Snegler, hva slags bunn?

Har tenkt å kjøpe noen snegler til uka, men siden jeg ikke har noen erfaring med det fra før så vil jeg gjerne ha svar på noe jeg lurer på.
Har 2 akvarier, begge m fisk og planter. En 250 l. m div fisk c. 10 + en stor Pleco. I 70 l.`rn har jeg bare 2 voksne B. Molly og et som er nærmest yngel. + planter selvsagt. Desverre har jeg pådratt meg noe "dritt", kalt andemat, håpløst å bli kvitt!
Har noen bittesmå rosa snegler i 70 l.´rn, ant. fulgt med noen planter.
Men...i begge karrene har jeg singel/grus i bunnen. Hvordan går d med snegler? Blir ikke aktuelt å bytte singelen m sand, da d krever for mye av meg da jeg har en høyre hand som fungerer dårlig.
Hvilken snegle sort passer best i mine 2 karr tror dere? Takknemlig for svar!
Snegler kan du ha uansett bunn, lite unntak er sandsnegler.
Så da har du endel å velge blandt, men det som er det viktigeste er vannverdiene dine. Ph bla, men regner med at den er høyere en 7 siden du har Molly.
Ja jeg tror vannverdiene mine ligger på ca. 7.5. Så da må jeg bare unngå å kjøpe sandsnegler. Takk for svar!
Kanskje du blir kvitt litt andemat også, kommer litt ann på hvor enkelt det er å få tak i den.. Sneglene tar det nærmeste av mat, men går de løs på andre planter i karet ditt gi dem ; agurk, salatblad, spinat osv..

Kan evnt ha sandsnegler hvis du har veldig fin type grus.

Lykke til
For meg ser det ut som om sandsnegler trives utmerket i grus.
Sanden kryper de oppå, grusen graver de seg ned i.

Har mine snegler misforstått?
Ja, har lest meg til såpass, at de kan ta andre planter også!
Men det trengs å tynnes litt ut, særlig i 250 l.`rn min.
Skal huske på å gi den agurk og salat, visst de eter for mye av plantene mine!
Men håper inderlig at de vil forsyne seg av andematen også da, selv om den stort sett ligger i vannskorpa!
Hehe, kanskje de har det... men det hender de tar seg en tur opp for å se etter mere mat. Sier ikke at de ikke trives i grus, men bør være en fin type grus. Ser mange spor etter sandsneglene mine i sandbunnen på morran, så er ikke unormalt
Har lett etter bilder som viser grusen i 250 l`rn min. Skal se om jeg finner ett.......
Hvis du gir dem agurk eller salat, ta dette ut igjen etter et døgn i karet.
Den hender sneglene tar seg en liten svømme tur i vannoverflata & der er det plutselig mat.. så kan være håp. Eller om andematen er inntil kanten, da får de også tak i den. Er jo bare å la de spise da, har også noen planter som vokser fort & tar snart over karet. Denne gir jeg frivillig til sneglene i karet.
Bildet av karret mitt, forhåpentlig vis sees grusen!
Litt vanskelig å se, men er ikke verre enn at du kan prøve med noen få sandsnegler hvis du vil. De formerer seg ganske raskt også. Vet ikke hvor du skal kjøpe sneglene, men hvis du er innom en dyrebutikk kan du spørre om de har sandsnegler. Jeg fikk noen der jeg bruker å handle, fordi de kaster endel av de.
Skal kjøpe de i Hønefoss Akvarie, der har de god peilig, og er dessuten rimelige! Har nesten kjøpt alle mine fisker der, bortsett fra noen få, som jeg har kjøpt privat og noen få på CC i Drammen, men der tror jeg neppe jeg skal handle mer.
Kjøpte 4 stk. gule Eplesnegler på fredag, 2 i 250 l. og 2 i 70 l.`rn., men de to i 250 l.`rn plukket jeg opp igjen i går. Da torde de ikke åpne seg, men lå inne i skallet sitt. I det karret er det mest ciklider, blå Acara, Scalarer og Paletter, så det er mulig et disse ble litt for nærgående mot de stakkars sneglene!
Nå går alle 4 i 70 l.rn, blant div. Molly`r, og later til å stortrives! De spiser også andemat later d til, og d er jo flott da!
Men jammen beveger de seg raskt! Jeg har ørelappstolen min stående ved siden av karret, og sitter der å leser, men følger med sneglene innimellom da, og vips så har en kommet seg helt til den andre siden av karret, og andre igjen er "borte". Artig innslag i karret mitt dette!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap