Hjelp med pestsnegler!

Hei hei, jeg har et 60L akvarium med 3 guppyer bare men det har kommet en hel masse pest snegler i det.

Jeg prøver å ta dem ut at akvarie men dem formerer seg UTROLIG fort, derfor lurte jeg på om det var en bra type fisk som spiser pestsnegler som jeg kunne få kjøpt i dyrebutikken.

Er en botia bra snegle spiser??

Kom med masse info plz.
60 liter er et altfor lite kar for selv den minste botiaen.
Du kan jo kikke litt på Jegersnegle, Anentome Helena.
Fôr mindre, skvis alle de pestsneglene du ser og vurder jegersnegle så vil du få kontroll på bestanden etter hvert

Pestsnegler lever som noen konger på matrester, og disse små er velkjente for de av oss som fôrer med tabletter, siden disse støver og skaper masse god restemat til sneglene. Så første skritt er å redusere matmengden. Om du daglig tar en runde og skviser alle du ser, og i tillegg skaffer deg jegersnegle, kan du bli kvitt de fleste.

Når det er sagt - selv om ikke pestsneglene er vakre å se på, gjør de ingen skade. De spiser matrester og alger og er egentlig veldig nyttige i karet. Det er bare når de blir mange at det ikke er spesielt dekorativt lengre. Jeg har slike i alle kar, og så lenge det ikke er så mange at de dekker hele frontglasset, stresser jeg ikke noe med dem. En sjelden gang skviser jeg alle jeg ser som en "bestandskontroll", og ellers tenker jeg bare på hvor mye algeskraping de sparer meg

Karet er for lite for botia, sier meg helt enig med Kaja der.
Ja ok, jeg har telt til melom 20-30 pestsnegler nå, og jeg har tenkt å kjøpe jegersnegle, men holder det med 1 til et 60L akvarie??
Det må nok noen andre svare på, jeg har aldri eid en jegersnegle i mitt liv

Bare husk at jegersnegler spiser alle snegler, inkludert eplesnegler og sandsnegler. Så bare kjøp jegersnegler om det er greit at alle sneglene ender på matfatet.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Gulbrandsen
Reklame for plussmedlemskap