- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Baby snegle invasjon!!!!!!
Baby snegle invasjon!!!!!!
Inaktiv bruker
Jeg var og ryddet på kjøkkenet i dag og så bare kikket jeg over på akvariet på kjøkkendisken. Jeg bare beundret det i noen minuter helt til jeg merket en rødbrun flekk på glasset. Jeg trodde først at det var en litt stor alge, men da jeg så litt nermere på den kjente jeg straks igjen hva det var, en babysnegle!!!!!.
Den første tanken som slo meg varhvordan den i all verden har havnet der????
jeg lette så rundt i akvariet og fant ca 20 stk. Jeg ble kjempe glad, fordi jeg diiiiiiiiggger snegler. Reddet og nokon som hadde satt seg fast i pumpa.
Jeg fant dette her ut for ca 3 timer siden, og jeg ble så glad da jeg fant så mange snegler, men veldig forskreket. hvordan i all verden kan di sneglene ha komt seg opp ii akvariet?
Jeg har ingen logisk forklaring, jeg vasker og skrubber plantene før jeg har dem i akvariet, og skjekker dem, jeg vill jo ikke ha noen ubedne gjester i akvariet, får man hvet jo aldri hva man kan få.....
Dessuten er det lenge siden jeg kjøpte planter, det er to månder siden,og di kan umulig ha komt med fiskene jeg kjøpte for 3 uker siden for der var jo bare fisker, pluss at jeg skjekka posen, jeg er alltid litt nøyen med det der for en gang fikk jeg en fisk som slettes ikkje skulle vere oppi posen min.
Di kan heller ikke ha klekket ut i akvariet for eggene må jo vere over vann, så da må nesten en snegle ha lagt dem der og det går jo ikke siden jeg ikke har snegle i det akvariet.
Så har noen en ide om hvordan di kan ha komt seg opp i akvariet mitt?
Takk for svar!!!! (hvis noen gidder å svare da.....)
Den første tanken som slo meg varhvordan den i all verden har havnet der????
jeg lette så rundt i akvariet og fant ca 20 stk. Jeg ble kjempe glad, fordi jeg diiiiiiiiggger snegler. Reddet og nokon som hadde satt seg fast i pumpa.
Jeg fant dette her ut for ca 3 timer siden, og jeg ble så glad da jeg fant så mange snegler, men veldig forskreket. hvordan i all verden kan di sneglene ha komt seg opp ii akvariet?
Jeg har ingen logisk forklaring, jeg vasker og skrubber plantene før jeg har dem i akvariet, og skjekker dem, jeg vill jo ikke ha noen ubedne gjester i akvariet, får man hvet jo aldri hva man kan få.....
Dessuten er det lenge siden jeg kjøpte planter, det er to månder siden,og di kan umulig ha komt med fiskene jeg kjøpte for 3 uker siden for der var jo bare fisker, pluss at jeg skjekka posen, jeg er alltid litt nøyen med det der for en gang fikk jeg en fisk som slettes ikkje skulle vere oppi posen min.
Di kan heller ikke ha klekket ut i akvariet for eggene må jo vere over vann, så da må nesten en snegle ha lagt dem der og det går jo ikke siden jeg ikke har snegle i det akvariet.
Så har noen en ide om hvordan di kan ha komt seg opp i akvariet mitt?
Takk for svar!!!! (hvis noen gidder å svare da.....)
Postet 19.06.09 kl 22:47
De har garantert kommet med plantene dine. Det er umulig å få vekk alle egg som ligger gjemt på plantene. Det er vel det folk kaller pestsnegler du har fått for eplesnegler kan det ikke være for de legger egg over vann og siden du ikke har eplesnegler så er jo det utelukket. Det er sikkert damsnegle eller leveriktesnegle du har fått tenker jeg. De er nydelige snegler og gjør stor nytte for seg i karene. Noen kaller de pestsnegler fordi de formerer seg i rekordfart og blir mange, men hos meg gjør de ikke det....Jeg vil gjerne ha slike snegler. Så hvis du liker snegler så anbefaler jeg at du beholder de og evt plukker de ut hvis det blir for mange.
Postet 19.06.09 kl 23:02
Inaktiv bruker
ha hørt om disse såkalte pestsneglene. Men jeg synes slik er bra, da slipper man jo å gå i butikken å kjøpe flere!!!!!!
Og hva er egentilig pest snegler, hvilken art?
hvor lang tid hvil det ta før disse baby sneglene blir voksne snegler og når blir di kjønnsmodne?
Men jeg har ikke med sikkerhet fastslått hvilken art det er, men mistenker at det er rød posthorn snegle, siden babyene er røde.
Og bare for å føle seg trygg, er det noen som driver med oppdrett av rød posthotn snegle?
Jeg søkte på databasen og der var det ingenting som stod på oppdrett av sneglen, da ble jeg litt skuffet......
Jeg er veldig takk nemelig for svar, og jeg tror det bør gjøres noe med det at det ikke står noe om oppdrett i snegledatabasen om rød post horn snegle.
Og hva er egentilig pest snegler, hvilken art?
hvor lang tid hvil det ta før disse baby sneglene blir voksne snegler og når blir di kjønnsmodne?
Men jeg har ikke med sikkerhet fastslått hvilken art det er, men mistenker at det er rød posthorn snegle, siden babyene er røde.
Og bare for å føle seg trygg, er det noen som driver med oppdrett av rød posthotn snegle?
Jeg søkte på databasen og der var det ingenting som stod på oppdrett av sneglen, da ble jeg litt skuffet......
Jeg er veldig takk nemelig for svar, og jeg tror det bør gjøres noe med det at det ikke står noe om oppdrett i snegledatabasen om rød post horn snegle.
Postet 19.06.09 kl 23:12
Jeg driver med oppdrett av røde, lyse rosa, blå og brune og mange andre farger av posthornsneglene. Har også oppdrett på mange andre sorter snegler og jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke har registrert mine oppdrett i basene. Så skal prøve å ta meg sammen og gjøre det.)
De som går under navnet pestsnegler er vel damsnegler, leveritesnegler, posthornsnegler, skivesnegler og toppluesnegler. Noen vil også kalle sandsnegler for pestsnegler pga at de er vanskelige å bli kvitt. Det står om alle disse pestsneglene i basene. )
De som går under navnet pestsnegler er vel damsnegler, leveritesnegler, posthornsnegler, skivesnegler og toppluesnegler. Noen vil også kalle sandsnegler for pestsnegler pga at de er vanskelige å bli kvitt. Det står om alle disse pestsneglene i basene. )
Postet 19.06.09 kl 23:39
Postet 19.06.09 kl 23:43
Inaktiv bruker
ikke på oppdrett.
Postet 20.06.09 kl 00:02
Inaktiv bruker
som jeg fant, da må det vere noe feil på dataen, men når blir post horn snegler modne og når blir di voksne, villdet ta noen månder eller?
Jeg er så redd for at noen av fiskene mine skal spise di små baby sneglene.
Jeg er så redd for at noen av fiskene mine skal spise di små baby sneglene.
Postet 20.06.09 kl 00:04
akva34som jeg fant, da må det vere noe feil på dataen, men når blir post horn snegler modne og når blir di voksne, villdet ta noen månder eller? Jeg er så redd for at noen av fiskene mine skal spise di små baby sneglene.
Jo det er 27 som har registrert oppdrett på røde posthorn i basen. Posthorn vokser veldig fort og blir veldig fort kjønnsmodne. Når de parer så befruktes begge to og begge legger egg. Disse sneglene blir max 2,5 -3 cm i diameter. De begynner og befrukte hverandre når de er mellom 0,5 -1 cm store. Hvor fort de blir voksne er jo avhengig av temperatur og mattilgang. I tillegg er det jo veldig individuelt fra snegle til snegle hvor fort de vokser. Disse legger eggene på planter, glasset, pumpa, ja hvor som helst egentlig. De er gjennomsiktige små pannekaker som ligger på planter ol. Disse klekkes etter 2-3 uker. Sneglene krever ph over 7 og gh på rundt 6-10. Spiser det meste.)
Legger ved noen bilder av andre farger som finns på disse sneglene. Det finns mange flere enn de tre som er på bildet.
Postet 20.06.09 kl 00:45
Postet 20.06.09 kl 00:58
Ken MyrsethStår sikkert folk i kø for og kjøpe disse;). Kødder.........
Ja faktisk så har jeg hatt venteliste på 40 stykker som vil ha disse sneglene i forskjellige farger...og har enda ikke kommet til enden av lista....De er jo fine da så skjønner godt at folk vil ha de. Jeg syns de er en av de fineste akvariesneglene som finns....)
Postet 20.06.09 kl 01:09
Inaktiv bruker
De posthornsneglene var jo fantastisk flotte!
Pestsnegler er bra, så lenge det ikke blir for mange. Da spiser de planter! Gi sneglene litt agurk, så spiser de ikke opp plantene. ..
Pestsnegler er bra, så lenge det ikke blir for mange. Da spiser de planter! Gi sneglene litt agurk, så spiser de ikke opp plantene. ..
Postet 20.06.09 kl 01:18