Reker: sand eller grus?

driver med oppstart av et lite akvarie (har to vanlige fra før) dette har vi kjøpt svart 'fin' grus til og gleder oss veldig.. de har ikke sagt noe om dette i vår dyrebutikk, men vi lurer litt, da.. vi vil jo at rekene skal ha det best mulig hos oss vi har valgt å bestille gule kirsebærreker, for de er kule og ser ut som de er av den enkleste sorten.. sånn for første gangs reke eieere
Reker og sand
Jeg har kirsebær reker, masse javamose, røtter og planter(ikke Anubias , det er fy fy)og biltema sand.

bruk finkornet sand til rekene dine,(gjerne biltema) siden rekene liker å grave å rote rundt i sanden,.
eikeblader/cattappa blder er også fint siden den senker ph, og har en medisinsk virkning.
dernest er det viktig at du er striks på del vannbytter, surt vann er ikke bra for rekene. god filtrering og ikke altfor varmt vann 19-25 grd.
filathor
eikeblader/cattappa blder er [B]også fint siden den senker ph[/B], og har en medisinsk virkning. dernest er det viktig at du er striks på del vannbytter, [B]surt vann er ikke bra for rekene.[/B]

Litt offtopic, men blir litt forvirra her. Lav PH i vannet vil jo si surt vann. Eller er det bløtt vann du mener med "surt vann er ikke bra for rekene"?
åkei takk for det vi hadde lyst på røde planter, men har lest at de må ha masse gjødsel og at det ikke er bra for rekene... akvariet er 25 ltr. hvor mange reker bør vi starte med og vil det fungere med noen guppy i tillegg? har sett oss ut en hvit dverg ancistrus som vi vil ha i oxo, og det har jeg iallefall lest at skal gå ok for rekene... HVIS vi ikke bytter til finere sand, (den vi har skaffet er ca 0.5 mm) er det da mulig å supplere med mer mose eller noe slikt og da allikevel få rekene til å trives?
ang ancistrus: har tenkt på 2, seff.. har bygget en superflott hule til de... og flere små huler til rekene...
Maretard
[QUOTE=filathor] eikeblader/cattappa blder er [B]også fint siden den senker ph[/B], og har en medisinsk virkning. dernest er det viktig at du er striks på del vannbytter, [B]surt vann er ikke bra for rekene.[/B]

Litt offtopic, men blir litt forvirra her. Lav PH i vannet vil jo si surt vann. Eller er det bløtt vann du mener med "surt vann er ikke bra for rekene"?

ble litt tull der ja,.

surt vann er ikke bra for rekene,. jo surere jo verre,. pga skallet blir porøst,. Bløttvan er ofte surtvann ???
uansett en ph fra 6.5-7.5 er ideelt
med en Kh fra 3-10
her er litt info om cattappa,.

Catappa blader kommer fra det tropiske Catappe treet. Verden over blir blader, frukter og bark fra dette treet brukt innenfor det medisinske området.

I akvariet sørger Catappe bladene for at vannet blir minimalt bløtere og stoffet som bladene frigir har en lett desinfiserende virkning, noe som virker sykdomshemmende.
Det har også en positiv effekt på vellværen av Akvarierekene og sneglene.

-Etter at Catappa bladene har ligget i akvariet i 2-3 uker er bladenes virkning over.
Men de bør forbli i akvariet, siden både rekene og sneglene spiser gjerne opp bladene, noe som er sunt og godt for disse.
Rekeynglen spiser også gjerne fra Catappa bladene og noen oppdrettere dekker til hele bunnlaget med disse bladene.

Anbefalt dosering er 2-3 blader per 100 liter. Til å begynne med flyter bladene på overflaten men de har sugd seg full med vann etter 1-2 dager og synker da på bunnen. I tillegg til virkningen gir bladene også en dekorativ effekt og gir et akvarie et naturlig utseende.

I positiv bieffekt fra Catappa blader er at de motvirker dannelsen av blåalger (Cyanobakterier).

Catappa blader kommer fra forskjellige tropiske områder og kvaliteten på bladene gjennom innhøstingen og tørkingen er svært forskjellig. Catappa blader av høy kvalitet skal ha en frisk og aromatisk duft.

I motsettning til andre type blader, skal Catappa blader ikke ha noe oppkok før de legges i akvariet. De legges i slik de er, rett i akvariet.
(fra akvariereker.no)

hvor får jeg tak i disse fantastiske bladene, isåfall?
Ang- Catappa, sjekk Ebay, der finner du variert utvalg og gode priser..
HET
åkei ;) takk for det :) vi hadde lyst på røde planter, men har lest at de må ha masse gjødsel og at det ikke er bra for rekene... akvariet er 25 ltr. hvor mange reker bør vi starte med og vil det fungere med noen guppy i tillegg? har sett oss ut en hvit dverg ancistrus som vi vil ha i oxo, og det har jeg iallefall lest at skal gå ok for rekene... HVIS vi ikke bytter til finere sand, (den vi har skaffet er ca 0.5 mm) er det da mulig å supplere med mer mose eller noe slikt og da allikevel få rekene til å trives?

10 reker er kanskje greit å begynne med? Litt vanskelig å si.

Guppyer vil sannsynligvis spise rekeyngelen - og muligens også de voksne? Det er jeg ikke sikker på. Uansett er ikke 25 liter svære greiene for fisk som kan bli 6 cm - særlig ikke når de formerer seg i en fei.

Hva mener du med dvergancistrus? Det finnes ingen art som heter det... Ancistruser er ganske små når man kjøper dem i dyrebutikken, men de blir store etter en stund - for store for en 25 liter. Med reker trenger du jo heller ikke en algespisende fisk.

0,5 mm er fint nok det. Mine reker har 0,4 - 0,8 mm. Men mye mose er bra uansett, det liker de. Algekuler/mosekuler og trerøtter er også populært blant mine reker.
takk de ancistrusene er faktisk en dvergtype, har brune i andre kar og de blir ikke serlig store... veit ikke hva slag de er, da... det er jo så mange Lnr på de ancistrusene... uansett, OM de skal vise seg å bli for store, har vi et større kar å flytte de til hun i butikken vår sa idag at vi burde begynne med 3-4 reker... for å se åssen det går... fant ut ang guppy igår, så nå vurderer vi andre typer fisk.. øksefisker er jo veeeldig rolige, men nesten litt kjedelige... har iallefall skaffet ancistrus idag, for vi er ikke sikre om vi vil ha reker der tilslutt, så noen må jo spise alger ol de er skikkelig fine i den svarte sanden og rosa planter pluss algeball og javamose
Hvorfor er anubias fyfy? (i så fall må jeg gjøre om på nanoakvariet ja!)
Anubias og reker
Anubias planten i seg selv er ikke farlig,. men om rotstenneglen, eller røttene skades, kan rekene spise i seg den giftige plante saften, og etter en tid vil de kunne dø,.
En hel ,uskadd anubias derimot er ikke farlig for rekene,.
Noen sier at vannet blir giftig av Anubias planter, mend et er bare en myte, selv om planten blir skadet,. det som ER farlig er deriomot om rekene spiser på det skadde plante området og får i seg plantesaften
Anubias inneholder litt Oxalsyre som skal være farlig. Spinat også bare i mykje høgare konsentrasjon og det blir brukt som rekemat?!

Det er ikke noe problem med Anubias iallfall i mine akvarier. Også ved luking og hard klipping av plantene har eg ikke hatt noe dødelighet. Merkelig...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap