Farlige snegler?

Har oppdaget Leverikte snegler i karet mitt. Ser at disse er mellomverter for Ikter som utgjør en trussel mot mange husdyr, men spesielt sau. Kan visstnok angripe mennesker og.
Er dette grunnlag for bekymring?
Plussmedlem
Kjetil Eriksen
Har oppdaget Leverikte snegler i karet mitt. Ser at disse er mellomverter for Ikter som utgjør en trussel mot mange husdyr, men spesielt sau. Kan visstnok angripe mennesker og. Er dette grunnlag for bekymring? [URLBLOCK1]

Tvilsomt, med mindre du hentet sneglene i naturen. Snegla di må være i kontakt med en smittekilde for å få det.
Vet ikke hvor sneglene kom fra. Trodde lenge at de hadde sneket seg med fra fiskesjappa, men når jeg sjekket dem og så at de var i norsk fauna ble jeg i tvil.
Er dette en snegle som er vanlig i handel? Er det i det hele tatt mulig at snegla eller evt. egg har kommet seg i tanken på egenhånd eller tilfeldig?
Eggene til disse sneglene sitter i en helt fargeløs liten "geleklump" og eggene er knapt nok synlige med det blotte øye. Løfter man en plante opp i friluft, ser eggklumpene ut som vanndråper på planten - med andre ord rett og slett umulige å få øye på.

Jeg er 99.9 % sikker på at disse sneglene dine er kommet inn på den vanlige måten; via akvarieplantene. Enten som ørsmå babysnegler eller egg - eller fullvoksne snegler du har oversett
Jeg har fullt av den pestsneglen (og et par andre arter) i mine kar, og jeg har bare akseptert deres tilstedeværelse til slutt. Det virker umulig å holde akvarium uten pestsnegler, så lenge man ikke ønsker å holde noen større sneglespisende fisk.
Plussmedlem
Kjetil Eriksen
Vet ikke hvor sneglene kom fra. Trodde lenge at de hadde sneket seg med fra fiskesjappa, men når jeg sjekket dem og så at de var i norsk fauna ble jeg i tvil. Er dette en snegle som er vanlig i handel? Er det i det hele tatt mulig at snegla eller evt. egg har kommet seg i tanken på egenhånd eller tilfeldig?

Uansett trenger du ikke bekymre deg for iktene. De vil uten hovedvertsdyret ikke få fullført livssyklusen sin og til slutt dø. Dermed vil eventuelle ikter som fulgte med plantene fra deres naturlige utspring, være forsvunnet etter kort tid.
Da er de vel ikke noen trussel mot den lokale sauebestanden... hehe.
Holder sneglebestanden på et minimum takket være en flokk tiger/camelonbotia. Ingen snegler over 3mm overlever. Mye mer effektive enn Praktbotiaene. 4-5 høye "kneppelyder" og skallet er tomt.

Ps! ikke lukt på døde eplesnegler, måtte prøve siden det sto i basen at man ikke skulle gjøre det En ubeskrivelig grusom stank! Selv om snegla bare hadde vært død i 5-6 timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap