Litt treig i topplokket, men...

det står at kirsebærrekene bærer egg i 28-33 dager. Er dette fra man kan se de i nakken eller er det den tiden de er i "buken"?
At eggene sitter i nakken betyr bare at hunnen er kjønnsmoden. Som regel skjer parringen rett etter at hun har skiftet skall. Etter parringen, flyttes eggene fra nakken og ned under magen. Altså er eggene du ser i nakken ikke befruktet, og ingen vet hvor lang tid det tar før en reke parrer seg.

Altså er de 28-33 dagene fra da de flyttes til under magen
ahaaaaaa, det oppklarte en del tusen takk skal du ha!! En del av rekene mine har nettopp byttet skall, og nå plutselig har de egg. Morro
Vet du forresten om jeg kan ha de i et fødekar med netting når det nærmer seg "termin"? de går i et kar sammen med små guppyyngel, så de vil vel kose seg med rekesnacks.....
Om de kan gå i et fødenett aner jeg ikke, har aldri prøvd. Det går vel alltids an å prøve, men jeg ville da ha utstyrt nettet med en dott mose. reker er helt avhengige av å ha noe å pille på hele tiden, og dette er enda viktigere med små rekeyngel. Da har de alltid mat tilgjengelig. Det må også være sirkulasjon i nettet, men det er det vel kanskje? Rekeyngelen er i hvert fall knøtt liten så det er ikke sikkert den er så lett å få øye på de første dagene.

Som sagt - jeg har aldri prøvd fødenett, så om det vil fungere tør jeg ikke hverken garantere eller avkrefte. Kanskje noen andre har tanker og innspill om akkurat det
jeg kommer nok til å prøve det.... vil selvsagt ha en del mose oppi, og sørge for å mate de. sirkulasjon kan jeg jo få ved å sette kassen ganske nærme pumpa, ville tro det blir litt sirkulasjon gjennom nettingen... det er jo verdt et forsøk. alternativet er jo at guppyene spiser dem opp...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap