What the..alle rekene stive og "døde" på bunnen?

kjøpte en gjeng kirsebærreker før jul. de går i en 28 liter sammen med guppyyngel, og de siste dagene en eplesnegle. i dag til morgenen lå alle stive og "døde" på bunnen. Begynte å fiske de opp med hoven, og da jeg hadde fanget et par av de tok jeg av en eller annen grunn og la de oppi et annet akvarie. Jeg var borte et minutt og da jeg kom tilbake lå de og sprella med beina, og plutselig stod de oppreist igjen. lot de andre rekene bare ligge i 28 liteteren, og jammen har de kvikna til en etter en. er dette vanlig rekeoppførsel, eller hva er dette? har aldri skjedd før her....
ville bare legge ved et bilde....
Meget merkelig. Det er ikke vanlig rekeoppførsel, nei.
Hvordan var temperaturen i karet?
det var 22 varme.... det eneste som er nytt er en plante som jeg kjøpte i dyrebutikken i går, men den skal vel ikke gi sånne utslag? vannverdiene er forresten fine.
Aha! Ny plante ja!
Planter rett fra zoobutikken KAN faktisk være giftige. Det har skjedd før. Om det er plantedyrkerfirmaene eller zoobutikkene som gjør det er uvisst, men de bruker sneglegift og i blant også algegift for å holde salgsplantene fri for dette.

Det er giftig for ikke bare snegler, men reker også!
Jeg tror garantert du har funnet årsaken til at de lå "svimeslått" der.

Jeg pleier å bløtlegge nye planter i bøtte noen dager, og så skifter jeg vann en eller to ganger, før jeg bruker dem i akvariet. Dette gjør jeg for å forhindre eventuell forgiftning av reker.
Høres ut som en sannsynlig teori; spesielt også fordi karet vi snakker om er såpass lite. Da skal det veldig lite til før vannet blir påvirket. Jeg var faktisk ikke klar over det, men når jeg tenker over det så høres det jo ut som om sneglegift (og dermed rekegift) er noe som planter kan bli sprøytet med fra enkelte produsenter. Antakelig ikke Tropica-planter, dette?
her er synderen!!!! vet ikke hva slags plante dette er, men den så veldig fin og grønn ut, og jeg tenkte rekene ville elske å pille i denne. Reagerte faktisk på at rekene ikke enset planten en gang, men så tenkte jeg ikke mer over det og la meg. Tenkte kanskje de var litt skeptiske når det var noe nytt. Nå har jeg tatt ut planten og byttet 1/3 av vannet. en del av rekene var fulle av egg, så nå er vel disse gjerne døde da?!?! synes det er utrolig dårlig at ikke det blir opplyst om sånne ting. kjipt å miste en skokk med reker.... ser ut til at de voksne klarer seg. (ser litt småfulle ut men...)
Det er Egeria densa, også velkjent som vasspest. En fin plante. Bløtlegg den i bøtte og skift vann noen dager i bøtta, så burde den være trygg.

Bra at du skiftet vann i akvariet, gjør det gjerne en gang til i kveld og i morgen.
bør jeg egentlig flytte rekene over i 110 literen min? går en del ancistrus der og noen værål og kuhlii ål. fredlige skapninger egentlig, selv om det kan jo være litt fart i de..... Bør jeg kontakte dyrebutikken, eller er det ene og alene mitt anvar å vite sånt om plantene? Hva tror du om egga? døde eller kan det være liv i de?
Vanskelig å si om dette gikk utover eggene til rekene. Kun tiden vil vise i grunnen.

Siden du har tatt ut planten og skifter vann i 28 literen, har du jo fått tynnet ut dette giftstoffet. Men det er kanskje tryggest likevel å la rekene få ferie i et annet kar. Å bli utsatt for giften igjen, selv i mye mindre mengder, kan jo bli det som tipper vektskåla i gal retning.
Nye planter (spes. fra butikken) er svært kritisk for alle dvergreker pga. giftige substanser som har blitt brukt hos grossisten mot snegler eller andere "plagedyr" (insekter). Disse stoffene (for eksempel deltamethrin) kan virke ofte direkte på nervesystem eller hemmer oppbyggningen av chitinskjelettet. For fiskene er det uproblematisk men rekene betaler med døden.

Rekenes reaksjon her var en typisk forgiftning og det var sannsynligvis redning i siste sekund. Samme reaksjon kan skje forresten ved pløtselig nedkjøling.

Hvis eggene er døde vil tiden vise, det er ikke sikker.

Butikken kan ikke skyldes. Det er fortsatt veldig lite kunnskap om dvergreker. Det er en del ting som man må være OBS på når det kommer til rekene og det kan være veldig forskjellig fra ett vanlig fiskakvariet.
ja, de skulle trolig ikke ligget der noe særlig lenger før de var sten døde. Alle som en er i fullt vigør nå og farter rundt i 110literen. Sjangler ikke rundt lenger heller. Ser ut til at dette har gått bra tross alt. skal jammen være forsiktig ved kjøp av planter i fremtiden. Det som kanskje har reddet rekene var at jeg delte planten opp i to, ellers hadde vel giftmengden blitt dobbelt så stor, og da er det ikke sikkert de hadde klart seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap