Tylomelania-igler. info? erfaringer? kur?

Har oppdaget igler på noen av mine Sulawesi-snegler (Tylomelania sp.)

Leter etter info, men finner til nå kun en tysk side. Er ikke sterk i tysk, og google er ikke så mye bedre i språket.

Har plukket noen av dyra, men er usikker på om det er nødvendig?
Stresser det kanskje dyra unødvendig?

Noen som har den fjerneste aning?
Eg så på siden du viste til og brukte da google translate, og der står det at hun ga det til noen andre som ville ha iglen/planarien. :P

Hun brukte også tomme snegle skall for å lokke de vekk. Du kan jo bruke tomme eplesnegle skall for å få de bort der. Eg hater planarier og hadde et planarie problem før..

Lykke til!
æsj de vil ikke skade eller drepe snegla disse iglene da? Har hørt om en som hadde kjøpt seg suller og etter en stund så begynte eplesneglene å dø en etter en. Jeg har snart hundrevis av suller men har aldri sett en eneste igle på noen av dem ...så langt....nå ble jeg bekymret...
Heidi Ingdal
æsj de vil ikke skade eller drepe snegla disse iglene da? Har hørt om en som hadde kjøpt seg suller og etter en stund så begynte eplesneglene å dø en etter en. Jeg har snart hundrevis av suller men har aldri sett en eneste igle på noen av dem ...så langt....nå ble jeg bekymret...

Det var nesten deg, Heidi, jeg hadde håpet visste noe om dette her på berget. Men der brast det håpet.
Da blir det intensiv googling og "learn the hard way" istedet.

Vil tro de er dødelige, men som sagt er ikke tysk en sterk side, så får håpe jeg klarer spore opp matnyttig informasjon på netttet.

Har fjernet ca 15 stk totalt på de 2 sullene jeg oppdaget iglene på.
Ved nærmere studering, ser jeg at det er flere av sullene som har igler, i forskjellige kar. De er derimot mye lettere angrepet.

Lysglimtet i det hele er at jeg i morges ble "sulle-pappa" til 2 små krabater.
De har fått navnene "Stutt-kjukken" og "Den andre Stutt-Kjukken" ;-D
Ops det var jo synd jeg ikke kunne hjelpe. Jeg vet at noen igler dreper snegler for jeg fikk en warning mail fra en her inne som hadde fått noen igler som visst hadde blitt med planter og de tok livet av alle sneglene til vedkommende. Så hele karet måtte vaskes ned og alt unødvendig kastes. Allle sneglene døde, men disse var hvite tror jeg. Har du eplesnegler sammen med dine iglebefengte suller? Har de overlevd de da? Dette likte jeg ikke. Har igjen bestilt mange suller og pagoduler og jeg tror jeg skal plassere de i et eget kar for å se om de har noen blindpassasjerer før jeg har de i de andre karene. Finner du noe matnyttig informasjon så må du hyle høyt. Jeg så også på den tyske siden men har ikke hatt tysk siden 8 klasse så kom litt til kort der gitt...
Oppdatering
Observerte unormal oppførsel hos et par suller, bl.a. som om de prøvde å klø seg på hodet mot røtter o.l. Så nærmere på disse, og de var fulle av igler. Mest små igler som ikke satt skikkelig fast.

Har nå plukket ut 7 voksne, et ungdyr og "Stutt-kjukken". De voksne har masse igler. Sneglene går alene i hver sin lille boks, og de nærmest traver rundt og rund og er tydelig utilpass pga iglene. Iglene sitter så pass løst, at mange ramler av. Jeg har derfor ikke plukket på sneglene ennå, men hatt nok med å fjerne de som løsner slik at de ikke får sjansen til å hoppe på igjen.

Har ikke eplesnegler sammen med sullene.
I det ene karet er det av snegler:
Sandsnegler, skivesnegler,sebra-, tiger- og pagodesnegler.
I det andre: Sandsnegler, skivesnegler og hadde nylig oppi 2 pagodesnegler, hvorav 1 døde.
Hei!

Om eg kan spør kor du har fått sulawesi sneglene fra?? Eg skal bestille noen snart men har ikke lyst å få sånne igler i karet.. hehe! Tenk om det blir invasjon av de hos meg. Og kossen formere de seg?

Men eg må få opp Gh'en/Ph'en mine suller sliter med skallet. Får de skallet tilbake eller??
Guppy
Hei! Om eg kan spør kor du har fått sulawesi sneglene fra?? Eg skal bestille noen snart men har ikke lyst å få sånne igler i karet.. hehe! Tenk om det blir invasjon av de hos meg. Og kossen formere de seg? Men eg må få opp Gh'en/Ph'en mine suller sliter med skallet. Får de skallet tilbake eller??

De er bestilt via butikk fra Imazo.
Har ikke hatt tid til å lete etter mer info, så formering vet jeg ikke noe om.
Skallspm ditt har jeg heller ikke nok kompetanse til å svare deg på.
Har sullene først fått ødelagt skallet så kan det ikke repareres. Men hvis du ordner rett vannverdier til de så vil du se at det som vokser ut er fint.
Jeg lurer også på hvor du har fått tak i suller med så mye igler? Vet du hva som kan ta knekken på de? Kan man prøve med litt salt i vannet? Isolere de i et eget kar eller bolle og ha litt slat i. Snegler tåler litt salt men ikke altfor mye. Stakkars små suller.....
La ikke merke til igler når jeg fikk de. Bestilt i 2 omganger.
Om de har fulgt med fra grossist, smittet via f.eks. de nyinnkjøpte pagodene, eller overført på annen måte, aner jeg ikke.
Oppdatering / nyttig info funnet!
Litt info om iglene hentet fra nettet:

Virker som disse iglene ble "oppdaget" på slutten av fjoråret, og er ikke uvanlig. Ikke identifisert, og mulig en ubeskrevet art.
Det kan se ut som de er bundet til Tylomelania sp. og angriper IKKE andre arter snegler. De holder seg hos vertsdyret, og påtreffes ikke ofte på egen hånd. Ikke dødelig for vertsdyret i utgangspunktet, men svekkede dyr kan bli så hardt angrepet, at de dør.

Kan behandles med saltvannsbad (1 ts til 400 ml vann). Badet må repeteres etter en mnd.

- - - - -

Jeg har nå plukket ut mine 14 suller, og de går ca 3 og 3 i små liters plastbokser. Alle har igler. Det faller småigler av sneglene når de traver rundt i boksen, og disse suger jeg opp med en pipette med jevne mellomrom. Større igler sitter mer fast, og de har jeg etter beste evne fjernet mekanisk.

Nå er det nesten iglefritt i boksene og på dyra, men vanskelig å se skikkelig.
Har saltbadet stående klar, men utsetter det litt for å se om det kan unngås eller gjøres kortest mulig. Dette for å skåne sullene.

Vil fortsette karantenen en stund for å kunne følge opp dyra.
OJ det var nyttig informasjon. Får 20 pagoduler og 20 suller i nærmeste fremtid og da skal alle i en karantene tank ihvertfall først.
Ny oppdatering
Det er flere ting som gjør at kun mekanisk fjerning av iglene, vanskelig kan brukes som eneste bekjempelsesmiddel:

- Iglene er i forskjellige størrelser, og kan være vanskelige å se.
- De kan sitte veldig vanskelig til, og på steder man ikke ser.
- De vandrer. Hvertfall på det angrepne dyret, men trolig også mellom dyr.
- Sneglene vil ved forsøk på mekanisk fjerning, automatisk trekke seg inn i skallet, og det er tidkrevende å mekanisk fjerne iglene.

Jeg benyttet derfor saltbad den 9.6. I mangel av akvariesalt benyttet jeg vanlig bordsalt (uten jod).
Sneglene likte tydeligvis ikke denne kuren, for de trakk seg lengst inn i skallet, og kom ikke ut så lenge de lå i badet.
Kun på 2 av dyrene så jeg igler som kom krypende ut av skallet. Det er nok smart at man legger sneglen i badet mens den er godt strukket ut av skallet sitt, slik at saltvannet får komme til rask på huden.

Etter badet, som var gruppevis og varte i ca 30 min, ble de satt tilbake i karanteneboksene. Siden behandlingen har jeg fortsatt å studere dyra, og det er kun i den ene boksen jeg har sett igler. Disse 3 dyra har jeg fortsatt å plukke på, og isolerte ett av de som så ut til å være mest plaget.
Dette for å hindre at eventuelt "rene" dyr skulle gjensmittes. Jeg gav denne sneglen et 2. saltbad igår.

Håper at det nå skal være iglefritt, men lar de gå i boksene ennå noen dager for å studere nærmere. Hvordan faren for å bli smittet igjen er når jeg setter de tilbake i kara sine, vet jeg ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap