Indisk kloreke.

Er disse indiske klorekene einstøinger eller gruppedyr?
Har ett par i en 110 liter, bør jeg skaffe flere huer til hannen, eller flere av hvert skjønn for bedre trivsel?
Hannen har funnet sin plass under en rot, så det virker som hannene av denne arten er territoriale.
Hannene kan bli veldig terretorielle. Kan være noen brutale slåsskamper seg i mellom. Som regel trekker en av hannene seg, men hender en kamp går til en har mistet en klo eller noen ben. Har ikke opplevd at noen har dødd av slåsskampen. Selv hadde jeg mange reker i et kar og de formerte seg veldig lett. Tror nok de kan holdes både som enslige eksemplarer og som en gruppe.
Da lar jeg det bli med dette paret, kansje ser jeg småreker med tiden!?
Har ikke sett snurten av de tre amanorekene mine siden disse kom i karet, tydelig at de indiske klorekene er noen "gangstere".
Den ene reka tok tak i en ancistrus, i halefinnen og ryggfinnen, men ancistrusen kom seg kjapt unna.
Plussmedlem
Så lenge man har godt med gjemmesteder og god plass, kan man med suksess holde flere kloreker, også av samme kjønn. Dog er de ekstremt territorielle og notorisk "grinete", så man bør føle seg litt frem hva antallet angår.
De går ikke godt sammen med andre arter reker, og er de andre små nok eller for trege, vil nok klorekene kunne finne på å spise de.

Litt OT, men i tråd med det du sier om småreker, så vil hunnen kunne bli befruktet rett etter skallskifte. Og dette er en noe voldsom hendelse. Hannen løper tulling etter henne, og får han tak i henne, blir hun tvunget på rygg hvorpå han klatrer opp på henne og befrukte eggene. Ikke lenge etterpå vil du kunne se mørke egg i buken hennes.
Jeg har selv sett hunnen jeg har med egg flere ganger, men siden de går i et selskapskar, blir yngelen tatt av fiskene.
Har du ikke "kjøttetende" fisk, vil du nok fort kunne se rekeyngel. Hos klorekene bærer hunnen eggene til de er klekt og yngelen er små kopier av de voksne. Når de slippes vil de kunne klare seg selv, og tar til seg føde og gjemmer seg for fiender selv. Dog kan voksne reker finne på å ete små...

I utgangspunktet ville jeg kalt indiske kloreker for einstøinger.
De går sammen med 3 maller av type L333, L144, og ancistrus oppdrett, to små microgeophagus ramirezi og tre amanoreker. Karet er ikke akurat overbelastet..

Mallene ligger nok unna rekeyngel, men er litt usikker på ramireziene. Skal kjøpe mineralstein og mose til dem, plenty med javamose øker ihf sjangsen til eventuel rekeyngel.

Har også en stor rot i karet med masse kriker og kroker der fiskene ikke kommer til. Bir spennende og se om jeg får disse til.

Har drevet med malawicilkider de siste 5 åra, så dette feltet er rimelig nytt for meg. Artig med nye arter, og ikke minst noe annet enn fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap