Ditt oppsett i sneglekaret

Jeg har fått et tilbud på et 60L kar som jeg har tenkt å kjøpe i helga. Jeg har tenkt å bruke dette til eplesnegler men jeg har aldri hatt snegler før og da har jeg en del spørsmål.

- Hvordan oppsett har du i ditt akvarie? Legg gjerne inn bilder.

- Jeg ser det gjerne brukes kalkstein, men er det nok til å få rett verdier i vannet? Hva bruker du?

- Flere fôrer med agurg og spinat. Andre ting? Tenker mest på ting som MÅ være i kosten for at de skal ha det best mulig.

- Og selvfølgelig, skal et sneglekar kjøres inn på samme måte som et akvarie med fisk?
i mitt snegle- og rekekarr på 20 liter har jeg en varmekolbe 24 grader i vannet, et hang-on filter , grus, to røtter, javamose, christmas moss,5 algekuler, noen andre planter, en mineralstein og mater med agurk
Har du et bilde?

Da dukket det jo opp noen flere spørsmål.

- I det store akvariet mitt har jeg brukt sand som substrat, kan jeg bruke av dette hos sneglene også eller bør det være grus?

- I tilfelle åpningen på innsug er litt stor, skal det sikres med evt strømpe eller holder sneglene seg unna åpningen?
Inaktiv bruker
Har eple- og sandsnegler på sand
Det går helt fint, ser ut til å være helmaks også for eplesneglene. Har også kraftig pumpe i det karet, og det går også strålende. Faktisk sitter den ene eplesneglen på pumpa nesten hele tiden, men holder seg selvsagt unna utblåseren.

Foruten planter og sand så har jeg også noen huler av ulike typer og noen steiner. Har også litt knust eggeskall i karet (ikke gjør som meg og hiv det rett i karet, ta det heller i en strømpe som du knyter for og legger litt skjult), samt noen skjell som avgir kalk til vannet. I tillegg får de synketabletter sammen med bunnfisk, og spinat og squash minst en gang i uka. Hos meg ser det ikke ut til at de er så interessert i å spise salat, paprika og andre grønnsaker som andre har nevnt de gir til sine snegler. Men spinaten forsvinner alltid over natta. Den spises jo også av andre fisker i karet.

Passer ellers nøye på ph og nitritt, slik at vannkvaliteten er god for sneglene også.

Har lest at noen har eplesnegler i kar under innkjøring, men det må man nesten ta stilling til selv - har selv kjørt innkjøring uten fisk/snegler på hovedkaret (100l), mens på yngelkaret hadde jeg filterguffe og kickstartet filteret på denne måten. I tillegg hadde jeg i vann fra hovedkaret så der flyttet fisker inn mye tidligere.
Noen tar dette spørsmålet så langt at det er startet forening mot innkjøring med akvariefisk osv.
jeg ser ingen problemer med å bruke sand. jeg har desverre ikke bilde akkurat nå, men kan hende det kommer snart (må få tak i kamera...)

forran innsuget har jeg netting fra akvariehov, men dette er mest for å sikre at rekeyngelen ikke kommer inn i pumpa, men det skader vel ikke å ha det for sneglene's skyld heller...
Flott, jeg har igjen en god del sand stående i en sekk.

Det hadde jeg ikke tenkt på, jeg kan jo ta guffe fra det store karet. Da skulle det være klart til sneglene samt at jeg følger nøye med og måler verdier hver dag. Det er jo ikke større enn 60L så det er jo ikke noe problem å få byttet noen bøtter med vann heller.

Jeg tror faktisk jeg har en kalkstein liggende som fulgte med det store akvariet når jeg fikk det, men som jeg aldri brukte fordi jeg ikke syntes det passet inn. Jeg liker best naturlig innredde kar så det spørs hva jeg ender opp med.

Dere må gjerne pøse på med tips og bilder fra deres kar.

En annen ting er at jeg har tenkt å bruke dette karet som yngelkar for hva jeg nå ender opp med å ha i det store karet (320L). Noen anbefalninger til hva jeg kan ha i det store karet som går sammen med sneglene i det lille karet?
Jeg får vel vente å se hvordan pumpa ser ut først. Jeg har spurt etter bilder av avkariet før jeg evt henter det så jeg får se om han som selger det har noen bilder å sende. =)
Hei Siv

Jeg pleier ofte å trekke frem en utrolig fargerik og flott liten stimfisk når noen spør etter fisk til mindre kar Og det er ildtetra! Maken til nydelig liten stimfisk! De formelig gløder i varmt oransje, og de liver ordentlig opp i karet. Til tross for sin lille størrelse, ser man ildtetraene på lang avstand pga den intense fargen.

Jeg synes de er nydelige, og har 20 stk i en av 98 literne mine. Anbefales! De kan live opp i 60 literen din om du ønsker et fargerikt innslag i tillegg til sneglene.
De må nok ut av 60 literen om du kommer med yngel som trenger plassen, men da kan du jo flytte dem til storkaret (med mindre du har tenkt å ha noen store og glupske fisk der da).

Ildtetraen er veldig liten, men sånne fisk liker jeg

[External Image]
Hei Mona. Jo, det er definitivt en flott fisk =)

Jeg lurer på om jeg ble litt misforstått i det forrige innlegget mitt.... Jeg er ute etter tips til det store karet.... Det som er viktig med valg av fisk er at evt yngel av disse fiskene kan gå sammen med sneglene. Som nevnt i andre tråder og innlegg er jeg intressert i fisk med sterke farger.

Kul stein, ser ut som den har alt jeg trenger i ett den der... Men det står at den løser seg opp i vann? Da må jeg vel kjøpe flere av den typen å ha liggende om det går bra. Er det noen som har erfaring med de steinene?
Aha... sånn ja. Ja da ble jo svaret mitt litt malplassert, hehe

Det er litt vanskelig å foreslå noe til storkaret, for jeg vet ikke helt hvilken retning smaken din går? Har du tenkt på selskaps-suppe, eller er du tilhenger av mere biotop-aktige kar der det hovedsaklig er fisk fra samme verdensdel? Evt til og med bare planter fra samme verdensdel

Med 320 liter har du jo litt spillerom. Der kan du jo sikte deg inn på alt fra Malawi eller Tanganyika oppsett, eller rent sør-amerika, eller asiatisk oppsett med f.eks. kun labyrintfisk og noen asiatiske stimfisk. Har du merket deg om du har lett for å falle for noen spesielle typer fisk? Hvilken smaksretning du har, hjelper å vite når andre skal foreslå arter.
Jeg har en liten ting for Malawi med de flotte fargene de har... Det jeg synes ofte er en bakdel med dem er at for det meste er det bare hannene som har sterke farger og de fleste hunnene er grå.
Men Malawi yngel kan vel ikke helt gå sammen med sneglene med tanke på verdier i vannet så det må vel utelukkes?

Ellers har jeg planlagt å ha et biotop riktig kar. Jeg må bare finne ut hvilke fisker jeg skal ha først å så innrede biotop og velge evt andre fisker etter det.
Siv H.
Jeg har fått et tilbud på et 60L kar som jeg har tenkt å kjøpe i helga. Jeg har tenkt å bruke dette til eplesnegler men jeg har aldri hatt snegler før og da har jeg en del spørsmål. - Hvordan oppsett har du i ditt akvarie? Legg gjerne inn bilder. - Jeg ser det gjerne brukes kalkstein, men er det nok til å få rett verdier i vannet? Hva bruker du? - Flere fôrer med agurg og spinat. Andre ting? Tenker mest på ting som MÅ være i kosten for at de skal ha det best mulig. - Og selvfølgelig, skal et sneglekar kjøres inn på samme måte som et akvarie med fisk?

Mine sneglekar består av sand og masse planter og ei lita trerot. Minst mulig innredning som hindrer de i å bevege seg.
Det som er viktig er vannverdiene ...ph bør være på 7 eller mer og gh på rundt 6-10. Klarer du å holde vannverdiene på det så trenger du ikke tilsette noe annet. Vær også nøye med temperaturen på vannet når du tar vannbytter at det ikke er for kaldt for det kan stoppe sneglas naturlige utviklings syklus. Jeg forer de med reke og krabbefor for de inneholder stoffer som styrker skallet. Ellers er spirulina alger en sikker vinner hvis du har masse babysnegler. Ellers spiser de alt av for.
Et sneglekar skal også kjøres inn på samme måte som til fiskene. Vær obs på vannverdiene dine når du setter inn snegler for de kan falle drastisk med det samme for de forbruker av stoffene de trenger i vannet.
Lykke til...
Siv H.
Kul stein, ser ut som den har alt jeg trenger i ett den der... Men det står at den løser seg opp i vann? Da må jeg vel kjøpe flere av den typen å ha liggende om det går bra. Er det noen som har erfaring med de steinene?

Den løser seg opp i vann nokså fort ja, og det blir liggende støv fra den rundt steinen. Om det hjelper på sneglene vet jeg ikke.
Sånn, da har jeg fått tatt et nytt bilde av akvariet. Som dere ser er det litt som må gjøres med det før jeg kan ha i nye fisk...
Nå har akvariet kommet i hus, jeg har sjekket for lekasje og fylt i sand. Men, pumpe og kolbe ser ikke spesielt pent ut i et akvarie.
- Hva har dere gjort for å skjule de mest mulig i et lite akvarie som ikke har så mye i seg?

Det var så mye lettere i det store akvariet hvor det var mer plass til å sette planter og slikt foran....
Siv H.
Jeg har fått et tilbud på et 60L kar som jeg har tenkt å kjøpe i helga. Jeg har tenkt å bruke dette til eplesnegler men jeg har aldri hatt snegler før og da har jeg en del spørsmål. - Hvordan oppsett har du i ditt akvarie? Legg gjerne inn bilder. - Jeg ser det gjerne brukes kalkstein, men er det nok til å få rett verdier i vannet? Hva bruker du? - Flere fôrer med agurg og spinat. Andre ting? Tenker mest på ting som MÅ være i kosten for at de skal ha det best mulig. - Og selvfølgelig, skal et sneglekar kjøres inn på samme måte som et akvarie med fisk?

- Se min prfil for utfyllende info om begge kar. (Jeg har bare snegler.)

- Spinat innheolder vist ting som er like viktig for skallbygging som kalk. Jeg bruker snegle skall fra døde snegler, lar de bare ligge i karet til de smuldres opp. Men jeg har jegersnegler da, så det er fort ikke ett alternativ for mange.

- Agurk er vel mye rart i, spinat også. Så burde vel mate med det. Jeg liker nå å sette en rustfri stålspiker ett sted fast i bunnlaget, så er det bare å tre en argurk bit eller hva det måtte være ned på den.

- Jeg skulle kjøre inn en 35 liter. Men skulle bruke varmekoblen, så satt ett tett fødekar med sneglene i, i karet.. (De hadde levd i en "kopp" før den tid.)
Men det fødekaret sank når jeg skulle flyttet på akvarie, og ikke tenke meg rundt. Men har ikke funnet en eneste død snegle, bare en hel masse egg, noen på ruta, og noen som flyter rundt.. Så begge tyepene jeg har i det har ynglet.

Om du har mulighet ville jeg kjørt det inn, men ser ikke ut til å være nødvendig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap