Hvorfor legger ikke eplesneglene mine egg?

Jeg har veldig lyst til at de skal få sneglebayer, men de legger ikke egg i det hele tatt.
Jeg har flest gule, men også andre farger på eplesneglene. ca 20 stk bor i et 60 l kar sammen med en han-kampfisk. ca 25 stk bor i et 110 l kar med guppyer, mollyer, sugemaller, pansermaller, gullbarber og tetraer.
Jeg har gjort/gjør følgende for å fremme eggleggingen:
- de får agurk, erter og salat (pluss vanlig flakfor)
- temp ca 26 grader i begge kar
- vannverdier bra i begge kar
- har heldekkende topp på begge kar
- ca 5-7 cm senket vannstand
- bytter av og til snegler mellom karene

Hva mer kan jeg gjøre for å få de til å legge egg og bli flere????
heisan
Har du ca 5-10 cm vann under kanten på akvariet, døm legger egg på "tørt" land
vis du leser godt igjennom står det: 5-7 cm sunket vannstand
Og du er helt sikker på at de er gamle nok og store til å være kjønnsmodne?
Ja jeg tror det
men hvordan vet jeg det sikkert? de er ca 1-3 cm...
Hvor store er de? Har du sett de har paret seg noen gang? Det å vente på sneglebabyer er en tålodighetsprøve som vi alle har opplevd tror jeg...Det kan ta 2-3 uker etter paring at de legger egg. Er snegla stressa eller at den har blitt forstyrret i den prossessen den er i nå så legger den ikke egg. Det kan være nok med et kaldt vannbytte så brytes eggleggingsprossessen. Så det er viktig å forstyrre sneglene mins mulig når de kommer i den delen av syklusen. Men det blir det tar bare lang tid.....)
kartir
men hvordan vet jeg det sikkert? de er ca 1-3 cm...

Å da er de altfor små enda. Hannene kan pare med en hoe når de er 2-3 cm men hoene er ikke klare før de er minst 3-4 cm. )
Tusen takk
Jeg får smøre meg med tålmodighet litt til da..fint at dere er her - slik at sånne som meg (ferskinger) kan få svar...
Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap