Planter både til dekorasjon og sneglemat?

Synes det er vanskelig å balansere mengden av mat i små sneglekar.
For lite mat hemmer utviklingen og går ut over helsen.
For mye mat (særlig av grønnsaker o.l.) forurenser vannet og er vel så farlig.

Tanken som slo meg er at det hadde vært ypperlig hvis beplantningen i karet bestod av en plante/planter som:

- Spises av snegler (fortrinnsvis suller).
- Er lette å holde.
- Vokser så godt at de tåler beiting.
Hei,

Jeg kan fortelle litt om min erfaring med snegler og planter. Jeg har noen store gule snegler og dem elsker alle akvarieplantene mine, så plantene mine dem har ikke en sjange engang til å vokse seg store og fine. Hvis du går inn på sia mi så ser du dem der. Store gule snegler spiser alt av planter selv om dem får tilleggsfòr. Synd men slik er det. Jeg ville bare dele den erfaringa med deg.
Enig med deg i at i de små kara så er det vanskeligere å balansere dette med mating kontra forurensning....Jeg har 5 stk 30 litere med masse snegler, dvs masse sullebabyer, posthorn, vanlige epler, damsnegler og leveriktesnegler. Jeg har masse planter men ingen spiser av plantene. Har hornblad, blomstrende gress og noe annet hurtigvoksende også. Jeg gir mine en liten bit gulrot to ganger i uka, spirulinapulver to ganger i uka og hver dag får de novo prawn for det foret forurenser ikke før det har gått et døgn og så lenge tar det ikke før det er oppspist. Novo prawn får de til kvelds hos meg og det er borte til mårran. Jeg har funnet ut hvor mye for jeg kan gi for at de skal vokse og ha det bra uten at det går ut over vannverdiene eller veksten til sneglene. Gulrota tar jeg ut hvis den ikke er oppspist i løpet av et døgn. Så det er viktig å holde samme jevne foringa hele tiden og kanskje ha en dag du ikke forer. Det er som med alt annet, man må prøve seg fram og se hva som funker...Da går det av seg selv..)
Takker for svar. Heldigvis er det forskjell på snegleartene når det gjelder planteknasking. Cowgirl's kjempe-epler er visstnok ivrige etter planter, mens sullene virker ikke å være like "destruktive".

Det hadde vært flott hvis sulle-eiere kunne fortalt om erfaringer ad suller og planter.

Egen erfaring:

Vasspest. Får stå i fred. Har sjeldent observert beiting.

Javabregne. Beites på.

Sagittaria subulata ("Blomstrende gress"). Er populær. Trolig mye fordi den er lett å få tak i, og fordi jeg bare har hatt ungplanter som er små og lekre.

Javamose. Synes å være populær. Sullene ligger ofte på ryggen og spiser en tråd javamose på samme måte som "Lady og Landstrykeren" suger i seg spagetti.
Mine suller spiser på alle plantene de får tak i men de spiser ikke opp de. Allt det blomstrende gresset jeg har, og ingen spiser opp de, men bare alger som er på de....mulig de får mer mat hos meg da? Hos meg spiser de også på javamosen men om de spiser opp den eller bare på den er jeg ikke sikker på....Babyene klatrer overalt og spiser på plantene til og med på hornbladene er de oppi. Det ble mye opp og på her men håer det ble forståelig...he h e
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap