Pestsnegler i akvarium

Jeg leser av og til at det selges 100% snegle frie planter. Men hvordan kan man ha snegle frie akvarium?

Jeg har nå fått pestsnegler i mitt akvarium og jeg vil gjerne bli kvitt disse. Jeg plukket i snegler i flere dager uten at det nyttet for det kom stadig flere. Så nå har jeg kjøpt 2 praktbotia fisker for å ta over jobben.
Plussmedlem
En annen som er minst like god, om ikke bedre, til å fjerne pestsnegler (og som ikke går ut over centimeter fisk per liter-opplegget) er asiatiske jegersnegler. Et par-tre av disse og pestsneglene vil være borte ganske så kjapt. Sneglene kan du selge eller gi bort senere hvis du ikke vil ha noen som helst type snegle i karet. (NB! Disse tar også nyttesnegler som sand- og eplesnegler).
Jegersnegler gjemmer seg desverre i grusen så man ikke finner dem så lett når man vil ha dem ut.

Jeg har i dag kjøpt 3 til så nå har jeg 5 Praktbotia. Får håpe sneglene får bein å gå på nå, så dem blir borte for godt.

Jeg ser faktisk stor forskjell på mine Praktbotia fra jeg ha 2 til nå 5 stk Av og til er dem 2 eller 3 i lag og av og til hver for seg. men skjelden jeg ser alle 5 på samme tid. Er disse levende fødere eller hvoran er dette? Jeg ser stadig den største av disse dunker borti til litt mindre og side lengs, så lurer på om dem parrer. jeg klar ikke se forskjell på kjønn selv ôm hannen er V formet og hunnen en halvåne formet.
Praktbotia formerer seg ikke i akvarium, så det behøver du ikke tenke på. Jeg har 5 i mitt 480l og jeg har prøvd å "innstallere" masse sandsnegler og damsnegler fra et annet kar, men de massakrerer alt som er av snegler på veldig kort tid - mulig noen forskremte stakkarer holder ut en stund i sanden da men - så ja -Praktbotia er effektive sneglejegere, en del større Sør Amerikanske ciklider tar også snegler, Blå Acara hannen min gjør iallefall det.
Praktbotia
jeg har også praktbotiaer. ser aldri snegler i det store karet. fine fisker det der
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap