- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Sprekk i skall
Sprekk i skall
Postet 14.09.09 kl 18:26
Postet 14.09.09 kl 18:34
Endret: 14.09.09 kl 18:34
Eggeskall
Jeg har hevet litt eggeskall oppi, men det er fortsatt ikke skjedd noe merkverdi forskjell. Og det er en del måneder siden.
Postet 14.09.09 kl 19:51
Postet 15.09.09 kl 13:24
Skallet kan ikke reparere seg selv når det først er skadet, det eneste du kan sørge for er at de får i seg nok kalsium slik at den nye skallveksten er sunn.
Hvis de har hatt sprekkene i flere måneder kan de nok leve med dem, men hvis det er nye skader det er snakk om kan du vurdere å reparere dem, f eks lime en plastbit over sprekkene med superlim, eller hvis hele skallet ser dårlig ut kan du dekke det hele med neglelakk. Det eneste som er viktig da er at det er helt tørt før sneglen puttes i vann igjen, og at neglelakken/superlimet ikke kommer i kontakt med selve kroppen.
Hvis de har hatt sprekkene i flere måneder kan de nok leve med dem, men hvis det er nye skader det er snakk om kan du vurdere å reparere dem, f eks lime en plastbit over sprekkene med superlim, eller hvis hele skallet ser dårlig ut kan du dekke det hele med neglelakk. Det eneste som er viktig da er at det er helt tørt før sneglen puttes i vann igjen, og at neglelakken/superlimet ikke kommer i kontakt med selve kroppen.
Postet 15.09.09 kl 13:58
Postet 27.09.09 kl 00:14
Benedicte_07har noen eplesnegler som har noen stygge sprekker i skallet. Lurer på hvordan jeg kan fikse det? Endre kosten eller noe slikt? Nå får de agurk, larver, oksehjerte, diverse andre grønsaker og krabbefor..
Skadet skall kan ikke reparere seg selv, da må det gjøres mekanisk som det står skrevet om i innleggene over. har du rett ph og gh? Hvis skallet er fint der det vokser ut nytt så har de det de trenger. Ph bør være 7 eller mer og gh på minst 6. Jeg har gh på 10 og har ingen problemer med skallet på sneglene.
Postet 27.09.09 kl 01:28