Hvorfor legger ikke eplesneglene egg...?

Jeg har 12 store eplesnegler som er omtrent ett år gamle. De har alle samme far, men kan ha forskjellig mor. Hadde på dette tidspunktet flere eggklaser. Disse jeg har nå har ennå ikke lagt noen egg. De begynte å parre seg for flere måneder siden, men det blir bare ingen egg av det. Noen som vet hva årsaken kan være? Vannverdier etc er helt i orden, har som sagt fått til masse eggklaser med tidlgere epler.
Kan årsaken være at de er i slekt...? Antakelig dumt spørsmål dette her, men pytt pytt
har du andre fisk som bunnfisk og algespisere og sånt?
Jeg har to Ancistrus også, ellers ingen bunnfisker. Hvilken sammenheng kan det ha...?
Siden det høres ut som du har erfaring med eplesnegler, så vet du helt sikkert om dette med vannstanden. Det er viktig at de føler de har rom nok over vannlinjen til å få lagt eggklasene sine. Senk vannstanden minst 5 cm.

Etter min erfaring er det ofte to ting som trigger dem til egglegging.
Det ene er en flytting til et annet kar. Det andre er mye ferskt grøntfôr.

Hos meg flyttet jeg en gruppe eplesnegler til et 20 liters kar i plast, men med bare 15 cm vannstand. La et gammelt dekkglass over for å hindre nattlig flukt, og for å få høy luftfuktighet over vannnstanden og gi dem noe å klebe eggklasene på. Ingen innredning eller noe som helst, bare en flyteplante. Et lite filter for littegrann sirkulasjon. En stor agurkskive, som var gitt et lett oppkok for å mykne, og så nedkjølt før jeg ga den til dem.
De spiste og prompet så det holdt! Vannet ble fullt av infusorier, men det bryr dem ikke det minste (det blir gjerne det når de får mye fersk mat). Jeg knep av noen algevokste blader fra noen planter i de andre karene mine, og la oppi. Dette likte de også.

Første natta etter flyttingen til "lekskaret" skviste de første to sneglene ut eggklasene sine....

Deretter flyttet jeg dem til en innredet 19 liter, og da var det ikke måte på.... de neste to ukene kom det søren meg 11 eggklaser på rad og rekke bortover!
Vær obs på vanntemperaturen når du skifter vann. Hvis den avviker mye fra det som de er vant med, da mener jeg kaldere så kan det stoppe eggleggingsprosessen. Det viktigste med snegler er å holde vannet varmt nok så ikke det stopper syklusen de er i akkurat nå. Hvis de er i en vokseperiode f.eks så kan kaldt vann stoppe den prossessen og skallet kan bli misdannet med sprekker ol. Er de i en prossess hvor de forbereder seg på egglegging og det plutselig kommer kaldt vann så stopper også den prossessen opp. Jo varmere vann og mye god mat trigger til egglegging. Gi de kokt gulerot, det gjorde jeg i går og i natt har de forskjellige sneglene mine lagt tilsammen 4 eggklaser. Jeg har også hatt en lang venteperiode nå men nå ser det ut til å ha løsnet....Lykke til. )
Tusen takk for gode råd !! Mine tidligere eplesnegler la alle sine klaser oppe i armaturet, så jeg har derfor ikke tenkt at det har værtnødvendig å senke vannstanden noe særlig, men det skal jeg gjøre nå. Det med kaldt vann var også et godt tips. Jeg bytter alltid vann med romtemperert lagret vann, men det hender det kommer en kald dæsj på toppen, hvis jeg ikke har lagret nok vann... Huff, hadde jo aldri gjort det hvis jeg hadde vært klar over alle bakdelene med det. Igjen, tusen takk Mona og Heidi
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap