Tilsette kalk i vannet for sneglene, og hva med vannkvaliteten og fiskene?

for at sneglene skal få gode skal, bør man da tilsette kalk i vannet - og vil dette ødelegge kvaliteten på vannet for fiskene som bor der?

har nemlig kjøpt meg en stakkar snegle som har fått skallet ødelagt pga dårlig stelle og levevilkår der den bodde før- og jeg vil jo gi den så gode levevilkår som mulig - den og de jeg har fra før.

Det er foresten en kjempe av en snegle, skallet er ca 6-7 cm.
Den stortrives i akvariet mitt, og snegler seg raskt rundt om kring og opp og ned over alt hehe.

Men som sagt, skal jeg tilsette kalk? og i hvilken form?
Bittelitt faksekalk i et nett du graver ned i sanda vil gjøre jobben. Det skal ikke mye til.

De fleste store snegler bør ha en ph over 7. Angående fiskenes behov i forhold til sneglas behov må du selv velge hva du vil prioritere. Det er vanskelig å si noe mer konkret når vi ikke vet hva slags fisk det er snakk om.
i dette karet er det foruten sneglene

platy
molly
kardinaltetra
gul gurami
corydoras
guppi
scalare
saksehale rasbora

disse trives fint sammen, sammen med sneglene.
hva tror du om å tilsette kalk?
Hvis du klarer å gi sneglene en ph på 7 og en gh på 6-8 så vil det være nok. Scalare, corydoras og kardinaltetra vil ikke ha høyere gh enn 8 står det i fiskebasen. Jeg går ut ifra de fiskene som trenger lavest gh når jeg bestemmer gh i karet. Hvis du da gir sneglene en variert kost med masse grønt og reke og krabbefor så skal det være nok. Jeg tilsetter aldri kalk så lenge jeg kan ha en gh på rundt 8. Da er det "kalk " i vannet. Banan og brokkoli inneholder mye kalk men ikke la bananen ligge for lenge og ikke gi store biter. I opdrettskarene mine har jeg en ph på 7,5 og gh på 10 og der har jeg molly, guppy og platy som tåler de vannverdiene. Mine snegler klarer seg utmerket godt med dette.
Det går ikke an å reparere et skall som allerede er ødelagt men den kan få sterkere skall hvis du har de rette veriene. Det vil du se på det skallet som vokser ut hvis den vokser noe mere. Lykke til..)
Alle de nevnte fiskene vil ha det greit med en stabil ph på 7 eller litt over.
Går sikkert bra uansett hva man finner på tror jeg da..
prøver å gi dem brokoli jeg, tror det skal være bra? og så får de reke og krabbefor, men synes dem er litt kresne, hehe, ikke mye de spiser.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap