Hva slags reke er dette?

Noen som veit hva navnet på denne reka er? har hundrevis av de men aner ikke navnet på den... den er brun med en litt lysere stripe/mønster på ryggen og mange av de er gjennomsiktig før de begynner å få litt størrelse mens andre har lysere sand farge nesten..
Kirsebærreke... Den er ikke brun men rød!
assa jeg veit da godt åssen farge reka i akvariet mitt har, den er brun med en lysere brun stripe/ mønster langs ryggen
Kirsebærreke er det du har bilde av der. En eldre hunn. Kirsebærreker formerer seg lett, er blant de letteste rekene å holde i akvarium.

Hannene er lyse, gråbrunrosa. Hunnene blir med alderen mørkerøde. Unge hunner er nesten oransjerøde. Slik ser de ihvertfall ut hos meg Enkelte eksemplarer av de eldre hunnene får i blant den stripen og mørke fargen som du har på ditt bilde, men ikke alle.

Alle kjønnsmodne hunner har i tillegg en lys flekk i nakken (gulaktig). Dette er ubefruktede egg. Når reka har paret seg, flytter eggene fra nakken og ned under buken, mellom bena på hunnen. Der henger de mens hun "ruger" på dem og til de er klekkeferdige noen uker senere.

men er jo ingen av de som er røde i det hele tatt, har kirsebær reker i det andre akvariet men de er jo ihvertfall røde.. alle de som blir født sammen med de brune ser ut som de på bildet her også blir de bare brunere og brunere
Hva var navnet på rekene når du kjøpte dem?
skal se om jeg får tatt noen flere bilder av de men de som er i 160 literen har endel gjemmeplasser så er ikke så lett å finne, men fant ett bilde til fra lille karet
Kanskje du har fått en krysning. Ka reker hadde du sammen med kirsebærekene??
Håvard Støre Andresen
Hva var navnet på rekene når du kjøpte dem?

er det jeg ikke husker men det var ikke kirsebær ihvertfall
Noen få i min stamme med kirsebærreker har med tiden blitt reker som er uhyggelig lik den du viser bilde av.
En "dårlig" stamme kirsebærreker kan revertere tilbake til naturformen. Den røde fargen er en fremavlet variant, en farge som er frembragt i akvariehobbyen. De er naturlig mer grønnligbrune i det fri. Kanskje dine brune reker rett og slett er blitt til naturformen av kirsebærreke? De er som sagt ikke knallrøde lenger, hvis det er en dårlig stamme.

Slik kan en eldre kirsebærreke hos meg se ut f.eks.
Michael Niesar trodde først det var ninjareke

[External Image]

[External Image]
ja det der ligna jo litt mer, for på noen av de så går brunfargen nesten i ett med røttene... men de er jo tøffe men vil det da si at de er "dårlige"? er vell ikke noen vits i å selge de da
Selge billig som : vet ikke blandingsreke, sikkert noen som "bare" vil ha reker i karret sitt (meg feks)

Mvh Per
Nissanmann
ja det der ligna jo litt mer, for på noen av de så går brunfargen nesten i ett med røttene... men de er jo tøffe :) men vil det da si at de er "dårlige"? er vell ikke noen vits i å selge de da

Tja, det spørs jo litt på hva man liker da Hvis man kjøper kirsebærreker fordi man liker nettopp den røde fargen, er vel ikke du personen man bør kjøpe fra.

Men hvis man kjøper reker til akvariet fordi man ønsker en superflink gjeng til algespising og ryddejobber (f.eks. holde javamosen gullende ren) så er dine reker helt toppers

Dine reker gjør jo ikke noen dårligere jobb selv om de ikke har "riktig" farge. For de er jo akkurat like flinke fordet.

Skriver du en ærlig salgsannonse der du forteller at de er mer naturfarget og brunlige i fargen, ikke den vanlige intenst røde, så lurer du ingen og folk kan fritt velge. Legg gjerne til et par av dine egne bilder, så folk ser hva de kjøper.
Ingen kan da komme etterpå og påstå at de føler seg snytt når de kjøpte reker hos deg

sant det du sier der må få tatt noen bedre bilder da så det går ann å se hvordan disse kamuflerer seg rundt røttene

Takker for hjelpa ihvertfall
Men hvis man kjøper reker til akvariet fordi man ønsker en superflink gjeng til algespising og ryddejobber (f.eks. holde javamosen gullende ren) så er dine reker helt toppers

var dette jeg mente å si, selges døm billg så er det sikkert folk som vil ha døm (som meg)

Mvh Per
Syntes det lignet på viftereke.
Men nå er ikke jeg noe reke ekspert heller da

jeg hadde lett kjøpt de.. Masser av greier de kunne slukt her hos meg..
Kirsebærreker eller villtypen kan være veldig variabel i fargen. Man finner per i dag forskjellige stammer. De som er relativt arvefast er Kirsebærreker ("Red Fire"), Gule Reker (Yellow Fire) og en siste linie er vel på vei som heter "Black Fire".

Kor mange brune reker er det i karet? Er det hunner og hanner som er brune? Eg ville isolere de som er best utfarget og sjekke korleis fargen kommer opp i neste generasjoner (F1 og F2). Syns de var fine, de.
Michael Niesar
Kor mange brune reker er det i karet? Er det hunner og hanner som er brune? Eg ville isolere de som er best utfarget og sjekke korleis fargen kommer opp i neste generasjoner (F1 og F2). Syns de var fine, de.

Har endel som er brune og endel som begynner å få farge...
De blir brune når de begynner å bli store, ganske mørk farge også egentlig. hadde jeg bare hatt skikkelig kamera så det hadde gått ann å tatt ett bra bilde så skulle du fått sett, men det du sier om å sjekke hvordan det går videre i generasjoner har jeg ikke tenkt på men skal kjøpe ett lite kar til nå så jeg kan sikkert putte noen av de mørke oppi der å se åssen det blir jeg syns også de ser fine ut, de får jo ganske bra kamuflasje der de sitter rundt på røttene
Hvis du har kirsebærreker med den "riktige" fargen, kan du prøve å sette noen av dem til de brune.
Litt nytt blod er bare bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap