- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Klekking av eplesnegle egg...
Klekking av eplesnegle egg...
Når har baby maisen min begynt å klekke.... jeg har flyttet den til et yngelkar på 15 l med varmeelement og liten pumpe. Eggene ligger oppå en fin svamp og karet er godt dekket med dekkglass og en lampe som gir lys over så det er god fuktighet og kondens... det har klekket ca 10-15 stk søte små og flere er underveis... men jeg synes det tar litt tid før de finner ut at de skal fram til vannet...de vil vel ikke tørke ut av å ligge for lenge på svampen...
hvor lang tid tar det før de bør bli aktive? de første begynte å klekke i går kveld, etter ca to ukers klekketid....
hilsen en spent eplisbestemor
hvor lang tid tar det før de bør bli aktive? de første begynte å klekke i går kveld, etter ca to ukers klekketid....
hilsen en spent eplisbestemor
Postet 08.05.09 kl 16:10
Postet 08.05.09 kl 16:20
Hei hei. Eg lar mine eplebabyer ligge en stund oppå isoporflåten. Forrige mais ble liggende i flere dager etter klekking. Så når eg talte dag tre etter klekking så skylte eg de bare ned i barselkammeret eg har kjøpt. Der har de no krøpet rundt og begynt å vokse seg store. Skal vente litt til før eg tar de ut av kammeret og opp i selve akvarievannet. Har et kull fra før som eg lot klekke fra lokket av akvarie og der har rundt halvparten av de opprinnelige eplebabyene overlevd og blitt rundt en cm stor. De får være i fred no.
Men det var fordi eg va redd de skule tørke ut at eg skylte de ned i vannet, men det såg ut som det gikk greit det. Eg skal ikkje råde deg te nåkke spesifikt, for eg er også ganske ny med eplemammaer, eplepappaer og eplebabyer. Men med det tempoet de legger egg her så har eg sannelig råd te å eksperimentere litt. Har heldigvis ikkje gjort nåkke som har ført til tragedie ennå Lykke til med eplegoingene..
Men det var fordi eg va redd de skule tørke ut at eg skylte de ned i vannet, men det såg ut som det gikk greit det. Eg skal ikkje råde deg te nåkke spesifikt, for eg er også ganske ny med eplemammaer, eplepappaer og eplebabyer. Men med det tempoet de legger egg her så har eg sannelig råd te å eksperimentere litt. Har heldigvis ikkje gjort nåkke som har ført til tragedie ennå Lykke til med eplegoingene..
Postet 15.05.09 kl 23:28
Postet 28.11.11 kl 23:13
sessanBlir de små automatisk mat til de andre fiskene hvis man ikke har dem over i et eget kar? Da lider mine en brutal sjebne, for de er hjemme alene, og om de ramler i vannet, er de fritt frem for fiskene :-(
Dette vet sikkert flere andre bedre enn meg, men var jeg deg ville jeg tatt det med stor ro. Har epler sammen med f.eks platy, rødmunntetra og neontetra (i ulike kar), og MANGE epler som vokser opp. Nesten for mange etterhvert, så vet ikke helt hvilke fisk du har men jeg tar meg hvertfall ikke bryet med å flytte de i egne kar.
Har du pestsnegler? Blir de spist opp elller har du mange nok? Da er saken sikkert klar om du har nok av de, ellers ville de og vært spist mener jeg.
Postet 29.11.11 kl 10:25
Har store eplesnegler som har ynglet, de legger egg i samme størrelse som vanlige epler og yngelet er like stort.
De har gått i 300-literen sammen med diverse maller, kongotetra, løvehodeciklider, kileflekkrasbora osv. Også maller som er kjøttetende.
Og de har overlevd i store mengde.
Klart det nok hadde blitt enda flere hvis en hadde hatt dem i eget karr.
Men nyklekka snegleyngel trenger mat en finner i karr som ikke er nystartet, spesielle små alger som er myke å tygge på. Dem har man i ett hvert innkjørt karr og de finner det de trenger. Når de blir større en den lille millimeteren de er som nyklekka, da setter de pris på annen mat også. Forer med all slags grønntfor her.
Kokt gulrot, kokt brokkoli, erter, squasj, agurk osv osv.
De har gått i 300-literen sammen med diverse maller, kongotetra, løvehodeciklider, kileflekkrasbora osv. Også maller som er kjøttetende.
Og de har overlevd i store mengde.
Klart det nok hadde blitt enda flere hvis en hadde hatt dem i eget karr.
Men nyklekka snegleyngel trenger mat en finner i karr som ikke er nystartet, spesielle små alger som er myke å tygge på. Dem har man i ett hvert innkjørt karr og de finner det de trenger. Når de blir større en den lille millimeteren de er som nyklekka, da setter de pris på annen mat også. Forer med all slags grønntfor her.
Kokt gulrot, kokt brokkoli, erter, squasj, agurk osv osv.
Postet 29.11.11 kl 20:34