Eplesneglevekst

Jeg har hatt tre eplesnegler i noen mnd nå, og da jeg kjøpte dem var de ca 1 cm store.. I dag har jeg èn svær på ca 3 cm og to på rundt 2 cm.

Er det forskjell på veksthastighet på kjønnene? Kan dette være et tegn på at jeg har fått to kjønn? Alle er veldig aktive både på dagen og natta. Tempen i karet er 24 gr, om det har noe å si. Lurer fælt på om jeg har muligheten til å få egg... De må vel være litt større før det evt skjer?

Takker for svar og delte erfaringer!
veksthastigheten er avhengig av mattilgang og temperatur. Jo høyere temp og mye mat jo fortere vokser de. Men det vil være individuelt hvor aktive de er også. Noen spiser mer og vokser fortere. Jeg opplever at hannene kan være litt mindre enn hoene. Hannene trenger ikke være større enn 2-3 cm før de parrer seg med hoene. Men hoene vil nok være 3-4 cm store før de legger egg.
Ey! Takk for svar! Da er det faktisk mulig at jeg har ei frøken og to bros! Har hatt en liten mistanke om det... Når du skriver 3-4 cm, mener du da over skallet eller over foten? Har målt foten til den største da den gikk over glasset, var ca 3 cm. Hvor store er det vanlig at de blir? 4-5 cm? Må hvertfall begynne å mate mer har jeg skjønt! De har tilogmed begynt å tygge på anubiasen og javabregna! Kun nyskudd da, men likevel!
Eplesnegler elsker agurk og algetabletter. Det er ting som er lett å få tak i og lett og fôre med

Jeg flyttet mine lilla epliser til en plasttank (med halvparten vann fra akvariet deres og halvparten nytt vann), la nedi en agurkskive og la på dekkglass. Neste morgen hang det eggklaser på dekkglasset Plutselig tilgang på ferske og god mat og en flytting ser ut til å trigge egglegging hos eplesnegler også, akkurat som en del fisk
Jøss! Var det det som var hensikten også, Mona? Hadde ikke sneglene lagt eggklaser før det? Hvis jeg prøver det samme - hvor lenge kan sneglene være oppi der? Må vannet i såfall skiftes hver dag/annenhver dag?

Jeg har bare krystallreker og en sebrasnegle sammen med rekene så de plages jo heller minimalt. Er mer sneglene som plager rekene siden de legger seg over fôret så fort de kan.. :p Det er vel mer fôring som må til... Tålmodighet er vel en dyd i denne sammenhengen ofså... :p
Jeg måler sneglene i foten. De kan bli 5-6 cm store. Får de mye god mat så vil det være nok til at de begynner å legge egg. Hannen vil merke når hoen er kjønnsmoden, er hun ikke klar vil hun kaste han av. Det har jeg sett flere ganger at de prøver seg men blir ristet av. Er hannen liten så vil de klare å riste han av men er det omvendt så har hun ingen sjanse til å klare det. Det er helt utrolig å se på denne dramatikken noen ganger. Malletabletter og reke og krabbefor er mat de liker veldig godt. Kokt gulerot er veldig populært her i huset. )
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap