- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hva skal man fore asiatiske jegersnegler med?
Hva skal man fore asiatiske jegersnegler med?
Hei, jeg er nybegynner i akvariehobbyen og har hatt karet mitt i ca en måned, 60l.
Når jeg var i byen i dag var jeg innom en dyrebutikk for å få meg et par snegler som kunne jobbe litt i sanden, men desverre så var personen jeg handlet med ukyndig om snegler og fant bare et par stykker som hun kunne selge meg for ti kroner stykket, så da kjøpte jeg begge to. Da jeg kom hjem gikk jeg i kunnskapsbasen for å finne hva slags snegler det var snakk om og da identifiserte jeg dem til å være asiatiske jegersnegler. Men jeg leser at de lever av andre snegler, og det har jeg ikke i karet mitt, og hvis jeg skal ha det så vil jeg gjerne at de skal kunne gjøre en jobb på bunnen.
Saken er den at jo mer jeg ser på disse jegerene jo penere syntes jeg at de er og jeg ønsker å beholde dem, finnes det noen "unyttige" billigsnegler som jeg kan fore dem med slik at de ikke tar eventuellt nyttige snegler som jeg ønsker å kjøpe senere?
På forhånd takk for svar.
Når jeg var i byen i dag var jeg innom en dyrebutikk for å få meg et par snegler som kunne jobbe litt i sanden, men desverre så var personen jeg handlet med ukyndig om snegler og fant bare et par stykker som hun kunne selge meg for ti kroner stykket, så da kjøpte jeg begge to. Da jeg kom hjem gikk jeg i kunnskapsbasen for å finne hva slags snegler det var snakk om og da identifiserte jeg dem til å være asiatiske jegersnegler. Men jeg leser at de lever av andre snegler, og det har jeg ikke i karet mitt, og hvis jeg skal ha det så vil jeg gjerne at de skal kunne gjøre en jobb på bunnen.
Saken er den at jo mer jeg ser på disse jegerene jo penere syntes jeg at de er og jeg ønsker å beholde dem, finnes det noen "unyttige" billigsnegler som jeg kan fore dem med slik at de ikke tar eventuellt nyttige snegler som jeg ønsker å kjøpe senere?
På forhånd takk for svar.
Postet 13.01.10 kl 23:17
Postet 13.01.10 kl 23:52
Jeg er selv usikker på om sneglene mine får nok mat, da jeg har noen langt mer glupske og hurtigere rødmunner som gaper over det meste lenge før sneglene så mye som har snudd seg i retning av maten.
Hvordan sikre mat til jegersneglene?
Hva med idéen å dytte fór nedi sanden, slik at fiskene ikke når dette, men sneglene kan grave seg frem til maten og spise i fred og ro?
Hvordan sikre mat til jegersneglene?
Hva med idéen å dytte fór nedi sanden, slik at fiskene ikke når dette, men sneglene kan grave seg frem til maten og spise i fred og ro?
Postet 14.01.10 kl 09:57
Postet 14.01.10 kl 10:27
Postet 14.01.10 kl 10:51
Tusen takk for svar. Fint å vite at det er mulig å holde liv i dem med flakfor, men jeg deler bekymringen til posteren ovenfor om hvorvidt sneglene er i stand til å konkurrere med fiskene om maten. Siden det bare er en måned siden jeg satt opp karet prøver jeg også å være litt forsiktig med foringen. Tror jeg skal ta meg en tur ned til dyrebutikken og høre med dem om jeg enten kan bytte dem eller om jeg kan få noen såkalte "pestsnegler" av dem.
Postet 14.01.10 kl 15:20
Hei
Om det er damsnegler du tenker å skaffe deg er jeg usikker på om jegersneglene dine vil se på damsnegler som for. Jegersnegler har ikke hatt noen effekt på den økende damsneglebestanden i mitt kar.
Om du ikke har damsnegler fra før ville jeg være yttersts forsiktig med i innføre denne pesten. Under gode livsbetingelser yngler sneglene som kaniner og tar kjapt over hele karet.
Om det er damsnegler du tenker å skaffe deg er jeg usikker på om jegersneglene dine vil se på damsnegler som for. Jegersnegler har ikke hatt noen effekt på den økende damsneglebestanden i mitt kar.
Om du ikke har damsnegler fra før ville jeg være yttersts forsiktig med i innføre denne pesten. Under gode livsbetingelser yngler sneglene som kaniner og tar kjapt over hele karet.
Postet 15.01.10 kl 13:04
Endret: 15.01.10 kl 13:06
Tusen takk for svar. Det var de jeg hadde tenkt til å skaffe meg, takk for advarselen. Tror heller jeg skal gå for maylaisiske sandsnegler og heller kanskje kjøpe såpass mange at de kan formere seg omtrent i samme tempo som jegerne klarer å jakte. Ser selv at det høres litt hasardiøst ut, men det er kanskje verdt et forsøk?
Postet 15.01.10 kl 14:22
Postet 15.01.10 kl 15:00
Endret: 15.01.10 kl 15:03
Postet 15.01.10 kl 16:24
lassemjTusen takk for svar. Fint at de kan leve av annet enn snegler. Nå har jeg vært og kjøpt 10 sandsnegler, det var tross alt det jeg ønsket meg i utgangspunktet. Må tenke meg om hvorvidt jeg skal la jegersneglene forbli i karet eller om jeg skal ta dem opp og bytte dem.
Ti sandsnegler blir veldig fort tusen sandsnegler, du kan trygt ha en gruppe jegersnegler i samme kar uten at bestanden av sandsnegler dør ut - den blir bare holdt såpass nede at du slipper å se dem overalt.
Postet 15.01.10 kl 17:45
Postet 15.01.10 kl 18:58
Damsnegl!
mulig det kan lønne seg å fore etter at lyset er skrudd av. En større andel mat vil da dette ned på bunnen så sneglene får tak i dem. Ellers vil jeg jo anbefale deg å få tak i noen damsnegler (Lymnea peregra) (lette å få tak i, heeelt gratis), sette dem i en liten gjennomsiktig boks og fore dem regelmessig med litt bladrester fra akvariet ditt. Sett dem gjerne i vinduet for økt algevekst. Det liker de nok. De formerer seg fort, så starter du med 50 stk vil du ha en hel armè i løpet av kort tid.
Selv om det er litt lenge til ennå, så kan du på sommeren skaffe så mange av disse som du vil. Det er stort sett bare å gå til nærmeste dam, ha med deg hoven og begynne å dra den over halvveis nedbrutt organisk materiale. Da vil du på kort tid ha så mange av dem at du ikke vet hva du skal gjøre med dem:P
Selv om det er litt lenge til ennå, så kan du på sommeren skaffe så mange av disse som du vil. Det er stort sett bare å gå til nærmeste dam, ha med deg hoven og begynne å dra den over halvveis nedbrutt organisk materiale. Da vil du på kort tid ha så mange av dem at du ikke vet hva du skal gjøre med dem:P
Postet 19.01.10 kl 20:04
Jegersnegler
de spiser faktisk det meste du gir dem, snegler selvsagt, planarier, fiskeegg,yngel og andre trege organismer.
det er også dokumentert at de tar dvergreker om de får sjangsen.
har selv sett at reker har blitt fanget av disse, da rekene har vert opptatt med å spise,og ikke var obs på jegersneglen som kom snikende.
svært inntressant å se på.
det forløp seg utrolig kjapt fra reka var fanget til den var død, så nesten ut som den ble bedøvd.
Antar at jegersnegler har giftig bitt.
det er også dokumentert at de tar dvergreker om de får sjangsen.
har selv sett at reker har blitt fanget av disse, da rekene har vert opptatt med å spise,og ikke var obs på jegersneglen som kom snikende.
svært inntressant å se på.
det forløp seg utrolig kjapt fra reka var fanget til den var død, så nesten ut som den ble bedøvd.
Antar at jegersnegler har giftig bitt.
Postet 01.02.10 kl 23:38
Postet 01.02.10 kl 23:59
Jegersnegler
ja, det er det, ikke mange dagene siden jeg så det jeg heller, det er fint lite snegler å jakte på fortiden,og dermed snik jakter de på kirsebærreker..
helt utrolig men sant.
Lurer på om de er i familie eller slekt med den langt mere farlige conesnail..??
den spiser jo ganske store fisk, og har en nervegift som er døds farlig,.
helt utrolig men sant.
Lurer på om de er i familie eller slekt med den langt mere farlige conesnail..??
den spiser jo ganske store fisk, og har en nervegift som er døds farlig,.
Postet 02.02.10 kl 00:16