- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hva skjer er den død
Hva skjer er den død
Postet 18.11.09 kl 15:35
Postet 18.11.09 kl 15:52
Postet 18.11.09 kl 15:56
OmicronHar å lest at de stinker rimelig heftig dersom de er døde, så da kan du jo løfte den opp å lukte dersom du er bekymret. : )
Jeg kan bekrefte at døde eplesnegler lukter ett sant H...E ...
Hadde en blå eplesnegle som døde for meg, og kom halveis ut av skallet sitt, for så å skille av seg den "harde platen de har under seg" ( for å kunne lukke skallet) den lå slik i 2 dager.. tenkte jeg skulle ta den opp og se om de rørte på seg når jeg tok den i hånden... Men den stanken jeg møtte den var ubeskrivelig.. og nesten umulig å få av fingrene igjen.
Det var som noen hadde satt seg på hånden min og lagt igjen alt av mageinnholdet sitt mellomneglene... luktet INTENST!
så ta den opp.. lukt FORSIKTIG... lukter det ikke noe "muffens" lever den nok, men kan være vannverdier som er noe rart med, evt at noen andre fisk plager den. Hvis du har praktbotia... så kvitt deg med sneglen... det er mitt tips..
Postet 18.11.09 kl 16:22
Eplesnigle som graver seg ned
tror eplesniglen din prøver å få fred, den har nok gått i skjul for noen fisk har plaget den,. Typisk adferd for eplesnegler som har blitt plaget og nappet på
om den ikke får fred vil den rett å slett sulte ihjel,.
så ta den opp lukter den råttenfisk å død og fordervelse er den dau,. kryper den lengre inn i skallet sitt om du tar på "døra" så lever den,. men er rett å slett nervøs,.
har du et annet kar den kan gå,så den får fred for andre fisker vil du nok se den kvikner til igjen,.
uansett kan du jo spørre Heidi Ingdal,. hun er jo suveren på snegler,. nesten snegle dronninga her inne ,. *knis,.
No offence Heidi, digger deg vett du!
om den ikke får fred vil den rett å slett sulte ihjel,.
så ta den opp lukter den råttenfisk å død og fordervelse er den dau,. kryper den lengre inn i skallet sitt om du tar på "døra" så lever den,. men er rett å slett nervøs,.
har du et annet kar den kan gå,så den får fred for andre fisker vil du nok se den kvikner til igjen,.
uansett kan du jo spørre Heidi Ingdal,. hun er jo suveren på snegler,. nesten snegle dronninga her inne ,. *knis,.
No offence Heidi, digger deg vett du!
Postet 18.11.09 kl 16:27
Eplesnegler som graver seg ned gjør det pga at den kan føle seg truet, leter etter mat eller tar en timeout. Dette praktiseres også ute i det fri, får de lite mat så graver de for å finne mat, er det tørke så grave de seg ned for å vente på bedre tider, føler de seg truet så graver de seg ned til faren er over, sneglene har også hvilepauser spesielt etter egglegingsperioder som kan gå over flere uker...noe graver seg ned mens andre ligger oppå sanden. Dette er helt normalt. Hvis du lurer på om den er død...dra litt i døra for å se om den trekker den til seg eller lukt på den...da er du ikke i tvil....)
Postet 18.11.09 kl 17:05