Eplesnegler som dør!!??

For en stund siden fikk jeg meg nytt akvarie, flyttet etter noen uker inn fisk, noen fra det gamle karet og kjøpte samtidig inn noen nye. Hadde to eplesnegler i det gamle karet som jeg har hatt i ca 2 år. Flyttet den ene over i nyekaret, men bare ett par dager etter sluttet den å bevege seg. Har hørt at disse kan gå i "dvale" så jeg lot den ligge noen dager til, men fortsatt ingen tegn til liv. Tok den ut og luktet på den og den stinka død!!!! Kjøpte da 2 nye små eplesnegler og hadde i karet, men nå skjer det samme med disse også!!?? Nå har det ligget i dvale i 4 dager ( den ene flyter oppe i det ene hjørnet ) har ikke tatt disse ut og luktet på de enda, men frykter de er døde...

Hva gjør jeg feil?? hadde ikke dette problemet i gamle karet!. Har sjekket vannkvalitet med sånne strips ( som jeg vet ikke er det beste ) og nitritt dråpetester og alle vedier er fine! vanntemperaturen ligger på rund 28-29 grader
Ta dem opp og lukt på dem. Eplesnegler lever ikke særlig lenge etter hva jeg har forstått, så kanskje den som døde var gammel, og de yngre i dvale?
Den på to år døde vel av alderdom tenker jeg og at den ikke tålte flyttingen. Akklimatiserte du de før du hadde de i det nye karet? Det er veldig viktig hvis ikke kan de gå i sjokk og dø. Hvis du er i tvil på om de er i live så prøv å dra i "døra" for å se om den trekker den inn. Gjør den det er den i live og er bare litt treg med å våkne. De er veldig uforutsigbare de eplesneglene, de finner på mye man ikke kan gi noen forklaring på.)
alle ble satt i på ordentlig måte, lukket pose som flyter i karet, deretter overflyttet litt akvarievann opp i posen før til slutt å plukke de opp og plasere dem i karet uten å bruke vannet som fulgte med i posen fra butikken.

Men du kan jo ha rett i at den gamle døde av alderdom, den var ganske stor...

Jeg får ta dem opp og lukte på dem om noen dager, vil også tro at klorekene og mallene ville ha forsynt seg viss de hadde vert døde kanskje?
Jonny
alle ble satt i på ordentlig måte, lukket pose som flyter i karet, deretter overflyttet litt akvarievann opp i posen før til slutt å plukke de opp og plasere dem i karet uten å bruke vannet som fulgte med i posen fra butikken. Men du kan jo ha rett i at den gamle døde av alderdom, den var ganske stor... Jeg får ta dem opp og lukte på dem om noen dager, vil også tro at klorekene og mallene ville ha forsynt seg viss de hadde vert døde kanskje?

Kloreker kan vel ta små eplesnegler når de lever også de. Skal ikke påstå at de gjør det men synes jeg har lest det en plass at de kan ta snegler.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap