Hvilken snegle?!

Hei!

Fant i dag en ny snegle i akvariet mitt. Det som egentlig gjør det ekstra rart er det at jeg ikke har hatt oppi noen nye planter på 2-3 mnd.

Den er brun/lysebrun, har samme type skall som posthornsneglen, men er bare ca. 1 cm i diameter.

Kan dette være noen annen snegle enn en liten posthornsnegle?
Denne? De er eksperter på å gjemme seg
Jepp! Der tenker jeg vi har den.

Er dette en snegle man øsnker å ha i akvariet, eller er den av typen som formerer seg ekstremt fort og derfor bør kastes ut?

ElinH
[URLBLOCK1] De er eksperter på å gjemme seg ;-)
Blir den virkelig 3,5 cm? Jeg må da ha sett millioner av disse etterhvert og aldri sett noen som er i nærheten engang. Jeg kan strekke meg til en cm men ikke lenger.
De formerer seg fort, men jeg har de i alle kar og har ikke problemer med de. De spiser døde planterester, alger og matrester, og så lenge ikke karet overfôres, er det ikke livsgrunnlag for hundrevis av slike (ikke hos meg i hvert fall).

I en periode når jeg hadde mye yngel/ungfisk her, og fôret i mengder med tabletter som støvet, fikk jeg hundrevis av dem. De eksploderte i antall. Det var ikke akkurat lekkert, nei...

Nå, når belastning og fôring er nede på normalnivå, har stort sett alle forsvunnet. Det hender jeg skviser de som måtte sitte på frontglasset, vel vitende om at det er flere i karet som jeg ikke ser. Denne skvisingen med ujevne mellomrom holder bestanden slik at de ikke oppleves som plagsomme, bare gratis nyttedyr
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap