Ren snegletank

Har en liten tank på ca 20 liter, som jeg lurer på om jeg skal bruke til snegletank. Er den stor nok? Hva bør jeg ta hensyn til i såfall? Må snegler ha pumpe? Har to store posthornsnegler i en annen tank nå, men platyene mine er ikke så veldig snille med dem stakkars, så de skulle ha hatt en annen bolig snarest.
20 liter er fin å ha snegler i og ja jeg ville brukt pumpe. Snegler er veldig vare på vannverdier så derfor mener jeg du bør ha pumpe. Hvis det blir lite oksygen så henter de selv luft ved å gå opp og hente fra lufta....huff dum setning....anbefaler elite stingray nr 5 for de er fine til små kar. Men husk å kjøre inn filteret i 4- 6 uker før du setter inn snegler. Du kan også kickstarte filteret ved å ta filtergugge fra et annet filter da trenger du ikke vente så lenge. Husk i et nystartet kar vil det ikke være alger de kan spise heller så da er du nødt til å fore og det kan bli tungt for filteret til og begynne med. Så obs vannverdier de første dagene etter innsetting. Lykke til...
Takk for svar
Noen tilleggsspørsmål
Kan jeg ha kun plastikkplanter?
Hvor mange snegler kan jeg ha?
Har en stingraypumpe liggende, har vært ut av tanken i ca en månede, bør jeg skifte filtervatten før jeg setter det inn igjen? Eller er grundig rengjøring nok?
Jeg anbefaler ikke bare plastikkplanter for de har veldig stor betydning når det er små kar. Anbefaler hutigvoksende planter pga nedbrytning av avfallstoffer. Jeg har 4 stykker i min 20 liters bolle men så lenge de er små kan du ha mange men da bør de flyttes over i større kar for de bæsjer endel og spiser mye så filteret ditt vil nok ikke tåle mange store etterhvert.
Er redd filtrene i stingrayen er døde. Jeg vet ærlig talt ikke om man kan bruke om igjen filter som har vært ute av drift en lenger periode. Uansett så blir det som nyoppsatt å regne...kanskje noen andre vet ang filteret ditt? Er stingrayen modifisert, dvs patronene byttet ut med filtersvamper? Patronene er kullfilter og bør byttes etter en måned hvis ikke går avfallstoffene tilbake til vannet og blopp en forgiftning....Hvis ikke så bytt ut patronene og sett inn blåfilter. Da får du mye mer filtermedium og større kapasitet....)
Jeg tror ikke man skal bekymre seg over at 20 liter blir for lite i lengden.. I lengden vil trådstarte sitte mer og mer på akvaforum, og bli mer og mer fascinert over sneglene... Automatisk kommer det inn flere liter i bildet

Vask alt utstyr godt, før det går i karet. Det har ligget såpass lenge at det blir som å starte på nytt..
Lykke til videre
Ronny-André
Jeg tror ikke man skal bekymre seg over at 20 liter blir for lite i lengden.. I lengden vil trådstarte sitte mer og mer på akvaforum, og bli mer og mer fascinert over sneglene... Automatisk kommer det inn flere liter i bildet ;) Vask alt utstyr godt, før det går i karet. Det har ligget såpass lenge at det blir som å starte på nytt.. Lykke til videre :)

He he ja du har så rett....tenkte ikke så langt jeg vettu....)
Heidi ; Jeg får bytte ut patronene med blåfilter. Så her nå at de bør byttes ut ja. Filter mitt sto å gikk i minst 6mnd før jeg tok det ut, har aldri byttet kullfiltert, da jeg ikke viste at det var nødvendig....så opplyst er jeg, rart at det gikk bra egentlig....
Har du noen flere snegler til salg forresten? Kan de sendes i posten nå eller er det for kaldt for det?

Ronny-Andre har nok helt rett ja. Starta med en liten kampfiskbolle jeg, har nå en 20liter og en 41 liter og kan knapt vente til jeg skal flytte etter jul, for da skal det minst en 120liter inn på stua
Hah, ser man der ja :P.. litersyken er alltid nær.
Lykke
Heidi ; Jeg får bytte ut patronene med blåfilter. Så her nå at de bør byttes ut ja. Filter mitt sto å gikk i minst 6mnd før jeg tok det ut, har aldri byttet kullfiltert, da jeg ikke viste at det var nødvendig....så opplyst er jeg, rart at det gikk bra egentlig.... Har du noen flere snegler til salg forresten? Kan de sendes i posten nå eller er det for kaldt for det? Ronny-Andre har nok helt rett ja. Starta med en liten kampfiskbolle jeg, har nå en 20liter og en 41 liter og kan knapt vente til jeg skal flytte etter jul, for da skal det minst en 120liter inn på stua :-)

Bare send meg en mail så skal vi ordne med snegler vettu...)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap