Svart neocaridina sp.

Hei!

For en tid tilbake dukket det opp en svart Neocaridina sp. i ett av akvariene mine. Ryggstripen er rødlig, mens resten av kroppen er helt svart, med et lilla skjær om den sees i godt lys. En fantastisk fin reke!

I går så jeg for første gang at hun hadde egg, og tok henne derfor over i et akvarium hvor det fra før bare er krystallreker. Nå håper jeg ungene etter hvert skal vokse opp formere seg videre, slik at det kan bli flere svarte reker.

Så til spørsmålet: Er det andre som har hatt slike svarte reker, og evt vet hvordan genetikken utspiller seg i forhold til denne fargen? Er det en ressesiv mutasjon?

Takker for alle svar!
Hei Ørjan,
ja, det er interessant. Hadde håp at det var en hunn. Eg har ikke hørt eller lest så mykkje om den fargevarianten, bare at Neocaridina kan være veldig variabel i fargen.

Bra, at du isolerte den, men eg tviler litt, at det er en enkel arvegang her over en allel eller gen og at det vil komme noen i den fargevarianten i neste generasjon. Men kanskje hvis du har sjanse å krysse en han fra neste generasjon med mora... kan det bli spennende. Huff, det hørtes litt stygg ut, men rekene bryr seg ikke så mykkje om det

Men kanskje du hadde flaks og det var en mutasjon som går resessiv videre.

Det var iallfall bra med isolasjon.

Helsing, Micha
Hei Michael!

Nå har hunnen sluppet eggene, så da er det vel noen småreker i akvariet... Jeg vil nå la disse vokse opp sammen med moren, og håper at deres sønner og døtre vil vise noe av den flotte svartfargen som "bestemor" har. Forventer ikke at svartfargen skal komme fram i generasjonen som nå er født.

Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap