Sandsnegl til lufting av sand - hvor mange?

Hvor mange sandsnegl bør jeg ha i et 180l kar for å få luftet sanden ordentlig? Ca. 5-7cm sand..
Om du starter med 20 stk så tar det ikke mange månedene før du har flere 100 små tasser som roter og graver i sanda de

Så 20-30 stk holder i lange baner

Mvh: Kim Andre Martinsen
nå er det vel fler enn meg som tenker "så heldig han er som ikke har sandsnegler!" hehe... sandsnegler går under pestsnegler og de formerer seg som pesten så jeg hadde vel ikke skaffet meg så veldig mange til å starte meg. jeg syns faktisk 20-30 til å starte med er mye også men det er vel smak og behag. men ikke tenk på hvor mange du trenger, skaffer du deg noen tror jeg heller du skal tenke på hvordan du skal bli kvitt overskuddet som kommer Start med det antallet du lett får tak i så ordnet de resten selv ganske fort!
Hehe.. Ja pestsnegl er noe dritt.. Men det er vel en stor fordel å få luftet sanden, og da har jeg forstått st sandsnegl er ypperlig. Eller er det noen andre alternativ, som ikke er like invaderende?
Jeg starta med 6 stk, nå har jeg mange Veldig mange, men de er ikke en pest og plage. Ser dem sjelden, men av og til er det noen på glasset. Slamsuger ikke, men har aldri noe liggende på bunnen heller. De tar seg av alt, regner jeg med.

Synes de er pene, jeg, og siden de gjør en god jobb i sanda og ikke spiser planter, kan de være så mange de vil for meg

Hvis du vil kan jeg sende noen i posten til deg.
dilla
Jeg starta med 6 stk, nå har jeg mange :) Veldig mange, men de er ikke en pest og plage. Ser dem sjelden, men av og til er det noen på glasset. Slamsuger ikke, men har aldri noe liggende på bunnen heller. De tar seg av alt, regner jeg med. Synes de er pene, jeg, og siden de gjør en god jobb i sanda og ikke spiser planter, kan de være så mange de vil for meg :) Hvis du vil kan jeg sende noen i posten til deg.

Det hadde jo vært kjempeflott Skal du ha noe for de, i tillegg til porto? Har 5 jegersnegl i det karet de er tiltenkt. Bør jeg ta de over i et annet kar? Regner med jegersneglen finner sandsnegl rimelig delikate..??
jegersneglene mine har sandsnegler som favorittmat, så de ville jeg flyttet om du har anledning. har fremdeles sandsnegler igjen selv om jeg har noen få jegere, men det er pga at jeg hadde veldig mange og de formerer seg raskere enn hva jegerne spiser :p
Kaiamor
nå er det vel fler enn meg som tenker "så heldig han er som ikke har sandsnegler!" hehe... sandsnegler går under pestsnegler og de formerer seg som pesten så jeg hadde vel ikke skaffet meg så veldig mange til å starte meg.

Har aldri hørt om at sandsnegler blir betegnet som pestsnegler. Trodde det var damsnegler som ble betegnet som pestsnegler. Sandsnegler kan du ha flere hundre, men de ligger stort sett nede i sanden og roter. så du ser en og annen av og til. Når lyset går av kommer de frem. Og hvis du syns du begyner og få mange av dem så kan du gi dem bort til andre akvarister eller knuse dem å gi som mat til fisker. Det er riktig at de formerer seg fort så om du skaffer 3 eller 20 spiller ikke så stor rolle. de blir fort flere hundre uansett.
Vil de gjøre samme nytten i et kar med grus? Tenker da på om de graver seg i dybden og rensker der og?
JarleS
Vil de gjøre samme nytten i et kar med grus? Tenker da på om de graver seg i dybden og rensker der og?

I grus har man ikke det samme behovet. I sand kan det oppstå luftlommer. og der kan det råtne og lage giftige gasser.Sjelden dette skjer uansett. Kan godt hende sandsnegler gjør god nytte i grus også. Er litt usikker på om de klarer og grave seg ned like lett i grus som i sand.
Jeg ville sagt ingen! Heh. Puttet ti stk i en 530liter for et drøyt halvår siden og jeg angrer mer enn bittert - de er overalt!
Skywalker
Har aldri hørt om at sandsnegler blir betegnet som pestsnegler. .

Det er ikke en uvanlig betegnelse på sandsnegler.
En snegle som er uønsket og som "formerer seg som en pest" blir automatisk en pestsnegle.
For meg er sandsnegle en "pestsnegle".
Hvis du er interessert, send meg en mail. Du får de gratis. Det gjorde jeg, og kan ikke tenke meg å ta betalt for dem
Loomis
[QUOTE=Skywalker]Har aldri hørt om at sandsnegler blir betegnet som pestsnegler. .

Det er ikke en uvanlig betegnelse på sandsnegler.
En snegle som er uønsket og som "formerer seg som en pest" blir automatisk en pestsnegle.
For meg er sandsnegle en "pestsnegle".

Js selvfølgelig. Skjønner jo at ikke alle vil ha den. Jeg bare trodde at pestsnegle var en betegnelse som bare ble brukt på Damsnegle.
dilla
Hvis du er interessert, send meg en mail. Du får de gratis. Det gjorde jeg, og kan ikke tenke meg å ta betalt for dem :)

Nå får vi av noen her i Bergen. Henter de i morgen. Men tusen hjertelig takk for tilbudet

Regner med det skal gå greit å holde bestanden sånn noenlunde nede med jegersnegl.
For mange sandsniler
Om du ikke har for store rovfisk kan du holde bestanden nede med Indiske kloreker
JarleS
[QUOTE=dilla]Hvis du er interessert, send meg en mail. Du får de gratis. Det gjorde jeg, og kan ikke tenke meg å ta betalt for dem :)

Nå får vi av noen her i Bergen. Henter de i morgen. Men tusen hjertelig takk for tilbudet

Regner med det skal gå greit å holde bestanden sånn noenlunde nede med jegersnegl.

Hvordan gikk det med deg og sandsneglene dine? Ble det en pest, eller ble det suksess? Jeg har selv Biltemasand som jeg kunne tenke meg å "lufte" dersom ikke disse sandsneglene et større problem.

Fint om du kan dele litt erfaringer ifm disse krabatene.

mvh
slenger meg med hær, er litt intresert i sandsnegler men har et lite problem. har enormt med pestsnegler fra før å kjøpte 2 jegere, men den ene ble borte. har ventet med å gå til innkjøp av flere jegere siden jeg er usikkert på om de blir å utrydde sandsneglene jeg har tenkt til å kjøpe. klorereke kan jeg ikke ha på grunn av at jeg har kirsebær reke(har jeg blitt fortalt) er som å løse sudoku det hær
slapp fisken
slenger meg med hær, er litt intresert i sandsnegler men har et lite problem. har enormt med pestsnegler fra før å kjøpte 2 jegere, men den ene ble borte. har ventet med å gå til innkjøp av flere jegere siden jeg er usikkert på om de blir å utrydde sandsneglene jeg har tenkt til å kjøpe. klorereke kan jeg ikke ha på grunn av at jeg har kirsebær reke(har jeg blitt fortalt) er som å løse sudoku det hær:)

Praktbotia?
Dazed
Praktbotia?

Ideen med sandsnegler, er å få vendt sanden og dermed renset den. Det gjør ikke en Praktbotia. Problemet er å få formye snegler i akvariet slik at det blir masse guff når snegler dør.
Personlig tror jeg at om en har 2 jegersnegler pr. 20 sandsnegler, så får en både renset sanden, samt at endel snegler blir spist. Jegersneglene er jo ikke vannskelige å plukke ut og selge om de skulle bli for mange og balansen mellom nyfødte sandsnegler og de som blir spist blir i ulage. Kanskje forholde 1-10 er en smule feil, for jeg vet ikke hyppigheten av nye kull for noen av disse sneglene, men det er det vel andre der ute som gjør...?!

Dersom noen i Bergensområdet har både sand-og jegersnegler og de ønsker å kvitte seg med disse, er det bare å sende meg en melding eller epost.

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap