Biereker og o2

I natt hadde jeg massive dødsfall på bierekene mine som går i en 70-liter og har klart seg helt fint i ett halvt år hvor jeg begynte med 5 stk (en hunn) og hadde til i går kommet opp i rundt 60-70 stk eller så.

Jeg har hatt strålen fra pumpen til å peke oppover for å få bevegelse i overflaten men i går satte jeg den til å peke ned for jeg syntes det litt dårlig sirkulasjon over bunnen. Skiftet også vann, noe jeg ofte gjør i dette karet. Resultatet ble at en tredjedel lå døde i morges.

Jeg har målt Nitritt 0, Gh 3-4.

Kan det ha vært oksygenmangel? Hva gjør dere andre, bruker dere luftpumpe e.l.? Er O2 noe som dere fokuserer på med reker? Eller er jeg på villspor og det er noe annet som er galt?

Målte nettop nitrit igjen, 0.
Oksygen er et must. Og ved vannbytter må det være samme temp eller dauer de. Ikke kaldt nei.
Helge
Jeg har hatt strålen fra pumpen til å peke oppover for å få bevegelse i overflaten men i går satte jeg den til å peke ned for jeg syntes det litt dårlig sirkulasjon over bunnen.

Jeg tror ikke reker vil ha noe særlig sirkulasjon. De liker rolig vann. Tror ikke du skal bekymre deg for sirkulasjon på bunnen i et reke-kar.

Jeg har ikke luftpumpe i noen av mine kar. Alle mine filtere peker mot overflaten for å få litt bevegelse der, har moderat til lav sirkulasjon.
Jeg har reke-kolonier i alle akvariene mine, både biereker, CRS og kirsebær.

Ved vannbytter bruker jeg mellomlagret, luftet vann som holder ca 20°C.
Tempen på vannet var ca lik den som i karet, det gjør jeg alltid og det har aldri vært noe problem. Jeg mellomlagrer ikke heller og jeg har til gode å se vitsen med dette enn så lenge. Her hører jeg at folk har forskjellige erfaringer.

Men det eneste skulle jo da være strålerøret som pekte ned i steden for opp... Så utrolig irriterende om en slik liten ting skulle koste 20 reker livet, attpåtil to dager før storauksjonen...

Ja ja, om så er tilfelle så har jeg i det minste lært noe.
Har forresten fått MGSO4 ogCaCl2 på hus i dag. Dette skal visst kalles gH-booster og brukes ved vannbytte og være en god ting for rekene. Noen som vet noe om anbefalt dosering?
Helge
Tempen på vannet var ca lik den som i karet, det gjør jeg alltid og det har aldri vært noe problem. Jeg mellomlagrer ikke heller og jeg har til gode å se vitsen med dette enn så lenge. Her hører jeg at folk har forskjellige erfaringer.

"Til gode å se vitsen"? Tja, hva med det som skjedde med rekene nå da...?

Mener du at du mikser vann fra varmtvannsberederen med kaldt vann og fingerkjenner på vannet og tenker "ok, that's close enough" før du bruker det...?

Den metoden er i beste fall upresis, og i verste fall dødelig for små vannlevende kryp. Du vet aldri når det kan bli problemer av det. Med tanke på den guffa og det gamle slammet som ligger og "godgjør" seg i bunnen på en varmtvanns-bereder over flere år, ville jeg aldri tatt sjansen på noe sånt - spesielt ikke med reker som er så ømtålige.

Blant annet, men ikke bare det, så er kobber utrolig farlig for reker.
Vel jeg vet jo ikke sikkert hva som skjedde med rekene utenom at de er døde. Jeg er ikke sikker på om det er noe kobber i varmtvannsberederen, jeg hører folk snakker om en sort gugge på bunnen men det kan vel være slam fra drikkevannet for alt jeg vet. Uansett, jeg skifter ofte vann og dette er måten jeg gjør det på alltid. Aldri sett dødsfall på grunn av vannskifte tidligere. Tror heller på lav O2 akkurat nå. Jeg har nå god bevegelse i overflaten igjen og rekene som er igjen er tilbake til å stresse med å stelle javamosen som før igjen.

Men om kobber er så farlig så ser jeg at både shrimpwaferene (veldig dyr liten boks) og tetra waferene inneholder kobber, sikkert ikke mye men det skal være kobber der i følge deklarasjonen.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap