Reker og filter

Vi har et Elite Stingray 5 filter som fulgte med det lille akvariet vi har kjøpt. Det er så forskjellige meninger om dette filteret, og vi er usikre på om vi i det hele tatt skal gidde å kjøre inn dette filteret hvis det bare er et tullefilter til reker uansett... vi kjøpe nytt filter? :/

Så.. Voksne reker blir ikke sugd inn i dette filteret, men yngel vil det?
Jeg brukte et slikt i rekekaret mitt (kirsebærreker).

Det jeg gjorde var å ta en liten firkant med blåfilter, og kutte et hull i midten, og trædde denne nedpå den lille tuppen som filteret sitter i på eliten.

Jeg hadde rekeyngel som vokste opp i karet, men om noen forsvant i filteret vet jeg ikke. Det funket i hvert fall sånn noenlunde greit.

Men jeg misliker disse filtrene svært likevel, og har du muligheten for et annet, vet jeg hva jeg ville gjort. Årsaken er rett og slett at filteret virker å ha ganske stor gjennomstrømningskapasitet. Det blir fort ganske mye strøm i vannet av et slikt et (jeg hadde utblåsen stilt mot veggen). Samtidig er det neimen ikke mye plass til filtermedium i disse filtrene. Og det er jo mengden filtersvamp du klarer å stappe inn som virkelig har noe å si for vannkvaliteten - ikke hvor mange liter i timen filteret klarer å pumpe.

Siden reker er vare på vannkvalitet, og samtidig ikke liker så sterk strøm, syntes jeg rett og slett at dette filteret var omvendt av det jeg trengte.

Jeg trenger mye filtersvamp og rolig strøm. Elite stingray gir masse strøm og lite filtersvamp
ElinH
Det jeg gjorde var å ta en liten firkant med blåfilter, og kutte et hull i midten, og trædde denne nedpå den lille tuppen som filteret sitter i på eliten.

Såå.. Hvor får man kjøpt dette *magiske* blåfilteret, og hvilken type burde vi da eventuelt kjøpe?

Jaa. Vi er ferskinger som begynner å bli ganske så utålmodige (filteret har gått i tre uker nå), og tenker da at vi kanskje må kjøre det enda mer inn etter at vi putter på blåfilteret og da lønner det seg kanskje ikke å kjøpe reker om en ukes tid? oO
Blåfilteret kommer jo i tillegg til det filteret som allerede sitter der, så noen ytterligere innkjøring trengs jo egentlig ikke.

Du får kjøpt små firkanter med blåfilter på de fleste dyrebutikker. De selges i små firkanter fra produsenten juwel, og er egentlig filterklosser som er ment å bruke i de innvendige juvelfiltrene. En slik liten kloss har perfekt størrelse i forhold til å bli skåret ut til ditt formål
Tusen takk for hjelpen!

Da får vi dra oss til dyrebutikken i morgen!
(duste-dyrebutikken som sa at nye akvariet med nytt filter kun trengte ti dager før vi skulle putte rekene oppi, glad vi fant denne siden før vi gjorde det!)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap