- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvilken fisk går sammen med reker?
Hvilken fisk går sammen med reker?
Jeg har et 20L veggakvarie. Der har jeg 2 små Sewellia lineolata, 2 panda pansermalle, 5 sebrafisk,5 kardinaltetra også ca 8 blå tigerreke. Ja og 1 eplesnegle og 1 sandsnegle.
Alle disse fisken er veldig unge og små i str.
Jeg har vert plaget med nitrit og nitrat 1 ca 14 dager nå men nå begyner det å bli bra. Men jeg ser bare 2 reker. =(
Jeg har skaffet meg et 100L akvarie også nå.
Så da tenkte jeg å flytte noen av fiskene dit. Men er litt skeptisk til å gjøre det også for det ser ut som de fiskene som er i veggakvariet trives veldig fint der.
Og da var spørsmålet: Tror dere at noen av de fisken tar reker eller reke yngel? Jeg vurderer å flytte alt til 100L utenom rekene og de 2 Sewellia lineolata for de leker og trives der. Men tror dere at de kan ta rekene eller yngel? Og om de sebrafiskene eller kardinaltetra tar rekene. Biter på de sån at de blir skadet og dør for de klarer ikke å svelge de hel ivertfall. Yngel eneste som de sikkert kan svelge.
Alle disse fisken er veldig unge og små i str.
Jeg har vert plaget med nitrit og nitrat 1 ca 14 dager nå men nå begyner det å bli bra. Men jeg ser bare 2 reker. =(
Jeg har skaffet meg et 100L akvarie også nå.
Så da tenkte jeg å flytte noen av fiskene dit. Men er litt skeptisk til å gjøre det også for det ser ut som de fiskene som er i veggakvariet trives veldig fint der.
Og da var spørsmålet: Tror dere at noen av de fisken tar reker eller reke yngel? Jeg vurderer å flytte alt til 100L utenom rekene og de 2 Sewellia lineolata for de leker og trives der. Men tror dere at de kan ta rekene eller yngel? Og om de sebrafiskene eller kardinaltetra tar rekene. Biter på de sån at de blir skadet og dør for de klarer ikke å svelge de hel ivertfall. Yngel eneste som de sikkert kan svelge.
Postet 05.05.09 kl 18:36
Postet 05.05.09 kl 18:40
Flytt all fisk over til 100 literen, og la rekene få ha veggakvariet alene. Deretter kjøper du minst 4 corydoras panda til, siden dette er fisk som trives i gruppe - jo fler jo bedre.
Det er alt for mye fisk i en 20 liter, så jeg tror (vet!) at alle vil trives bedre i 100 literen.
Fiskene kan nok ta reker, men om rekene har/hadde en god størrelse er det nok ikke fisken som har skylda. Derimot kan de dårlige vannverdiene har en del av skylden dersom reker har forsvunnet. Reker er nemlig enda mer følsomme for dårlig vannkvalitet enn de fleste fisk. 2 uker med nitritt er mer enn de fleste reker ville klart kan jeg tro.
Det er alt for mye fisk i en 20 liter, så jeg tror (vet!) at alle vil trives bedre i 100 literen.
Fiskene kan nok ta reker, men om rekene har/hadde en god størrelse er det nok ikke fisken som har skylda. Derimot kan de dårlige vannverdiene har en del av skylden dersom reker har forsvunnet. Reker er nemlig enda mer følsomme for dårlig vannkvalitet enn de fleste fisk. 2 uker med nitritt er mer enn de fleste reker ville klart kan jeg tro.
Postet 05.05.09 kl 18:45
ok. Da skal de flyttes i det andre akvariet.
Så de klarer å ta rekene enda de nesten er like store som rekene?
Vet du noe om Sewellia Lineolata?
Jeg tenkte jeg skulle bare ha Blå tigerreke i veggakvariet men det ser ut som de Sewellia trives så godt så ville helst hatt de der sammen med rekene.
Og vet du noe om eplesnegler og reker?
Har sett at eplesnegler spiser på døde reker men vet du om de tar levende reker?
Takker så mye for svar.
Så de klarer å ta rekene enda de nesten er like store som rekene?
Vet du noe om Sewellia Lineolata?
Jeg tenkte jeg skulle bare ha Blå tigerreke i veggakvariet men det ser ut som de Sewellia trives så godt så ville helst hatt de der sammen med rekene.
Og vet du noe om eplesnegler og reker?
Har sett at eplesnegler spiser på døde reker men vet du om de tar levende reker?
Takker så mye for svar.
Postet 05.05.09 kl 18:45
Postet 05.05.09 kl 18:46
Ok, men er det noen som har eplesnegler og reker i samme kar her?
For jeg har en kjenning som har hatt eplesnegler og krystallreker i samme kar. Også fikk han seg 5 kardinaltetra og 5 neontetra for en stund siden og nå er alle rekene borte??
Men han har også vert plaget meg nitrit en periode nå.
Men da er det vel tetraen og nitriten som har tatt knekken på rekene da?
Og ikke sneglene.
Er det noen her som vet hva jeg kan gjøre for at blå tigerreke skal trives og kanskje formere seg??
Skal jeg ha salt, aquasafe, easybalance og baktozym i vannet og vannskifte en gang i uken også vasker jeg ikke filteret så lenge utblåsingen er fin.
For jeg har en kjenning som har hatt eplesnegler og krystallreker i samme kar. Også fikk han seg 5 kardinaltetra og 5 neontetra for en stund siden og nå er alle rekene borte??
Men han har også vert plaget meg nitrit en periode nå.
Men da er det vel tetraen og nitriten som har tatt knekken på rekene da?
Og ikke sneglene.
Er det noen her som vet hva jeg kan gjøre for at blå tigerreke skal trives og kanskje formere seg??
Skal jeg ha salt, aquasafe, easybalance og baktozym i vannet og vannskifte en gang i uken også vasker jeg ikke filteret så lenge utblåsingen er fin.
Postet 05.05.09 kl 19:20
Snegler spiser ikke levende reker. De har rett og slett ikke sjangs til å få tak i de.
Nitritt dreper både fisk og reker, men rekene bukker under først. De er avhengige av prikkfri vannkvalitet.
Fisk tar reker, de ser på det som mat. Sånn som kardinaltetra er for liten til å ta en voksen reke i en munnfull, men kan fint ta rekeyngel. Det er også mulig at de spiser reka bit for bit. Guppy har blitt observert gjøre dette - nappe beina av reka først, og deretter spise den bit for bit.
Likevel, dersom de største fiskene i karet er kardinal/neontetra, og rekene er voksne, ville jeg satt pengene mine på at det er dårlig vannkvalitet som dreper rekene.
Snegler og reker går helt fint sammen.
Salt putter du på middagen din, ferskvannsfisk trenger ikke salt. Bactozym er heller ikke nødvendig, manges erfaring er at dette ikke virker i det hele tatt. God gammeldags innkjøring er langt bedre. Aquasafe er greit nok å bruke, men de aller fleste trenger ikke den heller.
Filteret skal aldri vaskes. Når du merker at gjennomstrømningen er redusert, tapper du litt akvarievann ien bøtte, og skyller filteret forsiktig i det vannet. Du vil ikke vaske det helt rent, siden du da dreper/fjerner de gode bakteriene i filteret. Det skal bare skylles forsiktig i en bøtte akvarievann til den verste guffa er borte
rekene vil formere seg så smått så lenge vannkvaliteten er god, og det byttes rundt 30% ukentlig slik at ikke nitrat blir for høyt (reker er også veldig ømfintlig for nitrat, mens de fleste fisk tåler en god del nitrat). Du må også sørge for at filteret er sikkert for rekeyngel. De er bare 2-3 mm lange når de klekkes, og det skal ikke mye til før de suges inn og dør i filteret.
Nitritt dreper både fisk og reker, men rekene bukker under først. De er avhengige av prikkfri vannkvalitet.
Fisk tar reker, de ser på det som mat. Sånn som kardinaltetra er for liten til å ta en voksen reke i en munnfull, men kan fint ta rekeyngel. Det er også mulig at de spiser reka bit for bit. Guppy har blitt observert gjøre dette - nappe beina av reka først, og deretter spise den bit for bit.
Likevel, dersom de største fiskene i karet er kardinal/neontetra, og rekene er voksne, ville jeg satt pengene mine på at det er dårlig vannkvalitet som dreper rekene.
Snegler og reker går helt fint sammen.
Salt putter du på middagen din, ferskvannsfisk trenger ikke salt. Bactozym er heller ikke nødvendig, manges erfaring er at dette ikke virker i det hele tatt. God gammeldags innkjøring er langt bedre. Aquasafe er greit nok å bruke, men de aller fleste trenger ikke den heller.
Filteret skal aldri vaskes. Når du merker at gjennomstrømningen er redusert, tapper du litt akvarievann ien bøtte, og skyller filteret forsiktig i det vannet. Du vil ikke vaske det helt rent, siden du da dreper/fjerner de gode bakteriene i filteret. Det skal bare skylles forsiktig i en bøtte akvarievann til den verste guffa er borte
rekene vil formere seg så smått så lenge vannkvaliteten er god, og det byttes rundt 30% ukentlig slik at ikke nitrat blir for høyt (reker er også veldig ømfintlig for nitrat, mens de fleste fisk tåler en god del nitrat). Du må også sørge for at filteret er sikkert for rekeyngel. De er bare 2-3 mm lange når de klekkes, og det skal ikke mye til før de suges inn og dør i filteret.
Postet 05.05.09 kl 19:34
Ja jeg har altid "vasket" fiteret i en bøtte med akvarievann.
Men når jeg har tatt vannbytte har jeg hatt oppi salt, aquasafe og easybalanze. Men da slepper jeg å ha oppi det da.
Det sies at hvis man får nitrit i vannet kan man ha i norak akvarie salt for at ikke fisken/reken tar opp nitriten?
Men jeg er ganske fersk i dette så jeg vet ikke.
Jeg tar imot all tips jeg kan få.
Men når jeg har tatt vannbytte har jeg hatt oppi salt, aquasafe og easybalanze. Men da slepper jeg å ha oppi det da.
Det sies at hvis man får nitrit i vannet kan man ha i norak akvarie salt for at ikke fisken/reken tar opp nitriten?
Men jeg er ganske fersk i dette så jeg vet ikke.
Jeg tar imot all tips jeg kan få.
Postet 05.05.09 kl 19:53
Det er riktig det at salt demper plagene fisken har ved en nitrittforgiftning. Men, jeg er nå mer tilhenger av å forhindre nitritt i utgangspunktet enn å skulle dempe symptomer på forgiftning når det oppstår. Fisken risikerer likevel å få langtidsskader av forgiftningen som kan korte ned livet dens.
Dessuten er enkelte fisk svært følsomme for salt (for eksempel corydoras og maller). De kan faktisk dø av det. Tryggere å la være med andre ord.
Nitritt unngår du ved å kjøre inn filteret, og ikke plutselig belaste karet hardt. Om filteret ditt var innkjørt er det ikke så rart at du får nitritt med så mange fisk i et så knøttlite akvarium. Og det å sette inn masse fisk på en gang gjør også at nitritten kan blomstre, siden filteret ikke takler en slik økning i avfall. Det beste er å kjøre inn filteret, og deretter bare sette inn noen få fisk med minst en ukes mellomrom, slik at filteret rekker å tilpasse seg økt belastning
Dersom du frykter at filteret ikke er helt innkjørt enda, sjekk for nitritt med dråpetester daglig, og skulle du få utslag, bytter du minst 30% vann hver dag til nitritten er borte.
Dessuten er enkelte fisk svært følsomme for salt (for eksempel corydoras og maller). De kan faktisk dø av det. Tryggere å la være med andre ord.
Nitritt unngår du ved å kjøre inn filteret, og ikke plutselig belaste karet hardt. Om filteret ditt var innkjørt er det ikke så rart at du får nitritt med så mange fisk i et så knøttlite akvarium. Og det å sette inn masse fisk på en gang gjør også at nitritten kan blomstre, siden filteret ikke takler en slik økning i avfall. Det beste er å kjøre inn filteret, og deretter bare sette inn noen få fisk med minst en ukes mellomrom, slik at filteret rekker å tilpasse seg økt belastning
Dersom du frykter at filteret ikke er helt innkjørt enda, sjekk for nitritt med dråpetester daglig, og skulle du få utslag, bytter du minst 30% vann hver dag til nitritten er borte.
Postet 05.05.09 kl 19:59
Postet 05.05.09 kl 20:04
Innkjøringstiden for et filter er rundt 30 dager. Det tar tid for bakteriene å få fotfeste og formere seg i tilstrekkelig grad til å håndtere avfall fra fisk og fiskemat
Søker du litt rundt på forumet på "innkjøring" eller lignende finnes det masse tråder hvor dette diskuteres.
Det finnes mange meninger om hvordan innkjøringen skal foregå. Det som er sikkert er at det lønner seg å tilsette et eller annet som er biologisk nedbrytbart i karet under innkjøringen. Dvs. et eller annet som kan være mat til bakteriene. De er jo levende de også, og trenger et eller annet å spise skal de klare å formere seg og bli flere.
Jeg har lenge anbefalt å slippe nedi en liten klype fiskemat annen hver dag, og vet at mange har hatt veldig gode resultater med det. Andre er litt skeptiske til fremgangsmåten, uten at jeg skal begi meg ut på en forklaring om hvorfor.
Dessuten er det faktisk mulig å tilsette ren ammoniakk i karet, men det har jeg aldri prøvd. Det virker imidlertid svært fornuftig og logisk, men jeg husker ikke detaljene nå i farten Men da bør det selvsagt ikke være noe som helst levende i karet!
For min del holder det i lange baner å slippe nedi en klype fiskemat i ny og ne, dessuten vil alltids plantene avgi et vissent blad her og der som fungerer som mat.
Uansett hvordan du kjører inn filteret: når du begynner å sette inn fisk, må dette skje gradvis, og du bør sjekke nitritt jevnlig slik at du er sikker på at filteret takler belastningen
Søker du litt rundt på forumet på "innkjøring" eller lignende finnes det masse tråder hvor dette diskuteres.
Det finnes mange meninger om hvordan innkjøringen skal foregå. Det som er sikkert er at det lønner seg å tilsette et eller annet som er biologisk nedbrytbart i karet under innkjøringen. Dvs. et eller annet som kan være mat til bakteriene. De er jo levende de også, og trenger et eller annet å spise skal de klare å formere seg og bli flere.
Jeg har lenge anbefalt å slippe nedi en liten klype fiskemat annen hver dag, og vet at mange har hatt veldig gode resultater med det. Andre er litt skeptiske til fremgangsmåten, uten at jeg skal begi meg ut på en forklaring om hvorfor.
Dessuten er det faktisk mulig å tilsette ren ammoniakk i karet, men det har jeg aldri prøvd. Det virker imidlertid svært fornuftig og logisk, men jeg husker ikke detaljene nå i farten Men da bør det selvsagt ikke være noe som helst levende i karet!
For min del holder det i lange baner å slippe nedi en klype fiskemat i ny og ne, dessuten vil alltids plantene avgi et vissent blad her og der som fungerer som mat.
Uansett hvordan du kjører inn filteret: når du begynner å sette inn fisk, må dette skje gradvis, og du bør sjekke nitritt jevnlig slik at du er sikker på at filteret takler belastningen
Postet 05.05.09 kl 20:13
Postet 05.05.09 kl 20:19
Hei,
nitritt vil ikke skade rekene i hele tatt. For fiskene og de fleste andere virveldyr er nitritten svært farlig fordi den binder seg veldig rask til hæmoglobinmolekulen som egentlig skal binde O2 og transportere oksygen til forbrukssteder.
Rekene har ikke hæmoglobin, men i steden hæmocyanin som har ingen affinitet til O2. Derfor er nitritt alene absolut ufarlig for våre reker.
Så høge nitrittverdier med pH under 7 er egentlig ikke noe eg er bekymret i innkjøringsperioden. Ph over 7 øker sjansen for ammoniak og dette stoffet er svært farlig og vil drepe rekene ganske rask.
Så eg er enig at en gjennomtenkt innkjøringsperiode over lengre tid (minimum 3 veker) er viktig og man skal gjerne vente til nitritten er på 0 for å være sikker.
Andere faktorer som gi suksess:
Fôr for lite! Faren for overforing er høg. I tvil ikke fôr i hele tatt!
Ikke kjøp planter i butikken og sette de i rekeakvarier.
Angående røtter bruk mangrove eller redmoor, ikke mopani.
Catappa (ca. 1/2 - 1 blad per 50l)
Bruk Aqua Safe KUN hvis det er kobber i springvann.
Bruk evt. Easy Life (eller zeolith) i begynnelsen og ved problemer.
Ikke fjern alger fra alle rutene Kan være bra for yngel.
GH skal være minimum 5! (Pssst, det var nesten en hemmelighet).
Helsing,
Micha
nitritt vil ikke skade rekene i hele tatt. For fiskene og de fleste andere virveldyr er nitritten svært farlig fordi den binder seg veldig rask til hæmoglobinmolekulen som egentlig skal binde O2 og transportere oksygen til forbrukssteder.
Rekene har ikke hæmoglobin, men i steden hæmocyanin som har ingen affinitet til O2. Derfor er nitritt alene absolut ufarlig for våre reker.
Så høge nitrittverdier med pH under 7 er egentlig ikke noe eg er bekymret i innkjøringsperioden. Ph over 7 øker sjansen for ammoniak og dette stoffet er svært farlig og vil drepe rekene ganske rask.
Så eg er enig at en gjennomtenkt innkjøringsperiode over lengre tid (minimum 3 veker) er viktig og man skal gjerne vente til nitritten er på 0 for å være sikker.
Andere faktorer som gi suksess:
Fôr for lite! Faren for overforing er høg. I tvil ikke fôr i hele tatt!
Ikke kjøp planter i butikken og sette de i rekeakvarier.
Angående røtter bruk mangrove eller redmoor, ikke mopani.
Catappa (ca. 1/2 - 1 blad per 50l)
Bruk Aqua Safe KUN hvis det er kobber i springvann.
Bruk evt. Easy Life (eller zeolith) i begynnelsen og ved problemer.
Ikke fjern alger fra alle rutene Kan være bra for yngel.
GH skal være minimum 5! (Pssst, det var nesten en hemmelighet).
Helsing,
Micha
Postet 05.05.09 kl 20:48
Postet 05.05.09 kl 20:53
Takk for svar Michael.
Vet du har en del peiling på reker.
Har du noe tips på hvordan jeg kan holde ph under 7 og ha en bra gh?
Og har du et tips på hva jeg kan gjøre med rillene på pumpen i akvariet sån at ikke reke yngel drar inn dit?
Det er jo veldig småe riller på pumpen men reke yngel kan sikkert bli dratt inn dit hvis man skulle vere så heldig å få yngel da=)
Har en kjenning som har vert plaget med brun/grått belegg på javamosen, vet du hva dette kan vere?
Vet du har en del peiling på reker.
Har du noe tips på hvordan jeg kan holde ph under 7 og ha en bra gh?
Og har du et tips på hva jeg kan gjøre med rillene på pumpen i akvariet sån at ikke reke yngel drar inn dit?
Det er jo veldig småe riller på pumpen men reke yngel kan sikkert bli dratt inn dit hvis man skulle vere så heldig å få yngel da=)
Har en kjenning som har vert plaget med brun/grått belegg på javamosen, vet du hva dette kan vere?
Postet 05.05.09 kl 20:56
Postet 05.05.09 kl 21:05
Mange spørsmål, ja og problemet mitt er tiden som raser vekk for tiden
GH: vet ikke helt. Eg bruker mineralsalt fra tyskland (Preis Mineralsalz eller DRAK Duradrakon). Men begge øker KH og GH, Preis fokusserer vel meir på GH. Det som eg vil prøve litt i framtiden er Seachem Equilibrium, som ser bra ut fra sammensetningen (Ca/Mg).
Får man ikke en vanlig GH+ salt her i norge? Det skulle være bra nok.Men husk å måle GHen før og etter du tilsetter noe.
Pumpe: bytte den ut med en rekesikker løsning. Ellers ingen kommentar fra min side. Kanskje andere meir keative akvarister kan hjelpe med en konstruktiv løsning.
Javamose: alger? Da kan det være kiselalger (vanlig ved innkjøring) eller trådalger (vanskelig). Javamose kan være litt kresen i ett akvariet som er lite innkjørt. Det hjelper veldig å ta slam fra ett kar som fungerer greit (bra vekst på javamosen) og hive det inn i det nye. Og da snakker eg om mye slam!
GH: vet ikke helt. Eg bruker mineralsalt fra tyskland (Preis Mineralsalz eller DRAK Duradrakon). Men begge øker KH og GH, Preis fokusserer vel meir på GH. Det som eg vil prøve litt i framtiden er Seachem Equilibrium, som ser bra ut fra sammensetningen (Ca/Mg).
Får man ikke en vanlig GH+ salt her i norge? Det skulle være bra nok.Men husk å måle GHen før og etter du tilsetter noe.
Pumpe: bytte den ut med en rekesikker løsning. Ellers ingen kommentar fra min side. Kanskje andere meir keative akvarister kan hjelpe med en konstruktiv løsning.
Javamose: alger? Da kan det være kiselalger (vanlig ved innkjøring) eller trådalger (vanskelig). Javamose kan være litt kresen i ett akvariet som er lite innkjørt. Det hjelper veldig å ta slam fra ett kar som fungerer greit (bra vekst på javamosen) og hive det inn i det nye. Og da snakker eg om mye slam!
Postet 05.05.09 kl 21:11
Mopani: det er en del spekulasjoner om at det kan være sånne røtter som kan være årsak for uforklarlig rekedødelighet. Sånn som eg har forstått det kan Mopani inneholder metallioner som er farlig for rekene.
Men, men eg har sjølv to mopanirøtter sammen med reker og det går bra.
Eg vil bare si, at røttene kan ha litt farepotensial og i begynnelsen er det bra å være bevisst på det. Videre ha Mopani ikke så gode egenskaper som de andre angående vannkvaliteten.
Man kan ikke være 100% sikker på andere røtter heller,så nå er det sagt også. Men røtter har så mange gode egenskaper for rekene, at de er egentlig ett must.
Sjølv i karet med kardinalreker har eg røtter og det ser ut, at de trives og liker å pirker på disse. Her fungerer røttene som en del av forerstatningen. I dette kar er det nemlig 0-dietten. Men det er vel OFFTOPIC.
Men, men eg har sjølv to mopanirøtter sammen med reker og det går bra.
Eg vil bare si, at røttene kan ha litt farepotensial og i begynnelsen er det bra å være bevisst på det. Videre ha Mopani ikke så gode egenskaper som de andre angående vannkvaliteten.
Man kan ikke være 100% sikker på andere røtter heller,så nå er det sagt også. Men røtter har så mange gode egenskaper for rekene, at de er egentlig ett must.
Sjølv i karet med kardinalreker har eg røtter og det ser ut, at de trives og liker å pirker på disse. Her fungerer røttene som en del av forerstatningen. I dette kar er det nemlig 0-dietten. Men det er vel OFFTOPIC.
Postet 05.05.09 kl 21:21
Postet 05.05.09 kl 21:30