- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvorfor legger ikke eplesneglene mine egg?
Hvorfor legger ikke eplesneglene mine egg?
Jeg har veldig lyst til at de skal få sneglebayer, men de legger ikke egg i det hele tatt.
Jeg har flest gule, men også andre farger på eplesneglene. ca 20 stk bor i et 60 l kar sammen med en han-kampfisk. ca 25 stk bor i et 110 l kar med guppyer, mollyer, sugemaller, pansermaller, gullbarber og tetraer.
Jeg har gjort/gjør følgende for å fremme eggleggingen:
- de får agurk, erter og salat (pluss vanlig flakfor)
- temp ca 26 grader i begge kar
- vannverdier bra i begge kar
- har heldekkende topp på begge kar
- ca 5-7 cm senket vannstand
- bytter av og til snegler mellom karene
Hva mer kan jeg gjøre for å få de til å legge egg og bli flere????
Jeg har flest gule, men også andre farger på eplesneglene. ca 20 stk bor i et 60 l kar sammen med en han-kampfisk. ca 25 stk bor i et 110 l kar med guppyer, mollyer, sugemaller, pansermaller, gullbarber og tetraer.
Jeg har gjort/gjør følgende for å fremme eggleggingen:
- de får agurk, erter og salat (pluss vanlig flakfor)
- temp ca 26 grader i begge kar
- vannverdier bra i begge kar
- har heldekkende topp på begge kar
- ca 5-7 cm senket vannstand
- bytter av og til snegler mellom karene
Hva mer kan jeg gjøre for å få de til å legge egg og bli flere????
Postet 02.10.09 kl 23:34
Postet 02.10.09 kl 23:41
Postet 03.10.09 kl 00:14
Postet 03.10.09 kl 00:16
Ja jeg tror det
men hvordan vet jeg det sikkert? de er ca 1-3 cm...
Postet 03.10.09 kl 00:18
Hvor store er de? Har du sett de har paret seg noen gang? Det å vente på sneglebabyer er en tålodighetsprøve som vi alle har opplevd tror jeg...Det kan ta 2-3 uker etter paring at de legger egg. Er snegla stressa eller at den har blitt forstyrret i den prossessen den er i nå så legger den ikke egg. Det kan være nok med et kaldt vannbytte så brytes eggleggingsprossessen. Så det er viktig å forstyrre sneglene mins mulig når de kommer i den delen av syklusen. Men det blir det tar bare lang tid.....)
Postet 03.10.09 kl 00:22
Postet 03.10.09 kl 00:23
Tusen takk
Jeg får smøre meg med tålmodighet litt til da..fint at dere er her - slik at sånne som meg (ferskinger) kan få svar...
Postet 03.10.09 kl 00:29
Endret: 03.10.09 kl 00:32