Artemia

Dør nylkekt artemia da den blir sluppet ut i akvariet til yngel om den ikke blir spist med en gang?

Altså.. den dør jo uansett da men Kan den leve en stund etter å ha blitt sluppet i akvariet eller kreperer den gangske fort å ramler ned og forurenser hele dritten om den ikke blir spist med en gang?
Plussmedlem
Nei, jeg innbiller meg at uspist artemia henger med et par dager. Eter de ikke infusorier da? Hvis du har et rock'n'roll-kar med godt innkjørte planter så skal det jo myldre av den slags, og da har de jo litt å gomle på. Dessuten vil de sikkert jaktes ned til det ikke er flere.
Litt usikker her, men er ikke Artemia et saltvanns dyr. Vil vel ikke leve lenge i et Ferskvannskar da????
De må vertfall ha salt for å klekke. men kan jo være de klarer å leve i fersk vann fordi om.. men det vet jeg ikke..

Har sluppet en del løs oppi sammen med de få diskus yngel jeg har igjen..
å de ser ut til å jakte på artemia da, og det er jo bra men 5 små yngel klarer neppe og spise opp alle sammen.

Eller? hmm.
De lever noen timer i ferskvann, det varierer litt av kvalitet på artiemia og salinitet i klekkeren. Litt av poenget med levende for er jo at det er levende når det blir servert.
Ja selvfølgelig.. hehe jeg er bare redd de sakal lage en nitrit bombe når jeg har så få yngel. for de klarer nok ikke spise opp alle..
Død artemia forurenser veldig, og dersom man har bunnlag i karet vil det mugne masse artemia nede i "dypet". Det erfarte jeg under scalare-oppdrett, da jeg ved et tilfelle rotet litt i sanden og med det skapte DEN snø-stormen av mugne, hvite artemiaprikker som virvlet opp.

Så derfor gir ikke jeg levende, nyklekt artemia til yngel i innredete kar :p Umulig å holde rent. Men jeg gir det til yngel i BB-kar. Det er perfekt føde. Artemiaen spreller noen få timer, men den lever ikke stort lenger enn det. Ferskvann er ikke dens rette element.

Siden artemiaen er så liten, virvles den fort med av strømmen og blir sugd opp av filteret. Jeg slår derfor av filteret, så yngelen kan spise i fred og man slipper så stor forurensning i filteret. Så setter på alarm på mobilen (20 minutter eller noe) sånn at jeg ikke glemmer å slå det på igjen...
Eller jeg bruker luftdrevet svampfilter, det er best. Da ligger artemiaen utenpå, og fisken kan beite den av eller jeg kan rense svampen enkelt.
Hufamei.. Ja da skal jeg slå av pumpen i morgen da jeg forer, for det har jeg allerede gjort, men var ikke store mengden artemia jeg fikk ut av disse klekkeriene mine.. (dårlige egg) tror jeg da.. Men tror jeg klarte å mette de små magene for kvelden.. litt vittig i grunn for ser det at artemian fester seg til glasset, og yngelen driver å hopper og spretter etter de små artemiane. Så tror nok de spiser.

Vurderer og sette de siste 5 av ynglene over i ett annet kar i morgen, (uten foreldre) vet jo egentlig ikke helt hva jeg driver med her, yngelen har bare firduftet 1 etter 1. Sikkert foreldrene som har jafset de vil jeg tro siden jeg ikke finer igjen noen av de.. (førstegangs foreldre disse to)

Og jeg er førstegangs "bestemor" til diskuser. tviler på jeg får de opp, men prøver vertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap