- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Rekedød pga. plantegjødsel?
Rekedød pga. plantegjødsel?
Er det noen som har erfaring med Sera florena fytende plantegjødsel?
Kjøpte den i all hast tidligere i dag, Nødkjøp med andre ord. Grunnen er at bestillingen min på gjødsel er flere uker forsinket, og jeg var tom (ikke bra å få ny ubalanse i næringen midt i algebekjempelse). Hadde ikke noe annet valg en denne, og jeg hadde det travelt rett før stengetid.
Ca to timer etter at jeg gjødslet, drar fiskene mine frem en Gabonreke som mest sansynelig er død (Klamrer meg fortsatt til håpet om det kan vere skalskift. Lite sansynelig.). Men det er så ferskt at det ikke har begynt å lukte av den enda.
Studerte fælt på hva årsaken kan være. Men da jeg skulle gjødsle kar nr. to falt øynene mine på ettiketten (Leste info og bruksanvisning før jeg kjøpte.), Det er ikke noen inholdsfortegnelse annet en at det er en (sitat Gjødsel med jern og mineraler (sitat slutt.). Men det jeg bet meg merke i, var hva bildet på etiketten var prydet med. Nemelig Zn, Mn, Ca, Mg, Fe og Cu. Hmm.. Den siste der er jo benevnelsen til kobber!
Så til sakens kjerne, er dette det faktiske inneholdet, eller er det bare pynt?
Til vanlig bruker jeg Tetra floramin/plantamin. Den er heller ikke innholdsfortegnelse på, men jeg har bare hatt et dødsfall av reke på alle de månedene jeg har hatt dem. Men det var ikke forbindelse med gjødsling, mest sansynlig på shit happens kontoen.
Er det flere som har lignende erfaring med denne? Håper vitterlig jeg slipper å se de andre som stive pinner i nermeste fremtid.
Kjøpte den i all hast tidligere i dag, Nødkjøp med andre ord. Grunnen er at bestillingen min på gjødsel er flere uker forsinket, og jeg var tom (ikke bra å få ny ubalanse i næringen midt i algebekjempelse). Hadde ikke noe annet valg en denne, og jeg hadde det travelt rett før stengetid.
Ca to timer etter at jeg gjødslet, drar fiskene mine frem en Gabonreke som mest sansynelig er død (Klamrer meg fortsatt til håpet om det kan vere skalskift. Lite sansynelig.). Men det er så ferskt at det ikke har begynt å lukte av den enda.
Studerte fælt på hva årsaken kan være. Men da jeg skulle gjødsle kar nr. to falt øynene mine på ettiketten (Leste info og bruksanvisning før jeg kjøpte.), Det er ikke noen inholdsfortegnelse annet en at det er en (sitat Gjødsel med jern og mineraler (sitat slutt.). Men det jeg bet meg merke i, var hva bildet på etiketten var prydet med. Nemelig Zn, Mn, Ca, Mg, Fe og Cu. Hmm.. Den siste der er jo benevnelsen til kobber!
Så til sakens kjerne, er dette det faktiske inneholdet, eller er det bare pynt?
Til vanlig bruker jeg Tetra floramin/plantamin. Den er heller ikke innholdsfortegnelse på, men jeg har bare hatt et dødsfall av reke på alle de månedene jeg har hatt dem. Men det var ikke forbindelse med gjødsling, mest sansynlig på shit happens kontoen.
Er det flere som har lignende erfaring med denne? Håper vitterlig jeg slipper å se de andre som stive pinner i nermeste fremtid.
Postet 19.12.09 kl 02:02
Endret: 19.12.09 kl 02:05
Postet 19.12.09 kl 02:58
Tror ikke vannbytte vil gjøre noe fra eller til, siden de er så følsomme. Så er nok skaden allerede skjedd når jeg oppdaget den. Men det er klin umulig å sjekke om de andre er i live eller ikke, til det er rekene for sky og gjemmeplassene for mange. Ikke bare bare å ta vannbytte på et 400l kar heller.
Men det er jo sprøtt at det må vere varedeklarasjon på alt mulig her til lands, inkl. katte sand. Men når det gjelder plantegjødsel til akvarier hvor man virkelig trenger å vite hva den inneholder pga. div. hensyn vi må ta, da må vi gjette oss frem. Det er jo stortsett bare Fe som blir oppgitt.
Fryktelig surt å miste dyr man gjør så godt man kan for å holde i live, skal stryke med pga. at en må ta til takke med et ukjent produkt i nødstilfeller. Og det ikke finnes mer en ett produkt som tilbys.
Kommer ikke til å kjøpe det igjen. Heldig vis kan jeg bruke det opp i et kar hvor det ikke finnes reker. Det er en liten trøst.
Postet 19.12.09 kl 03:50
Spirulina som alle sier er god mat for reker, og jeg er enig, inneholder også kobber. Jeg har ikke hørt noen klage over at rekene dør når de blir gitt spirulina.
Jeg har ikke brukt Sera selv men jeg ville trodd at hvis inneholdet var så ekstremt dødelig for reker så ville det til slutt ha tvunget seg frem en ørliten advarsel på flasken?
Jeg lurer etterhvert på hva de mener med at kobber er giftig, hvor mye må til og hvordan kan jeg klare å gi rekene mine denne dødelige dosen?
Jeg har ikke brukt Sera selv men jeg ville trodd at hvis inneholdet var så ekstremt dødelig for reker så ville det til slutt ha tvunget seg frem en ørliten advarsel på flasken?
Jeg lurer etterhvert på hva de mener med at kobber er giftig, hvor mye må til og hvordan kan jeg klare å gi rekene mine denne dødelige dosen?
Postet 19.12.09 kl 10:32
Cu kobber
er ikke kobber svært giftig i små mengder selv for fisk?? vet at skalldyr er ekstremt følsomme for sånt. Det er vel derfor man skal unngå å ha vann fra kobber rør, varmt vannstank,etc direkte i akvariet ??
Postet 19.12.09 kl 18:10
I prinsippet er jo alt giftig, det er dosen det kommer an på. Og kobber er vel et av de stoffene alle levende vesen trenger i svært små mengder, til og med et svært giftig stoff som natriumfluorid trenger vi i ekstremt små mengder. Og butox som en del folk frivillig får injesert som sjønnhetspleie er jo basert på et av de giftigeste stoffene kjent for menneske, nemlig Boutolin.
Innholdet av kobber i spirulina er vel next to nothing i forhold til plantegjødsel som inneholder kobber. Men saken er jo at jeg ikke vet om sera sin gjødsel inneholder kobber eller ikke, siden de typene gjødesl jeg har sjekket heller ikke innholder kobber. De aller fleste produsenter oppgir at de inneholder Fe og andre viktige næringer som plantene trenger. Når man kjøper plantenæring til potteplanter får man til og med vite hvor mye av hver type næring den inneholder. Og da kan man velge den best egna ut i fra innholdsfortegnelsen, men når det gjelder plantenæring til akvarier må man tippe.
I første omgang trodde jeg det var et tilfeldig dødsfall, siden den er stor og dødsårsaken kunne vere alderdom. Det var først når jeg oppdaget dekoren på etiketten jeg begynte å mistenke gjødselen som synder. Så det kunne vere nyttig å vite om andre som har brukt denne gjødselen i kar med reker har opplevd dødsfall, eller om det går fint før jeg trekker en konklusjon. Foreløbig er det kun en hypotese at den er årsaken..
Postet 19.12.09 kl 18:44
filathorer ikke kobber svært giftig i små mengder selv for fisk?? vet at skalldyr er ekstremt følsomme for sånt. Det er vel derfor man skal unngå å ha vann fra kobber rør, varmt vannstank,etc direkte i akvariet ??
Reker er spesielt følsomme over for kobber. Men uten å sende gjødselen til analyse, kan ingen si med sikkerhet om den inneholder kobber eller ikke.
Her er det bilde av etiketten. Men den er ikke innholdsfortegnelse, så det er ikke sikkert den har mer med innholdet en elefanter har med elefantøl.
Postet 19.12.09 kl 18:48
Endret: 19.12.09 kl 18:52
Cu kobber
det står på sera flaska at den inneholder CU,. dermed kobber,. mange plante gjødsler inneholder jo det for plantene sin del,for planter kan jo få mangelsykdommer som alle andre skapninger, men når man da dusjer på med dette direkte i vannet,vil det bli mere konsentrert en om det befinner seg i substratet og planten henter næring fra bunnen, som de gjør i naturen oftest.
har lest om at reker og skalldyr skal man være forsiktig med plantenæring nettop fordi at i et akvarie vil det bli lett bli for store konsentrasjoner av sporstoffer som dyra reagerer på.
bruker ikke flytende næring til mine reke kar.men bunn næring dypt i sanden, og det funker langt bedre mht på konsentrasjonen i vannet,.
tror de finnes svært svært få flytende gjødsler som ikke ineholder Cu,fe og mange andre sporstoff,. men noen rekevennlige finnes, men er oftest Dyre!
har lest om at reker og skalldyr skal man være forsiktig med plantenæring nettop fordi at i et akvarie vil det bli lett bli for store konsentrasjoner av sporstoffer som dyra reagerer på.
bruker ikke flytende næring til mine reke kar.men bunn næring dypt i sanden, og det funker langt bedre mht på konsentrasjonen i vannet,.
tror de finnes svært svært få flytende gjødsler som ikke ineholder Cu,fe og mange andre sporstoff,. men noen rekevennlige finnes, men er oftest Dyre!
Postet 19.12.09 kl 19:34
Mikrogjødselen jeg benytter inneholder også Cu (kobber). 0.22 prosent før utblanding. Har ikke merket noe ennå Ja noen av rekeartene jeg har prøvd har jeg ikke fått til mens andre, de som alle er enige om er ganske enkle, de lever i beste velgående selv om jeg tilsetter heftige mengder med mikrogjødsel.
Alle rørene i huset mitt er også kobber både til kaldt og varmt vann. Og som sagt så er det også kobber i spirulina som er supert for til reker.
Spørsmålet må vel etterhvert være; Hvor mye kobber må til for å drepe rekene? Hvem og hvordan fant noen ut at kobber sammen med reker i akvariesammenheng er farlig?
Jeg er inntil videre skeptisk til dette med kobber som dreper reker. Tror ikke noe mer på det.
Alle rørene i huset mitt er også kobber både til kaldt og varmt vann. Og som sagt så er det også kobber i spirulina som er supert for til reker.
Spørsmålet må vel etterhvert være; Hvor mye kobber må til for å drepe rekene? Hvem og hvordan fant noen ut at kobber sammen med reker i akvariesammenheng er farlig?
Jeg er inntil videre skeptisk til dette med kobber som dreper reker. Tror ikke noe mer på det.
Postet 19.12.09 kl 19:39
Endret: 19.12.09 kl 19:53
Cu kobber
fant dette om kobber på wikipedia
Coppersolutions is used in anti-fungus/bacteria/snail treatments (typically Copper sulphate), so if you have freshwater shrimps in your tank, great care should be taken to prevent the copper in these treatments killing them'
Dangerous level of Copper for Shrimps is 0.03mg per litre.(crs)
Dangerous level of Copper for Algae and bacteria is 0.08mg per litre.
Dangerous level of Copper for Fish, snails and plants is 0.10mg per litre.
så jeg tror nok at du ikke bør ta altfor lett på CU i akvariet,.
Coppersolutions is used in anti-fungus/bacteria/snail treatments (typically Copper sulphate), so if you have freshwater shrimps in your tank, great care should be taken to prevent the copper in these treatments killing them'
Dangerous level of Copper for Shrimps is 0.03mg per litre.(crs)
Dangerous level of Copper for Algae and bacteria is 0.08mg per litre.
Dangerous level of Copper for Fish, snails and plants is 0.10mg per litre.
så jeg tror nok at du ikke bør ta altfor lett på CU i akvariet,.
Postet 19.12.09 kl 21:09
Ok, men i følge denne linken som er den samme du siterer fra(?) så er 'chelated' kobber bare 1 prosent så giftig som ikke 'chelated'. Dette er særdeles langt utenfor mitt kompetanseområde men jeg forstår det slik at det er 'chelated' kobber som brukes i plantenæring. Så når jeg blander næring så tar 16 gram med NutriSI og blander ut i en liter vann. I denne literen med løsning har vi (om jeg skjønner det rett) 0.0352 gram med kobber som antageligvis også er 'chelated'. I så fall har løsningen ett 'giftig' (for rekene) innhold tilsvarende 0.000352 gram.
Jeg doserer 10 ml per hundre liter vann: 0.01 liter / 100 = 1/10 000
0.000352 X 1/10 000 = 0.000000352 gram = 0.000352 milligrams
Slik jeg ser da så må jeg dosere ti ganger denne dosen (0.0352 mg) før den blir giftig.
Jeg ser da altså slik at om man doserer sånn ca som angitt og ikke tidobler dosen så er man ganske trygg. For fisk så må man trettidoble doseringen før den er farlig. Jeg brukte min mikronæring som mal for den kjenner vi innholdet i, vi må anta at andre mikronæringer er omtrent like men ikke helt.
Jeg innrømmer villig vekk at jeg falt ut med alle nullene her og jeg kan ha gjort andre særdeles grove feil også (særlig den der 'chelated' delen kan være kritisk). Men jeg stoler fullt og fast på at noen fikser dette i en fei.
Jeg doserer 10 ml per hundre liter vann: 0.01 liter / 100 = 1/10 000
0.000352 X 1/10 000 = 0.000000352 gram = 0.000352 milligrams
Slik jeg ser da så må jeg dosere ti ganger denne dosen (0.0352 mg) før den blir giftig.
Jeg ser da altså slik at om man doserer sånn ca som angitt og ikke tidobler dosen så er man ganske trygg. For fisk så må man trettidoble doseringen før den er farlig. Jeg brukte min mikronæring som mal for den kjenner vi innholdet i, vi må anta at andre mikronæringer er omtrent like men ikke helt.
Jeg innrømmer villig vekk at jeg falt ut med alle nullene her og jeg kan ha gjort andre særdeles grove feil også (særlig den der 'chelated' delen kan være kritisk). Men jeg stoler fullt og fast på at noen fikser dette i en fei.
Postet 19.12.09 kl 21:41
Endret: 19.12.09 kl 21:44
Ja, det er helt utenor mitt kompetanseområre også. Har for så vidt ikke noe erfaring å snakke om, med reker heller. Har hoversaklig gått i skunk/vifte reker og gabon reker, mens de fleste holder vel på med dverg reker. Det kan vere forsjeller i følsomhet mellom artene, og som du nevner Helge at det er forskell i giftighetsgrad mellom kopperforbindelser. Og det hele kan vere et tilfeldig sammentreff. Jeg vet foreløbig ikke noe sikkert.
Grunnen til at jeg startet denne tråden var å finne argument for og i mot hypotesen om at der kunne vere en sammenheng.
Filator, At den kjemiske betegnelsen til kopper er gjenngitt i den kunstneriske utførelsen i etiketten på et produkt, trenger det ikke å ha noe med det faktiske innholdet. Kunstneren/illustratøren som fikk oppdraget å utforme etiketten hadde muligens sett et akvarie, men at han/hun hadde peiling på gjødsel tviler jeg på. Han/hun får beskjed om å sette seg inn i produktet. Surfer rundt på nettet og finner noen lister over de mest vanlige innholdet i gjødsel og sånt. Så finner denne illustratøren ut at kjemiske betegnelser flytende rundt i motivet hadde sett proft ut..
Det står hva som ikke er der, men ikke annet en Fe av det som er der på etiketten.
Merklig at det ikke skal fines ordentlige innholdsbetegnelser på plantenæring til akvarier. En ting som virkelig trenger det, når vi har pålagte innholdsfortegnelse på alt annet. Det hadde vert mye enklere å sammenligne plantenæringer på for oss forbrukere også. Plantenæring til potteplanter og hageplanter velger jeg den som passer mitt bruk, ut fra innholdfortegnelsen.
Burde ikke en reke i en hov, i 26 grader vann begynt å lukte etter et døgn? Noe som gjør at konklusjonen haller aldri så lite mot skallskifte, og tilfeldige sammentreff.
Postet 20.12.09 kl 00:04
Postet 29.01.10 kl 02:29