- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Har fått snegle i akvariet.
Har fått snegle i akvariet.
Hei,
Jeg har fått snegle i akvariet. Det er ennå ikke fisk opi der da jeg kjører det inn, men i dag tidlig så jeg det var ei 5mm lang snegle, med hus og greier, som "løp" bortover glasset. Jeg har et bilde vedlagt så dere får se.
Jeg har jo planter oppi der, og la ned ei rot som jeg har kokt godt. Det jeg lurer på er hvordan i all verden denne snegla har kommet seg oppi der.
Samtidig ser jeg det kommer fler og fler av bittesmå "larver" på rota...Knøttsmå bøyde hvite . De er helt stille. Er det egg?
Mvh.
Vidar
Jeg har fått snegle i akvariet. Det er ennå ikke fisk opi der da jeg kjører det inn, men i dag tidlig så jeg det var ei 5mm lang snegle, med hus og greier, som "løp" bortover glasset. Jeg har et bilde vedlagt så dere får se.
Jeg har jo planter oppi der, og la ned ei rot som jeg har kokt godt. Det jeg lurer på er hvordan i all verden denne snegla har kommet seg oppi der.
Samtidig ser jeg det kommer fler og fler av bittesmå "larver" på rota...Knøttsmå bøyde hvite . De er helt stille. Er det egg?
Mvh.
Vidar
Postet 28.07.09 kl 08:03
Endret: 28.07.09 kl 08:18
Postet 28.07.09 kl 08:18
Postet 28.07.09 kl 08:21
Postet 28.07.09 kl 08:33
Jeg bare lar pestsnegler være, de er ikke til bry for verken fisker eller vannverdier, men av og til kan de forsyne seg av planter. Men de spiser også forrester på bunnen, og dermed hjelper de til å holde vannverdiene fine. I tillegg er hvor fort de formerer seg en indikator på om du forer for mye eller ikke. Så de har noen nyttige funksjoner
Grunnen til at noen velger å fjerne dem er fordi de kan spise planter (ikke alle planter som er like utsatt) eller at de rett og slett ikke ser pene ut i akvariet.
Grunnen til at noen velger å fjerne dem er fordi de kan spise planter (ikke alle planter som er like utsatt) eller at de rett og slett ikke ser pene ut i akvariet.
Postet 28.07.09 kl 09:02
Da lar jeg dem være der. Men hvis de formerer seg raskt (Har sett 3 stk nå etter en drøy uke innkjøring), kan det kanskje bli et problem å bli kvitt dem - i tilfelle jeg ikke vil ha dem? Det ser ut som dem skiter hele tiden. Det kom nå ut en liten bæsj fra en 2mm liten snegle, brun-orange, som så ut til å komme ut av sneglehuset...
Jeg har lagt ut video på youtube av denne hendelsen. 1:07 ut i videoen ser du det.
http://www.youtube.com/watch?v=7cHi6bcbCww
Vidar
Jeg har lagt ut video på youtube av denne hendelsen. 1:07 ut i videoen ser du det.
http://www.youtube.com/watch?v=7cHi6bcbCww
Vidar
Postet 28.07.09 kl 09:42
Endret: 28.07.09 kl 09:46
Postet 28.07.09 kl 10:22
Her er enda en video:
http://www.youtube.com/watch?v=OTCGFW8TzSk&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=OTCGFW8TzSk&feature=channel
Postet 28.07.09 kl 11:55
Postet 29.07.09 kl 00:07
Hei,Heidi IngdalÅ så fin den sneglen er. Det er en liten damsnegle du har som folk kaller psetsnegle. Jeg vil gjerne ha de hvis du har for mange. Har ikke fått tak i meg disse enda, selv om jeg har prøvd. :-))
Jeg har bare én igjen på ca 5-6mm. Jeg var litt uheldig da jeg rengjorde akvariet, og skulle flytte på en snegle, og sneglehuset sprakk veldig lett. De er forøvrig veldig små. Krabaten du så på videoen er kanskje 3mm lang. Men i følge mine observasjoner, vil jeg om litt tid ha en drøss av disse. Jeg fant nemlig fryktelig mange egg og microsnegler som etterhvert vokser opp.
Hvordan skal jeg sende dem eventuellt?
Vidar
Postet 29.07.09 kl 10:33
Du pakker de bare inn i litt fuktig papir eller filtervann. Ikke mye vann. Så har du de i en pose og har avispapir ol. rundt og pakker den i en melkekartong og skriver bare navn og adresse utenpå der. Enkelt. Bare ta kontakt med meg når du har noen som er sendeklare. Jeg skal selvfølgelig betale porto og evt andre kostnader du har. Mvh Heidi
Postet 29.07.09 kl 10:42
Postet 29.07.09 kl 11:45
Heidi IngdalDu pakker de bare inn i litt fuktig papir eller filtervann. Ikke mye vann. Så har du de i en pose og har avispapir ol. rundt og pakker den i en melkekartong og skriver bare navn og adresse utenpå der. Enkelt. Bare ta kontakt med meg når du har noen som er sendeklare. Jeg skal selvfølgelig betale porto og evt andre kostnader du har. Mvh Heidi
Hei(di),
Nå har jeg 11 fullvoksne snegler i akvariet. Vil du ha noen? De parer seg i ett kjør, så jeg får fort flere. Har funnet en del babysnegler der også. Har vel et 20 talls tilsammen med stort og smått (som er synlige i alle fall)
Vidar
Postet 07.09.09 kl 10:27