt rødt ,hadde egg.
Har gått og ventet på rekeyngel, men den gang ei. Idag har jeg igjen funnet masse egg under en rot. Ser ikke mer egg på rekene.
Rekene går alene i et 38l akvarie med sand, en stor rot, planter og javamose. De er i farta og ser ut til å trives bra.
Mesteparten er fremdeles blanke, De blir ikke røde. Er dette riktig?
Hunnrekene blir som regel mye rødere enn hannene. Hannene er mye blankere. Imidlertid så høres dine unge ut. Yngel er nesten helt gjennomsiktige, og de får ikke den skikkelige rødfargen før de er ganske store.

Reker bærer egg under magen, de legger ikke fra seg eggene noe sted. Eggene dingler under magen deres helt til de klekkes, og det tar ca 3 uker.

Eggene du har funnet andre steder kan være snegleegg eller noe annet. Rekeegg er det i hvert fall ikke om de ligger rundt omkring i karet.

Rekeyngelen er bare en 2-3 mm lang og gjennomsiktig når de klekkes. Vanskelige å se med andre ord. Er det mye mose i karet har de lett for å gjemme seg der. Er ikke filteret rekesikkert kan yngel bli tatt av filteret.

Kom på en annen ting ang. blanke reker. Dersom rekebestanden har vært sammen med andre rekearter som de kan krysses med, kan fargen vannes ut også.
Hannene er jo litt sånn lyse og grå til grårosa egentlig, og har ikke den knallrøde fargen eldre hunner får. Men som unge er hunnene lyserøde, og kjønnsmodne hunner får en gul eggflekk i nakken. Dette er ubefruktede egg. Etter paring vandrer eggklasen fra nakken og ned under buken på hunnen, der henger de mellom bena og hun vifter og passer på dem.

Årsaken til at dine kirsebærreker avviker sånn i farge, kan være rett og slett at det er en dårlig stamme med kirsebærreker. Ikke alle kirsebærreke-stammer har like flotte farger, noen er lavere gradert enn andre. Du var kanskje litt uheldig med valg av hvem du kjøpte kirsebærreker fra.... dessverre. Det høres ut som du ikke fikk kvalitetsreker iallefall, utifra beskrivelsen din mht farge osv. Eller, i verste fall, kan det være at de ble holdt sammen med andre reker og har krysset seg og blitt til ikkeno' (hybrider)

Hvorfor rekene dine legger fra seg eggklasene er uvisst, det har jeg aldri sett mine gjøre. Det var en merkelig atferd. Men det sies at hunnrekene kan kaste eggene hvis de blir stresset, men det skulle jo ikke være noe som stresser dem hos deg siden du har dem i et kar uten fisk eller noen trusler.
Hvilken farge er det på de eggene du mener er reke-egg som ligger rundt omkring? (PS! Har du snegler i dette akvariet?)
mona o
Men det sies at hunnrekene kan kaste eggene hvis de blir stresset

Wow, da har jeg lært noe nytt i dag også

Jeg har aldri opplevd dette, men så noe annet nytt i går. En stakkars hunnreke med egg - som hadde mugnet! Stakkaren gikk rundt med en diger dott mugg under magen. Fikk ikke tatt noe bilde av det, og ikke klarte jeg å fange henne heller. Kan ikke tenke meg at hun kan overleve det der, det så ille ut. Hvordan slikt kan skje aner jeg ikke
Joda, rekehunner med befruktede egg kan f.eks. kaste eggene i posen under transport pga stress.
Men jeg må si jeg aldri har sett noen rekehunner gjøre det i et akvarium
Ah, stemmer det med transport og stress. Det visste jeg da...! Men, det var helt glemt Kan heller ikke huske å ha hørt at dette skjer i akvarium, men en gang er kanskje den første?
Kirsebærreker som legger egg.
Takker hjertligst for svar. Først vil jeg si at jeg har hatt kirsebærreker en liten periode før. De hadde rødfarge fra de var ganske små. Det ble også rekeyngel.
Jeg kjente derfor igjen den gule flekken oppe på ryggen. Det har vært 5-6 stykker som har hatt store gule flekker på ryggen. Nå er det ingen med disse flekkene, men jeg har funnet gule små egg under en rot. Jeg har blå svamp på filteret og er 99 % sikker på at det ikke er rekeyngel i akvariet. Det blir som forrige gang. De legger egg. Tror ikke de er stresset, det ser i alle fall ikke slik ut. De er alene i akvariet.
Tror meg enig med Mona at det er dårlig kvalitet på rekene. De bør vel egentlig ikke formere seg. De får bare være her til jeg vet hva jeg skal gjøre med de.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap