Kalksten til rekene?

Hei og hå.
Har et 20 liters akvarium med Sakura reker. De har alt formert seg og alt står bra til. Grunnet at jeg er ganske fersk når det kommer til hold av reker, har jeg derfor et spørsmål jeg håper å få svar på.

Trenger jeg å kjøpe noen form for kalkstein til rekekaret med tanke på at rekene skifter skall? Vurderer også å kjøpe 1-2 stk med jegersnegler også. Vil disse sneglene trenge kalk til oppbygging av sitt ytre skall?

Mvh.
#E.
Kalk
ja, kalk er nødvendig, både for rekene og sneglene,. bruker selv faksekalk og mineralstein,. da får de tilgang på kalk og verdifulle mineraler til å bygge opp sitt skall, samt at vannverdiene blir riktige for rekene
Plussmedlem
Hvis du er litt blakk, så funker med eggeskall også. Har selv kloreker og sandsnegler i karet, og sandsneglene begynte etterhvert å få tydelige merker av mineralmangel. Så selv det samme tipset et annet sted her inne og knuste eggeskall og la oppi. Sandsneglenes skall er blitt vesentlig bedre og rekene er observert spisende på eggeskallbitene. Av øvrige mineraler de eventuelt trenger, så prøver jeg å være flink med å gi alle et godt og variert kosthold.
Hvis du finknuser skallet, vil du også få en liten økning i hardhet og pH.
Rekeskall er bygget opp av et protein som heter kinin. Sakura reker trenger ingen tilførsel av kalk. Jegersneglene har kalkskall og trenger noe kalk i vannet og ph bør være over 7.
Håvard Støre Andresen
Rekeskall er bygget opp av et protein som heter kinin. Sakura reker trenger ingen tilførsel av kalk. Jegersneglene har kalkskall og trenger noe kalk i vannet og ph bør være over 7.

Kinin er jo egentlig en alkaloid som finnes i Tonic Water Det som er i rekeskallet er mest sannsynleg kitin (tysk: chitin). Det som gjære rekeskallet hard er hovedsakelig kalsium som er innebygd i kitinmolekulet. Og da kan fungere CaCO3 (kalk) som en kilde, ja.

Men hvis alt fungerer bra med rekene er det jo ikke ett problem her? Kalsiummangel kan være en årsak for skallskifteproblemer og dødelighet.
Takk for svar!
Takk for gode svar. Alt er i den skjønneste orden med rekene. Bare lurte på om det var noe jeg trengte og som hastet, men siden alt er i den skjønneste orden haster det tydelig ikke med kalkstein.
Inaktiv bruker
Hei, jeg er også nybegynner. Jeg fikk tips i butikken i dag. det de anbefalte var å tilsette jod i vannet, easy life, noe flytende greier 10ml til 500liter akvarie) og CA(calcium?)(10ml til 100liter) dette skulle vist hjelpe rekene med å skifte skall, noen som har noen formeninger rundt dette?

PS: Vær VELDIG forsiktig med jod.
Jod, kalk,calcium
mye rare tips fra dyrebuikker rundt om,.
Jod er bra i små små mengder,men ikke nødvendig om rekene får et variert kosthold, gjerne alger feks nori alger beregnet for saltvann eller crustamin for for skalldyr,. som er rikt på vitaminer og diverse sporstoffer,.
når det gjelder kalktilførsel skader det ikke, bruker selv faksekalk og mineralstein for reker,. og etter at jeg begynte med det skjedde det store forandringer i reke karet,. rekene farger mere, er mere aktive, yngler masse, og plantene er faktisk grønnere,.
men ren calsium har jeg aldri hørt om skulle være nødvendig,da de får dette gjennom for,mineralstein og kalkstein,.
Uansett så er det veldig viktig for alle typer skalldyr være seg snegler,reker, krabber etc,. å få i seg rigktig for og mineraler,ellers vil de ganske enkelt krepere ved skallskifte,.
jeg er gså nybegynner, og følger tråden med interesse.

Men hva i all verden er faksekalk?
Faksekalk
det er 100% ren korallkalkstein fra den underste del av tertiærsystemet (danien) brutt i Danmark. Navn etter Fakse, hvor denne kalksteinen brytes i Danmarks største kalkbrudd. En hardere type av korall- og bryozokalk fra Fakse er omsatt under navnet faksemarmor.

Den varianten jeg bruker er knust kalkstein.
En av fordelene med faxekalk er at den binder opp fosfat. ( i mindre mengder) Og at den er rimelig i innkjøp.
rekene mine elsker den rett å slett,og står i timesvis å"beiter" på de knuste kalksteinene.
Etter jeg begynte med den har de fått bedre farger,å er langt mere aktive, samt at plantene har faktisk blitt grønnere
Hvor får man kjøpt faksekalk?

kan man bare kjøpe kalk fra hvilken som helst butikk eller må det være beregnet til akvarium?

kul info.

faksekalk, tror at jeg forstår det til å være en bit som dine reker er på. Bare hiv en bit inn, eller er det noe referanse punkter for mengden per liter man ikke skal overstige?

og jeg lurer også på det som dere kaller mineralstein, er det bare å gå inn i butikken og si mineralstein for fisk/reker?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap