- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvor lenge før klekking?
Hvor lenge før klekking?
har en stor fin indisk kloreke som har gått med rogn i flere uker nå, lurer på hvor lenge disse går med rogn før det blir yngel av disse?
har flyttet den over til en fødekassemed litt sand og en liten kokosnøtthule. usikker på om dette var lurt? reka er helt rolig og stresser ikke.
og siste spørsmål, når eventuellt yngelen har klekket, bør jeg da flytte moren ut av kassen?
håper noen kan har erfaringer de kan dele med meg på dette feltet.
har flyttet den over til en fødekassemed litt sand og en liten kokosnøtthule. usikker på om dette var lurt? reka er helt rolig og stresser ikke.
og siste spørsmål, når eventuellt yngelen har klekket, bør jeg da flytte moren ut av kassen?
håper noen kan har erfaringer de kan dele med meg på dette feltet.
Postet 14.09.09 kl 16:11
Jonnyhar en stor fin indisk kloreke som har gått med rogn i flere uker nå, lurer på hvor lenge disse går med rogn før det blir yngel av disse? har flyttet den over til en fødekassemed litt sand og en liten kokosnøtthule. usikker på om dette var lurt? reka er helt rolig og stresser ikke. og siste spørsmål, når eventuellt yngelen har klekket, bør jeg da flytte moren ut av kassen? håper noen kan har erfaringer de kan dele med meg på dette feltet.
finnes det et eget forum for skaldyr forresten? virker som det er lite info og snakk om reker osv her inne. ( bare lurer altså, ikke negativt ment! )
Postet 14.09.09 kl 21:23
Hvis det er det samme opplegget som med kirsebærreker, så går de ca 1 mnd med rogna under magen. på kirsebærrekene så blir eggene grønne mot slutten, og ikke lenge (1 uke) etter det ser du bittesmå rekebabyer, og så slipper ho de. har aldrig hatt rekene mine i fødekasse, liker ikke de, har prøvd at hoa (fisk) har blitt stressa og dødd, og det er ikke særlig morro. sørg for å ha godt med planter så rekebabyene har noe å gjemme seg i. Uansett om du lar rekehoa slippe de i fødekassa eller ikke, så kan de ikke være der for alltid, så derfor lurt med planter, gjerne javamose!
Postet 14.09.09 kl 21:35
Postet 14.09.09 kl 21:39
takk for svar! i dag har jeg fått 3 små rekeyngler! resten av rognen har hunnen sluppet og ligger løst. vil dette si at den ikke vil klekke?
hun virker mindre stresset nå når hun er i fødekassen med egen hule enn før, da strsset hun rundt i karet og virket som hun ikke kunne finne noe passende plass å gjemme seg ( selv om karet er fullt av huler og røtter/planter )
Bør jeg fjerne mora fra yngelen når denne har klekket?
hun virker mindre stresset nå når hun er i fødekassen med egen hule enn før, da strsset hun rundt i karet og virket som hun ikke kunne finne noe passende plass å gjemme seg ( selv om karet er fullt av huler og røtter/planter )
Bør jeg fjerne mora fra yngelen når denne har klekket?
Postet 15.09.09 kl 20:57
Postet 19.09.09 kl 16:57
var nok en del ubefruktet rogn..eller noe som gikk galt!? de tre ynglene og moren har klart å komme seg ut av fødekassen selv ( skjønner ikke hvordan....) så å finne igjen 3 mikroskopiske rekeunger i en 180 liter med masse planter rekner jeg som en umulig sak...så får håpe de klarer seg ute i det " fri "!!
nestegang hun får rogn så kommer jeg nok ikke til å flytte henne over i fødekassen. lar det heller gå sin naturlige gang! noe jeg sikkert skulle ha gjort fra starten av :/
nestegang hun får rogn så kommer jeg nok ikke til å flytte henne over i fødekassen. lar det heller gå sin naturlige gang! noe jeg sikkert skulle ha gjort fra starten av :/
Postet 19.09.09 kl 21:39
Jeg har rekene mine sammen med noen av fiskene: platy, molly, kampfisk, og guppy, og det går kjempefint, fiskene bryr seg ikke om dem i det hele tatt. Men så mater jeg 2-3 ganger om dagen også, kan jo ha noe med det å gjøre.. Men mye planter har jeg også, vet jo aldri når fiskene får nye interresser, kanskje den neste blir å jakte reker! :o
Har du mye planter så tror jeg det går helt fint å bare la rekemor slippe rogna i karet, har aldrig hørt om reker i yngelkar, men nå er ikke jeg den mest oppdaterte heller..
Har du mye planter så tror jeg det går helt fint å bare la rekemor slippe rogna i karet, har aldrig hørt om reker i yngelkar, men nå er ikke jeg den mest oppdaterte heller..
Postet 20.09.09 kl 10:26