- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Rekeyngel
Rekeyngel
Postet 19.10.09 kl 12:18
Ja....hva er dette ?
Hei.
Tenkte akkurat jeg skulle legge inn samme spørsmålet, men søkte litt rundt og da dukket tråden din opp.
Kan desverre ikke hjelpe deg, for jeg lurer på akkurat det samme, hvis det er det samme da.
I karet mitt er det ca. 70 Kirsebærreker, ca. 50 Malaysisk Sandsnegle, masse planter \ mose og 2 små ancistrus.
De ser hvitgrå ut når de sees på glasset, men noe mørkere når man ser dem på sanda. (Har helt lys sand).
De er knøttsmå.....kanskje ca. 1 mm.
Svømmer ca. som en reke.
De er mange.
Ser ikke ut til å gjøre noen skade.
Mange som samles på rota mi, og i Javamosen.
"Spiser" både på for, algetabletter og mineral steinen.
Håper vi får et tips
Tenkte akkurat jeg skulle legge inn samme spørsmålet, men søkte litt rundt og da dukket tråden din opp.
Kan desverre ikke hjelpe deg, for jeg lurer på akkurat det samme, hvis det er det samme da.
I karet mitt er det ca. 70 Kirsebærreker, ca. 50 Malaysisk Sandsnegle, masse planter \ mose og 2 små ancistrus.
De ser hvitgrå ut når de sees på glasset, men noe mørkere når man ser dem på sanda. (Har helt lys sand).
De er knøttsmå.....kanskje ca. 1 mm.
Svømmer ca. som en reke.
De er mange.
Ser ikke ut til å gjøre noen skade.
Mange som samles på rota mi, og i Javamosen.
"Spiser" både på for, algetabletter og mineral steinen.
Håper vi får et tips
Postet 22.10.09 kl 11:43
Nøyaktig beskrivelse
Synes det var en bra beskrivelse, håper noen svarer.
Postet 22.10.09 kl 22:23
Cyclops??
er det ikke cyclops?? har også mange små små dyr som virrer rund som reker i vannet mitt også, virrer rundt i vannflata når jeg forer,samler seg på røtter og planter. men tror ikke det er rekeyngel for disse er så innmari små? nesten mikroskopiske
Postet 23.10.09 kl 00:10
Postet 23.10.09 kl 09:45
Jaha?
Småkryp......de er mange og......
Men ancistrus i karet, spiser de disse småttisene ?
Eller hvilken fisk kan man ha sammen med kirsebærene da tro, som ikke spiser rekene, men småkrypa........har og noen små tynne ormelignende greier til tider har jeg sett........
Men ancistrus i karet, spiser de disse småttisene ?
Eller hvilken fisk kan man ha sammen med kirsebærene da tro, som ikke spiser rekene, men småkrypa........har og noen små tynne ormelignende greier til tider har jeg sett........
Postet 23.10.09 kl 11:15
Postet 23.10.09 kl 11:36
Postet 23.10.09 kl 12:50
De orme greiene kalles planarier. Der finnes det tusen varianter av og er skadelige for reker hvis de er for mangen. De tar maten fra rekene, og kan drepe rekene ved å henge på rekene og ta livet av de, når rekene bytter skall. Da er rekene mest sårbar.
Planarier kommer pga overforing eller du har foret med mygglarver. Vannet produsente bruker til mygglarver oppdrett er skittent. Eg forer aldri med mygglarver til reker lenger men bare til l-maller
Planarier kommer pga overforing eller du har foret med mygglarver. Vannet produsente bruker til mygglarver oppdrett er skittent. Eg forer aldri med mygglarver til reker lenger men bare til l-maller
Postet 23.10.09 kl 13:07
Endret: 23.10.09 kl 13:08
Postet 23.10.09 kl 14:30
Postet 23.10.09 kl 15:44
Planarier var det ja.....
Planarier ja....det var det navnet jeg ikke kom på.
Men vil hevde at jeg ikke har overforet da, og ikke foret med mygglarver.
Når jeg forer med proteinfor blir det ganske kjapt spist opp av rekene, det samme med algetabletter.
Hvordan kan man best bli kvitt disse planariene da, uten å skade andre ting. Ser de ligger på glasset og vaker i overflata........tror ikke ancistrusene tar de.
Er det noe som tar både småkrypa og planariene kanskje.....hmmm......google og søke litt.
Men vil hevde at jeg ikke har overforet da, og ikke foret med mygglarver.
Når jeg forer med proteinfor blir det ganske kjapt spist opp av rekene, det samme med algetabletter.
Hvordan kan man best bli kvitt disse planariene da, uten å skade andre ting. Ser de ligger på glasset og vaker i overflata........tror ikke ancistrusene tar de.
Er det noe som tar både småkrypa og planariene kanskje.....hmmm......google og søke litt.
Postet 23.10.09 kl 18:51
Postet 16.11.09 kl 13:45