- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Oppsett av rekekar for første gang og en haug av spørsmål!
Oppsett av rekekar for første gang og en haug av spørsmål!
Har lyst til å prøve meg på rekekar etter x antall andre typer kar er dette noe av det eneste jeg ikke har vært bort. Og da kommer spørsmålene på rad og rekke :P
Har ikke helt bestemt meg for hvilken rekeart jeg har lyst på men ser ut til å bli kirsebær reke, rød krystall reke eller noe i den duren. Har tittet gjennom alle artene representert her på forumet og falt mest for disse.
Karet har armatur med lys og siden ikke reker vil ha så varmt vann tenker jeg at jeg ikke trenger varmekolbe der. Er jevnt 19-20 grader i rommet så temperaturen vil ligge rundt 22 ettersom det er lyspære og ikke lysrør i karet.
1. Jeg har et 18 liters akvarium som er 6 kantet (nesten som buet front). Hvor mange reker er det plass til der? (sikkert ganske mange men)
2. Jeg har en fluval 1+ og en fluval 2+ som jeg kan bruke. Jeg har tenkt til å modifisere disse ved å sette inn blåfilter men lurer på hvilken av disse pumpene jeg bør bruke. (jo mer filter desto bedre vel) 1+ er så ille liten men 2+ blir så ille stor og dominerende i det lille karet. Er det forresten nødvendig å sette inn blåfilter? (ja det er vel egentlig det...)
3. Hva bør jeg tenke på at innredning? Jeg har noen steiner liggende til overs etter malawioppsettet og vet jeg bør ha mose, men er det noe annet som rekene gjerne vil ha i karet sitt? Ser at mange mener de liker flyteplanter men dette er jo planter som stjeler lys og hindrer algevekst?
4. Jeg har også en luftpumpe, er dette noe bra for rekene eller bare fint for "tilskuere"?
5. Jeg lurte også på om det var mulig å ha noe fisk oppi her. Jeg vet 18 liter er lite men med litt planter hadde det kanskje gått ann å ha en guppy hann eller to der? (Ingen hoer selvfølgelig) ser i fiskebasen at de bør ha 40 liter men det går jo ann å spørre om andres meninger også
6. Er det noe mulighet for å blande forskjellige arter eller er det umulig grunnet krysning og forskjellig gemytt?
7. Er det noe annet jeg har glemt nå? Er det noe jeg absolutt bør unngå/ bør ha i et rekekar (utenom glupske fisk)
Tror faktisk jeg har fått dekket det meste nå jeg! Takker på forhånd for alle hjelpende svar til en ivrig, nylig rekeinteressert :P
Har ikke helt bestemt meg for hvilken rekeart jeg har lyst på men ser ut til å bli kirsebær reke, rød krystall reke eller noe i den duren. Har tittet gjennom alle artene representert her på forumet og falt mest for disse.
Karet har armatur med lys og siden ikke reker vil ha så varmt vann tenker jeg at jeg ikke trenger varmekolbe der. Er jevnt 19-20 grader i rommet så temperaturen vil ligge rundt 22 ettersom det er lyspære og ikke lysrør i karet.
1. Jeg har et 18 liters akvarium som er 6 kantet (nesten som buet front). Hvor mange reker er det plass til der? (sikkert ganske mange men)
2. Jeg har en fluval 1+ og en fluval 2+ som jeg kan bruke. Jeg har tenkt til å modifisere disse ved å sette inn blåfilter men lurer på hvilken av disse pumpene jeg bør bruke. (jo mer filter desto bedre vel) 1+ er så ille liten men 2+ blir så ille stor og dominerende i det lille karet. Er det forresten nødvendig å sette inn blåfilter? (ja det er vel egentlig det...)
3. Hva bør jeg tenke på at innredning? Jeg har noen steiner liggende til overs etter malawioppsettet og vet jeg bør ha mose, men er det noe annet som rekene gjerne vil ha i karet sitt? Ser at mange mener de liker flyteplanter men dette er jo planter som stjeler lys og hindrer algevekst?
4. Jeg har også en luftpumpe, er dette noe bra for rekene eller bare fint for "tilskuere"?
5. Jeg lurte også på om det var mulig å ha noe fisk oppi her. Jeg vet 18 liter er lite men med litt planter hadde det kanskje gått ann å ha en guppy hann eller to der? (Ingen hoer selvfølgelig) ser i fiskebasen at de bør ha 40 liter men det går jo ann å spørre om andres meninger også
6. Er det noe mulighet for å blande forskjellige arter eller er det umulig grunnet krysning og forskjellig gemytt?
7. Er det noe annet jeg har glemt nå? Er det noe jeg absolutt bør unngå/ bør ha i et rekekar (utenom glupske fisk)
Tror faktisk jeg har fått dekket det meste nå jeg! Takker på forhånd for alle hjelpende svar til en ivrig, nylig rekeinteressert :P
Postet 22.07.09 kl 15:55
Postet 22.07.09 kl 19:15
Du kan jo begynne med å lese denne artikkelen.
Postet 22.07.09 kl 19:27
Hvis det er reke-akvarium, så la det være reke-akvarium. Ikke begynn å snike inn "bare en guppy eller kanskje to". Da går det brått fra å være et reke-akvarium, til en levende buffè med selvforsyning for guppy.
Et reke-akvarium består kun av reker. Ikke noe annet. Og for å være klar ; i en 18 liter er det egentlig ikke plass til noe annet enn reker i utgangspunktet Mulig et par sebrasnegler e.l. kanskje kunne få bo der også?
Alle fisk unntatt maller tar reker.
Om fiskene får fatt i rekene eller yngelen deres (og det gjør de ofte...) så spiser de alt av reker som passer inn i munnen. Mine guppy greide ikke spise f.eks. voksne kirsebærreker hele, men da plaget de dem til døde først ved å nappe av dem følehorn og ben, og deretter spiste de rekene bit for bit...
Javamose og en enkel, ikke kravstor stilkplante passer nok best i dette lille karet, siden du ikke har bedre lys enn en lyspære i det. Lyspærer blir som oftest for dårlig lys for de fleste planter, men javamose går som oftest greit. I tillegg kunne du prøve f.eks. hornblad. Den vokser nesten hvor som helst har jeg inntrykk av Eller den som kalles vasspest, kan også prøves.
Andre har muligens erfaringer å dele mht hvilke planter som overlever og greier å vokse under lyspære-lys.
OBS!
Viktig; for å unngå den unødvendige opphetingen av vannet som vanlige lyspærer gir, bruk en spare-lyspære istedet! De finnes med samme type sokkel som lyspærer, og passer derfor i armaturet ditt. De avgir ingen varme i det hele tatt, noe som er en stor fordel i små akvarier.
Et reke-akvarium består kun av reker. Ikke noe annet. Og for å være klar ; i en 18 liter er det egentlig ikke plass til noe annet enn reker i utgangspunktet Mulig et par sebrasnegler e.l. kanskje kunne få bo der også?
Alle fisk unntatt maller tar reker.
Om fiskene får fatt i rekene eller yngelen deres (og det gjør de ofte...) så spiser de alt av reker som passer inn i munnen. Mine guppy greide ikke spise f.eks. voksne kirsebærreker hele, men da plaget de dem til døde først ved å nappe av dem følehorn og ben, og deretter spiste de rekene bit for bit...
Javamose og en enkel, ikke kravstor stilkplante passer nok best i dette lille karet, siden du ikke har bedre lys enn en lyspære i det. Lyspærer blir som oftest for dårlig lys for de fleste planter, men javamose går som oftest greit. I tillegg kunne du prøve f.eks. hornblad. Den vokser nesten hvor som helst har jeg inntrykk av Eller den som kalles vasspest, kan også prøves.
Andre har muligens erfaringer å dele mht hvilke planter som overlever og greier å vokse under lyspære-lys.
OBS!
Viktig; for å unngå den unødvendige opphetingen av vannet som vanlige lyspærer gir, bruk en spare-lyspære istedet! De finnes med samme type sokkel som lyspærer, og passer derfor i armaturet ditt. De avgir ingen varme i det hele tatt, noe som er en stor fordel i små akvarier.
Postet 22.07.09 kl 19:29
Endret: 22.07.09 kl 19:31
Først å fremst burde du skaffe deg en liten sirkulasjon pumpe..
På rundt 100-200 Liter.. Også ville jeg brukt noe ligende Eheim sine utblåser rør i enden der vannet tas inn.. Også dekt denne med en 4kantet blåsvamp eller en svart modell litt etter hva du selv vil... Så hadde jeg gjort det samme med utblåser delen... Dette sørger får både mindre sirkulasjon, reke yngel blir ikke dratt inn i pumpen og du får de filter bakteriene du trenger...
Jeg hadde værtfall kjempe hell med rundt 25-26 grader på mitt reke kar.. Så ville jeg valgt å hatt moseballer og gaffelmose.. Dette gir fantastisk farge spill..
Reker er gangske enkelt... bare pass på at de ikke ender opp inni filter pumpa
Men min løsning så blir ikke dette noe problem
Mvh: Kim Andre Martinsen
På rundt 100-200 Liter.. Også ville jeg brukt noe ligende Eheim sine utblåser rør i enden der vannet tas inn.. Også dekt denne med en 4kantet blåsvamp eller en svart modell litt etter hva du selv vil... Så hadde jeg gjort det samme med utblåser delen... Dette sørger får både mindre sirkulasjon, reke yngel blir ikke dratt inn i pumpen og du får de filter bakteriene du trenger...
Jeg hadde værtfall kjempe hell med rundt 25-26 grader på mitt reke kar.. Så ville jeg valgt å hatt moseballer og gaffelmose.. Dette gir fantastisk farge spill..
Reker er gangske enkelt... bare pass på at de ikke ender opp inni filter pumpa
Men min løsning så blir ikke dette noe problem
Mvh: Kim Andre Martinsen
Postet 22.07.09 kl 20:06
Postet 22.07.09 kl 20:41
Kim Andre MartinsenFørst å fremst burde du skaffe deg en liten sirkulasjon pumpe.. På rundt 100-200 Liter.. Også ville jeg brukt noe ligende Eheim sine utblåser rør i enden der vannet tas inn.. Også dekt denne med en 4kantet blåsvamp eller en svart modell litt etter hva du selv vil... Så hadde jeg gjort det samme med utblåser delen... Dette sørger får både mindre sirkulasjon, reke yngel blir ikke dratt inn i pumpen og du får de filter bakteriene du trenger... Jeg hadde værtfall kjempe hell med rundt 25-26 grader på mitt reke kar.. Så ville jeg valgt å hatt moseballer og gaffelmose.. Dette gir fantastisk farge spill.. Reker er gangske enkelt... bare pass på at de ikke ender opp inni filter pumpa :-) Men min løsning så blir ikke dette noe problem :-) Mvh: Kim Andre Martinsen
som jeg skrev har jeg både en fluval 1+ og en fluval 2+ liggenes klare til bruk. Også skal jeg få skaffet meg blåfilter i mårra
Postet 22.07.09 kl 20:53
Siden du bor i Fredrikstad, så kan jeg tipse om at Tropefisk har blåsvamp på lager
De ligger i Enggata 33, Gamle Fredrikstad.
Du må kjøpe ganske store stykker, de kommer ferdige i f.eks 50 x 50 cm. Har ikke hørt om noen butikker som deler opp sånne etter kundens ønsker, for da risikerer de vel bare å sitte igjen med en haug uselgbare, merkelige biter
De ligger i Enggata 33, Gamle Fredrikstad.
Du må kjøpe ganske store stykker, de kommer ferdige i f.eks 50 x 50 cm. Har ikke hørt om noen butikker som deler opp sånne etter kundens ønsker, for da risikerer de vel bare å sitte igjen med en haug uselgbare, merkelige biter
Postet 22.07.09 kl 21:20
Endret: 22.07.09 kl 21:21
Takk for tipset! Kan jo være greit å ha litt blåfilter liggende. Er ikke umulig at jeg kan bruke det til andre pumper i andre kar hvis jeg bare får overtalt samboeren her. Han bare rista på hodet når jeg begynte å snakke om rekekaret men så lenge han bare rister på hodet og ikke gir videre protester så kjører jeg på jeg! hehe
Postet 22.07.09 kl 21:25
Endret: 22.07.09 kl 21:25
KaiamorTakk for tipset! Kan jo være greit å ha litt blåfilter liggende.
Javisst Svamp til filtere får man bruk for stadig vekk (spesielt etterhvert som liter-syken brer om seg, hehe)
En ting jeg kom til å tenke på... Tropefisk har også luftpumpe-drevne svampfiltere på lager (det står "Omgående levering" og da er det på lager). Dette er perfekt til reke-akvarier! Billig å kjøpe. Dersom du allerede har en luftpumpe liggende hjemme, så trenger du bare det filteret til 18 literen din.
Disse filterne er 100% reke-sikre og trygge
Postet 22.07.09 kl 22:08
Endret: 22.07.09 kl 22:09
mona o[QUOTE=Kaiamor]Takk for tipset! Kan jo være greit å ha litt blåfilter liggende.
Javisst Svamp til filtere får man bruk for stadig vekk (spesielt etterhvert som liter-syken brer om seg, hehe)
En ting jeg kom til å tenke på... Tropefisk har også luftpumpe-drevne svampfiltere på lager (det står "Omgående levering" og da er det på lager). Dette er perfekt til reke-akvarier! Billig å kjøpe. Dersom du allerede har en luftpumpe liggende hjemme, så trenger du bare det filteret til 18 literen din.
Disse filterne er 100% reke-sikre og trygge
ja jeg har tittet på det her når jeg har lest igjennom tidligere forumtråder men jeg klarer ikke å skjønne hvordan disse fungerer. skal jeg kople dem på fluvalen jeg har eller hvordan. skal jeg ta av den "bunnen" som er på filteret og erstatte det med den luftepumpedrevne svampfilteret? (akkurat som jeg egentlig skjønner hva jeg selv skriver her:P
EDIT: Når du mener luft pumpe mener du kanskje den luftpumpa som jeg bruker med brusestein? Skal jeg kople den på den? også trenger jeg ikke fluvalen?
Postet 22.07.09 kl 22:19
Endret: 22.07.09 kl 22:22
KaiamorEDIT: Når du mener luft pumpe mener du kanskje den luftpumpa som jeg bruker med brusestein? Skal jeg kople den på den? også trenger jeg ikke fluvalen?
Korrekt. Du fyller kammeret med terninger av blåsvamp, og eventuelt noen kuler med slik efhisubstrat, og litt vatt på toppen. Deretter setter du på slangen fra luftpumpa (luftesteinen tas av slangen!), og luftpumpa driver filteret.
Fordel: 100% rekesikkert filter
Ulempe: Det bråker mer av et luftdrevet filter enn en fluval, så det spørs jo litt hvor i huset karet skal stå, og om du tåler lyden av bobler. Erfaringen min er at biblene lager mer lyd enn luftpumpa om du har en luftpumpe som ikke er av det billigste slaget (elite pumper bråker noe helt inn i.... mens jeg har god erfaring med luftpumpene fra eheim)
Postet 22.07.09 kl 22:31
ElinHKorrekt. Du fyller kammeret med terninger av blåsvamp, og eventuelt noen kuler med slik efhisubstrat, og litt vatt på toppen. Deretter setter du på slangen fra luftpumpa (luftesteinen tas av slangen!), og luftpumpa driver filteret.
og der tatt jeg av lasset igjen ja... Hvilket kammer? Er det et kammer inne i patronfilteret? (hvis det er den grå ruglete rundingen da:P) hvordan blir det da filterbakterier på dette hvis ikke det går vann igjennom men luft?
ElinHUlempe: Det bråker mer av et luftdrevet filter enn en fluval, så det spørs jo litt hvor i huset karet skal stå, og om du tåler lyden av bobler. Erfaringen min er at biblene lager mer lyd enn luftpumpa om du har en luftpumpe som ikke er av det billigste slaget (elite pumper bråker noe helt inn i.... mens jeg har god erfaring med luftpumpene fra eheim)
Ja dessverre skal dette stå på arbeidspulten på soverommet så duringen kan bli en utfordring. Luftpumpa er Elite 801 og ja den bråler rimelig bra. Kanskje det er like greit å bruke fluvalen og blåfilter...
Postet 22.07.09 kl 22:38
Endret: 22.07.09 kl 22:39
Den som Elin snakker om, er nok det vanlige, gammeldagse boks-filteret. Det kan man fylle (nedi den blanke plastboksen) med det hun beskriver. Det drives også av en luftpumpe.
Men jeg lurer på om ikke det tar litt større plass enn det andre filteret.
Dette er en type svampfilter som du ikke trenger noe annet enn en luftpumpe til. Det passer i den lille 18 literen din. Du kobler på luftpumpen, og så er det den som driver filteret og sørger for at vann passerer gjennom svampene.
Skal man ha samme type filter til et littegrann større reke-kar, velger man samme type filter, men den dobbelte modellen med to svamper på
Hvis det er snakk om et soverom, kan lyden av putringen fra boblene (og duringen fra luftpumpen i seg selv) bli et lite irritasjonsmoment etterhvert Det avhenger litt av en selv egentlig. Noen sovner fint med den lyden i rommet. Jeg derimot, jeg hadde tørna :p
Men jeg lurer på om ikke det tar litt større plass enn det andre filteret.
Dette er en type svampfilter som du ikke trenger noe annet enn en luftpumpe til. Det passer i den lille 18 literen din. Du kobler på luftpumpen, og så er det den som driver filteret og sørger for at vann passerer gjennom svampene.
Skal man ha samme type filter til et littegrann større reke-kar, velger man samme type filter, men den dobbelte modellen med to svamper på
Hvis det er snakk om et soverom, kan lyden av putringen fra boblene (og duringen fra luftpumpen i seg selv) bli et lite irritasjonsmoment etterhvert Det avhenger litt av en selv egentlig. Noen sovner fint med den lyden i rommet. Jeg derimot, jeg hadde tørna :p
Postet 22.07.09 kl 22:40
Endret: 22.07.09 kl 22:42
ok takk, nå henger jeg ihvertfall litt mer med. Jeg tror kanskje det blir litt håpløst å bruke den luftepumpa jeg har nå. Jeg sover veldig lett. (jeg våknet faktisk av at det ene akvariet mitt lakk og dryppet på teppet!) veldig kjekt at jeg våknet, det hindret en større katastrofe men tror da det blir håpløst med brusestein. Men en fluval 1+ som blir modifisert med blåfilter burde vel holde i et rekekar?
Postet 22.07.09 kl 22:48
Postet 22.07.09 kl 23:00
Postet 22.07.09 kl 23:08
Postet 22.07.09 kl 23:12
vurderer å få tak i en liten rot typ redmoore eller mangrove som jeg skal skru fast til sugekopper og sette på bakveggen. Ha noen steiner foran og prøve å finne et smart sted å sette litt mose og kanskje en plante. Samtidig passe på at karet ikke blir helt totalt overfylt, skal jo være litt fint å se på også, hadde jo vært koselig å sett rekene når jeg får dem
Postet 22.07.09 kl 23:17