19l med reker, hvilket filter?

Vurderer å skaffe meg et 19L akvarium, og ha dette som et rekekar. Har allerede sett meg ut et 19L helglass akvarium med heldekkende lysarmatur fra Aquamanias. Er lei av akvarier med innebygd filter med for dårlig kapasitet, velger derfor å kjøpe filter utenom. Men siden reker fort forsvinner inn i filteret, må jeg ha et "rekesikkert" et. I værste fall får jeg mekke fast en tynn blåsvampmatte e.l. ved innsuget.

Filtrene jeg vurderer er; Fluval U1, Fluval 1 Plus, Tetra IN 400 Plus, Tetratec EasyCrystal 300 (alle disse finnes hos Aquamanias) eller Flow 60 Hang-on filter (fra Akvariereker.no). Sistnevnte er et merke jeg aldri har hørt om, blir derfor automatisk litt usikker. Noen som har erfaring eller meninger om de nevnte filtrene?
Har selv 200 Flow Hang-on filteret, og kan si at det er veldig underdimensjonert. Kunne aldri brukt dette i kar opptil 100liter, selv om det ikke hadde vært noen dyr i akvariet. 30 liters kar er nok det største dette kan ta...
Har dette i et 31 liters kar sammen med en ekstra pumpe. Måtte modifisere den ved å bytte ut alle svampene med en grovere filtersvamp. Noen ganger bråker den også mye.

Kunne anbefalt den hvis du bare skal ha reker eller kamfisk, siden den ikke skaper mye strøm i vannet og derfor er ypperlig til disse. Men jeg har noen yngel i karet som trenger mer sirkulasjon, derfor har jeg kjøpt en ekstra pumpe.

De fleste små filter må uansett modifiseres siden de ofte går tett hvis de ikke blir dette. De har for finmaskede svamper.
Vet ikke om du kan se noe på dette bildet, men skal forklare;

Filteret er fluval 1+. Gjømt bak en skifer haug.
Filteret ligger (isteden for å stå). Jeg har koblet en slange på som er rettet opp mot vannoverflaten. Da kommer det okstgen i vannet. Slangen går ikke an å se på bildet.
Er Fluval 1+ et godt filter? Burde dette også modifiseres? Hvor stort er karet du har filteret i?
Jeg har stappet det fullt i blåsvamp. Det er et 19 l kar.
Da blir det nok en Fluval 1+. Dette er det billigste filteret, og med blåsvamp fungerer det nok helt fint. Takk for svar.

Stine Sofie
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kr Dahlen
Reklame for plussmedlemskap