Hvem spiser snegler? det har gått helt over styr i karet mitt....

Jeg forbanner den dagen jeg fikk 10 malaysiske (?) sandsnegler. AAaarrgghhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!

Nå flyter karet mitt over av dem. De har formert seg noe helt inni hampen, og karet har plutselig blitt et sneglebol.

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Jeg har plukket og plukket, men ser knapt ingen forskjell. Finnes det noen fisker som har snegler på menyen?

1000 takk for tips og råd!
Enten kan du kjøpe deg noen asiatiske jegersnegler, eller så kan du plukke plukke plukke og plukke de ut of gi dem bort.
Sandsnigler
LOL!!! heheh har ca en million jeg også,. men trives med dem,. de er jo nytte dyr, graver i sanden gir plantene næring,spiser forester og døde fisk,. rydder opp i visne plante rester,. og er ganske søte der de lofferrundt på sneglefoten sin )
Men de blir mange , veeeldig mange,.
Fisk som spiser snegler er feks ciklider,botiaer,kulefisk(den spiser i grunn andre fisker også)og mange mange flere arter fisk har snigler på menyen..
ville nok gått for jeger snegler, de lever av andre snigler,.

snigler er snigler de er bare sånn !!
Du får meg jo nesten til å like dem når du snakker om å loffe rundt på sneglefoten sin MEN mine spiser opp alle plantene mine også, og hvorfor vet jeg ikke for jeg forer algespiserne med agurk og grøntfor jevnlig.

....jeg har bare en ting å si og det er at de der sandsneglene er noen "#¤% kaniner!! >

Takk for tipset om jegersnegler og sneglespisende fisker. Tror jeg må prøve noen sånne ja.
Husk å ikke kjøpe sneglespisende fisker kun for at de spiser snegler, du må ha forholdene tilpasset dem og bør ha en genuin interesse for dem, for at de ikke skal leve under dårlige forhold og alltid være "sistemann" i rekka.
Personlig synes jeg å skaffe fisk for å bli kvitt snegler er en dårlig løsning både for fiskene og for deg, ingen fisk bør være kun nyttefisk.
Slike løsninger er også ofte kortsiktige.
Hva gjør man når man sitter med masse fisk man ikke vil ha og ingen snegler?
Robert Waage
Praktbotia er effektiv:)

Da må jeg sjekke ut dem. Men jeg må sikkert ha MANGE - jeg har så mye snegler nå at hvis jeg bare har en stakkar som skal spise dem så må den på Grete Roede etterpå........
Praktbotia, og andre botia, er ikke nyttefisk!
Se profilbildet mitt, det er en praktbotia ved navn Marge som svømmer rundt i en stor tank i England.
Størrelse og alder; 29 cm, 20 år og fremdeles ikke utvokst!
Det er håpløst mange som foreslår praktbotia for sneglekontroll, og det beviser at de umulig kan ha satt seg inn i hva praktbotia så vel som alle andre botia krever.
KajaB
Husk å ikke kjøpe sneglespisende fisker kun for at de spiser snegler, du må ha forholdene tilpasset dem og bør ha en genuin interesse for dem, for at de ikke skal leve under dårlige forhold og alltid være "sistemann" i rekka. Personlig synes jeg å skaffe fisk for å bli kvitt snegler er en dårlig løsning både for fiskene og for deg, ingen fisk bør være kun nyttefisk. Slike løsninger er også ofte kortsiktige. Hva gjør man når man sitter med masse fisk man ikke vil ha og ingen snegler?

Tro meg, hvis jeg finner en fisk som legger i seg alle sneglene mine så skal den få hedersplassen og æresvannet i akvariet mitt. Jeg skal kåre den til fiskeprinsessa og behandle den som en dronning (henholdsvis konge) resten av dens levetid!
Hvor stort er karet ditt Spinderella? Det kan være lurt å legge ut akvariet ditt her, da er det enklere for folk å foreslå løsninger som passer deg og du får lettere hjelp.
KajaB
Hvor stort er karet ditt Spinderella? Det kan være lurt å legge ut akvariet ditt her, da er det enklere for folk å foreslå løsninger som passer deg og du får lettere hjelp.

Det er 200 literen som har fått den tvilsomme æren å huse hundre og ørten sandsnegler..........
Spinderella
[QUOTE=KajaB]Hvor stort er karet ditt Spinderella? Det kan være lurt å legge ut akvariet ditt her, da er det enklere for folk å foreslå løsninger som passer deg og du får lettere hjelp.

Det er 200 literen som har fått den tvilsomme æren å huse hundre og ørten sandsnegler..........

Hvilke fisker har du der, temperatur, vannverdier, innredning, hvor ofte skifter du vann, og hvor mye, alt dette har mye å si før du i det hele tatt kan tenke på botia.

Jeg blir så utrolig provosert av folk uten peiling som slenger ut Praktbotia som en enkel løsning for folks snegleproblemer.
Men er vi ikke enige om at jegersneglen også fikser dette problemet? Hva er i så fall vitsen med å skaffe f.eks. botia til formålet?
KajaB
[QUOTE=Spinderella][QUOTE=KajaB]Hvor stort er karet ditt Spinderella? Det kan være lurt å legge ut akvariet ditt her, da er det enklere for folk å foreslå løsninger som passer deg og du får lettere hjelp.

Hvilke fisker har du der, temperatur, vannverdier, innredning, hvor ofte skifter du vann, og hvor mye, alt dette har mye å si før du i det hele tatt kan tenke på botia.

Jeg blir så utrolig provosert av folk uten peiling som slenger ut Praktbotia som en enkel løsning for folks snegleproblemer.

I det karet bor det 4 platy og 3 ancistrus - og millioner snegler.......men det har du nok allerede skjønt Tempen ligger på rundt 25-26 grader, ph var 7 sist jeg sjekka, og ellers er alt på stell. Og paragrafrytter som man jo er så prøver jeg å bytte ca 30% med litt over en ukes mellomrom.

UUups jeg glemte jo å si at jeg har en diiiiiger redmorerot der + en veldig fin mangroverot

Du føler sterkt for disse botiaene skjønner jeg?

Joakim
Men er vi ikke enige om at jegersneglen også fikser dette problemet? Hva er i så fall vitsen med å skaffe f.eks. botia til formålet?

Kanskje jeg skulle prøve begge deler?? Det er nok å ta av, for å si det sånn....
Da forsvinner vel plantene også.

Hva med å ta ut all grus/sand, vask skikkelig. Så tømmer du enkelt bunn og vegger for snegler.. Så i med snd/grus igjen..
Botia er ingen "enkel" fisk. Og Praktbotia skal normalt bli veldig stor om den får godt stell. Så den er ikke egnet kun som nyttefisk mot snegler. Dessuten kan de meget enkelt spre død og fordervelse i karet ditt, med bl.a hvitprikk om de ikke får de rette forholdene. Mitt tips; gå for jegersnegle og dropp Praktbotia.
Spinderella
Du føler sterkt for disse botiaene skjønner jeg? ;)

Ja, jeg er veldig glad i botia, og vil dem kun godt.
Dessverre er det mange som skaffer seg dem for helt gale grunner.
Det er synd og skam for i mine øyne, verdens kuleste fisk
Botia er også glad i å momse planter, så om det er derfor du hater sneglene er botia definitivt ikke veien å gå.
Som de andre her sier, dropp botia, gå for jegersnegle.
Spinderella
MEN mine spiser opp alle plantene mine også, og hvorfor vet jeg ikke for jeg forer algespiserne med agurk og grøntfor jevnlig.

Spinderella
I det karet bor det 4 platy og 3 ancistrus - og millioner snegler.......

Jeg tror egentlig at du har rettet din anklagende pekefinger mot feil kryp i akvariet ditt, med tanke på hvem som spiser på plantene
Sandsnegler spiser ikke planter, ikke levende friske og grønne planter. De spiser råtne planter, ja, men ikke friske blad.

De som etter all sannsynlighet har gått løs på plantene dine er Ancistrusene dine (algespiser, sugemalle, mange navn folk bruker på dem). De er kjent for å i blant få en appetitt på planter, ikke bare grønnsaker. Noen har drøssevis av Ancistrus som aldri rører en plante, men innimellom dukker det opp et grådig beist som gnager i seg planteblad på planteblad. Typisk for Ancistrus er at de spiser opp sverdplantene (Echindorus) først. Har du noen slike sverdplanter i karet ditt?

Ang. alle sandsneglene, så kan du redusere antallet betraktelig, nesten utrydde dem, om du gjør en innsats. Hør på rådet ovenfor og skaff deg IKKE botia bare for at de skal hjelpe deg med snegleproblemet. Man kan ikke kjøpe seg fisk for hver gang et problem dukker opp.

Du kan legge ut feller hver kveld og lokke sandsnegler inn i den. Neste morgen tar du opp fellen, og tømmer den for snegler. Når kvelden kommer lader du fellen på nytt med åte (typisk åte er en malletablett) og legger den ned igjen.
Poenget med sneglefelle er at fiskene ikke skal komme inn og ta åtet, men bare sneglene, så fellen må stå på bunnen og den må være tett med unntak av en rekke ganske små åpninger der sandsneglene (ikke fiskene) kan krabbe inn.
Sneglefelle finnes det mange typer av, men det er garantert noen her på forumet som har en fin DIY (Do-It-Yourself) metode for sneglefelle også.
Ellers finnes det også [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=432&HKatID=]sneglefeller å få kjøpt i akvarienettbutikkene[/URL].
Hva slags sand har du i akvariet ditt? Eller har du grus?

Jeg gir til slutt en liten advarsel før noen kommer med det idiotiske rådet (for det dukker som oftest opp) : "Kjøp deg sneglegift"....
Det er så lite gjennomtenkt, og ren og skjær dumhet - hvis man bare tenker over hva man sier først.
Tenk deg den forråtnelsen og det forgiftningsproblemet alle de råtne sneglene medfører, om 100.000 sandsnegler ligger døde og råtner i akvariet ditt.... DA har du problemer da! Og jeg tipper stanken ville vært uutholdelig i hele huset.
Så for all del; bruk aldri gift for å kvitte deg med snegler i sånne mengder.

Skjønner ikke problemet jeg. Jeg merket som oftest at jo mer snegler jeg plukket jo fler ble de, mens hvis jeg lot de være stabiliserte bestanden seg. Det er jo bare plass til en hvis mengde. Som oftest blir det for lite kalk i vannet.

Syntes bare mine var søte jeg, så dem som oftest ikke da de bor under sanda, såklart man noen ganger opplever at de florerer, men det er gjerne rundt foring.

Som sagt ovenfor her, det er nok større sjans for at ancistriusene spiser plantene dine enn at sandsneglene gjør det
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap