Hva er "svartkrabbe"?

Den lokale dyrebutikken tilbød meg to såkalte "svartkrabber" som de ikke hadde det latinske navnet på. Vet noen hva dette er? Hvilke fisker kan den gå sammen med? Og er den lovlig?
krabber er lovlig,såvidt jeg vet, er kun kreps som ikke er lovlig og tror det er rødkloet krabbe..
Krabber
krabbene er lovlige, men befinner seg litt i grenseland av hva importørene tør å ta inn pga kronglete loverk..
mener krabber tilhører decapoda tifot kreps... og det er litt sånn i gråsonen...
Har sett noe lignende i dyrebutikken selv, disse krabbene trenger å kunne være både over og under vann. Hvis jeg ikke tar helt feil, skal de ikke ha mer enn noen cm med vann, så tviler på at det funker bra å ha fisk med dem.
Kjøpte ett eksemplar da jeg fikk opplyst i dyrebutikken at de var av en type som ikke trengte å være på land. Skal se om jeg får tatt et bilde når den kommer frem fra skjulestedet sitt. Har bedt butikken ringe meg om det latinske navnet.

Foreløpig har den ikke forsynt seg med fiskene, men venter med å kjøpe fler inntil jeg ser at det går bra, og til jeg vet mer om den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap