Trenger hjelp til planlegging av rekekar

Inaktiv bruker
Hei =) Jeg har lenge gått med planer om å starte opp et rekeakvarium. Jeg har rimelig lite erfaring med disse vesene og kunne derfor trengt noen gode råd og tips. I utgangspunktet er jeg ute etter et akvarium hvor jeg han holde 2-3 forskjellige arter, og det er selvfølgelig viktig at artene ikke krysser seg. :p

Har tittet litt inne på kunnskapsbasen og de artene jeg i utgangspunktet likte best er:
gul reke
sakura kirsebærreke
Kirsebærreke
Rød krystallreke
Humlereke
Grønn reke
Hvilke av disse kan gå fint sammen uten å krysse seg?

For en stund siden leste jeg en tråd her inne om et stilig designakvarium, som jeg nå ikke finner tilbake til (akvariet hadde åpen overflate med en firkantet lampe over), noen som vet hvilken tråd dette var evt. kan dette akvariet passe til mitt formål?

Takker for svar =)

Inaktiv bruker
Kunne jeg for eksempel hatt en stim med Boraras merah sammen med de uten at de plager hverandre på noen måte?
kirsebærreke og humlereke er to arter som er flinke til og krysse seg med forsjeligge arter:P
Mariia
For en stund siden leste jeg en tråd her inne om et stilig designakvarium, som jeg nå ikke finner tilbake til (akvariet hadde åpen overflate med en firkantet lampe over), noen som vet hvilken tråd dette var evt. kan dette akvariet passe til mitt formål?

Var det denne tråden du var ute etter?

Inaktiv bruker
Det var den tråden jeg var ute etter ja Nå når jeg fikk navnet på akvariet sjekket jeg litt rundt på nettet, men det ser ut til at det er vanskelig å få tak i et slikt akvarium så langt nord. =( Så jeg må nok lete etter noe annet :p
Inaktiv bruker
Er det ingen rekekjennere med gode tips og råd?:p
Joda..

Du kan ha 1 caridina sort pluss 1 sort neo caridina sammen, da vil disse ikke krysse sammen.

Da er det bare å velge.

Pluss grønne reker trenger noe høyere temp, pluss høyere ph så de går ikke sammen med reker som trenger kaldere og surere vann.
Inaktiv bruker
Okei, takk for svar
Det jeg har kommet fram til nå er at jeg vil ha et Aquatic Nature Cocoon 31 liters akvarie, med gule reker og red bee (ut fra det jeg forstod på kryssningstabellen til akvariereker.no vil ikke disse krysse seg). Planen er å ha 5 reker av hver sort, samt en liten stim med boraras merah. Kan alle disse gå sammen og er det nok plass til disse i et 31 liters akvarium? Tenker også på om de vil kunne nappe til seg hverandres yngel.

Leste et sted at Aquatic Nature Cocoon akvariene har rekevennlige filtere, er det noen som vet om dette stemmmer? Har forstått at reker liker mose, så det blir nok mye av det i innredningen i tillegg til at jeg har noen små biter fra større mangroverøtter liggende. Hvordan er det med substrat? Liker de fin sand, eller kan man bruke hva som helst?

Du kan glatt ha 10 gule pluss 10 redbee i 31 literen faktisk. Pluss stimfisk. Angående filteret har eg ikke mening om.
De cocoon karene er kule synes eg. Eg har lyst på et sånt sjøl.
Stimfisk kan du ha chilli rasboraene som eg selger.. De er perfekt til nanokar. Spiser ikke rekeyngel. Hvis du skal ha andre stimfisker bør du ha masse moser,røtter,steiner så rekeyngelen har nok gjemmeplasser.

Reker liker sand ikke engelsk elvegrus.

Link til nanokar ideer:http://www.youtube.com/watch?v=hvqz_BDXGcQ&feature=related

Inaktiv bruker
Takk takk Da er det nok slik det blir. :p Mange flotte ideer på den linken. Får nok god til til å innrede og plannlegge akvariet. Tror ikke det er det beste utvalget av reker i Tromsø, så det kan nok være at jeg må vente til det blir varmere ute før det blir fisk/reker i akvariet.
Inaktiv bruker
I dag kom jeg ved en tilfeldighet over et akvarium da jeg var inne på dyrebutikken for å kjøpe mat til undulatene. Akvariet var så billig at jeg ikke kunne gjøre annet enn å kjøpe det. :p Så jeg vil bruke dette akvariet til rekene i stedet for å kjøpe det jeg snakket om tidligere i tråden. Damen i butikken sa at akvariet var rundt 30 liter, men etter å ha fyllt opp litt over 4 tilitersbøtter med vann vil jeg tro at karet er mellom 40-50 liter. Et større kar skader jo aldri. :p Er ganske fornøyt med innredningen, skal i tillegg sette inn litt mer mose og lage en eller annen utvendig bakgrunn (ønsker gjerne forslag her). Så da er det bare å vente på plussgrader ute slik at jeg kan bestille reker

Beklager dårlig bilde, fotografering er IKKE min sterkeste side :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap