Kalktilskudd?

Er det noen her som har forslag til kalktilskudd til reker og snegler? jeg har ph 7,5 og kh 2 men det ser ikke ut til å hjelpe med ph på over 7 her i gården skulle nok hatt noe høyere kg . Dårlige skall på di skalldyrene mine om dagen.
Dersom du tilsetter mer for å øke kh, vil ph'en din også stige mye over det du har nå.

Har du brukt gh-pulver? Det er et pulver som øker hardheten i vannet (mineralsalter, skal ikke forveksles med vanlig salt!!).
Det er bløtt vann som hovedsaklig tærer på snegleskallene, og vann med lav gh er regnet som "bløtt". Med lav gh vil snegleskallene "tynes" selv om kh er i orden.

NB! GH+ pulver inneholder kalsium, som sneglene trenger til skallet sitt.

PS!
Her er det en mindre boks på 200 gr av GH+ pulver. Linken ovenfor var til en halvkilos boks, men det er ikke alle som trenger så mye, da det er ganske drøyt å bruke Jeg har hatt min ene boks i minst to-tre år nå.

Hmm det ser med andre ord stygt ut for at jeg må gå til innkjøp av både gh-pulver og gh måler her nå med andre ord..

Her har det pr.dd aldri vært brukt kjemikalier i akvariene mine. Men skal jeg forsette å ha eplesnegler og kloreker så må noe gjøres tror jeg.

Klorkene ser det egentlig ut som trives godt og yngler helt greit, men eplesneglene mine ser ikke bra ut å da er det vell stor sansynlighet for at klorekene mine også trenger litt mere kalk til skallene sin siden det også er skalldyr det bare syns litt dårligere på dem.

Noen erfaring med eggeskall? eller eventuellt noe man kan få kjøpt på apoteket hehe siden jeg ikke skal i nærheten av noe dyrebutikk før helga.
Kjøp det på nettet! Du vil spare penger, selv om det koster i porto. Ofte er prisene på nett bare halvparten av hva du må ut med i en vanlig zoobutikk. Helt vilt! Jeg handler alt på nett, jeg.

Eksempel:
Jeg trengte ny ph-test og hadde ikke tid til å vente på postgangen, så jeg dro og kjøpte en ph-test på den lokale zoobutikken. Jeg trengte bare refill-flaske, for jeg hadde fargekart og målebeger og alt.

Pris på nett for en Tetra ph-refill flaske: 59,-

Pris for en ph-test refill på den lokale zoosjappa...? Kr 129,- (!)
Det er helt klart en fordel å handle på nett. Har hatt akuratt samme tilfelle som deg, men det gjaldt jbl nitritt test. Di prisene som er i butikkene henger ikke på greip. Men men folk handler jo der også.

Skjønner jo at dem må ha en høyrer fortjenste pr.produkt grunnet større driftsutgifter men lell da gitt. Dem er da ikke nødt til å ha makspriser på allt. Allt annet enn akvarierelaterete ting på makspris hadde vært greit for min del

webzoo må jeg også si har en meget god service. Jeg bestillt 3 stk refiler av jbl nitrit testene.. Disse klarte posten av alle ting å rote bort. En telefon til webzoo så møter man forståelse for at man da ikke har lyst til å betale for noe man ikke har fått og vips så var det problemet ute av verden. Så jeg skal i allefall bestille derfra neste gang. Men da håper jeg at jeg får det helt hjem det jeg bestiller.. Enda så lang tid posten bruker så klarer dem ikke å få det frem. Helt utrolig.

Så skal man ha noe fort så er det jo greit å kjøpe det i butikken men må jo da betale mere.
Hvorfor ikke bruke gips...
GH kan økes med kalk...en økonomisk løsning er å kjøpe alabastergips (kr 37 hos Pandura Hobby). Jeg blandet en teskje i en halvlitersflaske med vann, og ristet godt.
1 dl av denne blandingen medførte en økning på 2 GH pr 10 liter vann. Iallfall i mitt tilfelle! Tilsett litt om gangen, og følg med på GH-verdien.

(fann dette svaret under vannverdier, hvordan øke gh)
Jeg har 40 kg hagekalk. Kan jeg bruke dette og evt hvorfor ikke?
Kanskje jeg kan selge 100 gr i ziplock poser?
Er det bare GH'en som er viktig når man holder snegler, eller er det andre tilsetninger/vannverdier som også er viktig?

Ser i basen at eplesnegler skal ha en GH på 5 og oppover. Vil da en GH på 5 hjelpe overhodet, eller vil det være for lavt?
Jeg har GH på 10, bruger GH+ og ikke kalk, da det øger PH værdien som jeg har på 7.5 og ikke ønsker højere. Efter at have startet med GH+ har sneglene mine bare SÅ fine skaller. Held og lykke
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap