Rekevennlig fisk

Av ren nysgjerrighet, hva slags fisk har folk sammen med rekene sine?
Kunne vi kanskje få til en liste med rekevennlig fisk?
Og klarer dere å få noen økning i rekebestanden med fisk i karet?
Jeg har hatt endlers guppy og ottoer sammen med dvergreker i en 75-liter. Det gikk fint - ingen tegn til at de voksne rekene ble skadet av fiskene. Fordi det så ut til at det ikke dukket upp noe rekeyngel valgte jeg å flytte rekene til et eget kar. Men siden har det dukket opp ca. åtte opp halvvoksne reker i 75-literen - altså yngel som har klart å stikke seg bort i akvariet sammen med fiskene. Det er godt med mose og flyteplanter i akvariet som gjemmesteder. Konklusjon: Endlers og ottoer går fint sammen med reker.
De fleste corydoras og mindre sugemaller går fint. det samme gjelder de mindre øksefiske artene.

Som mange har nevnt før egner Galaxy rasbora seg ikke, da denne jakter rekeyngel.
Synd med Galaxy rasbora egentlig. Det er en så vakker liten fisk. Men noen som har prøvd Kuhlii-ål eller Flekket blåøye?
Jeg har kirsebærreker sammen med ancistrus og kuhliiål. Gikk tidligere værål der også, og tror nok de forsynte seg godt av rekeynglen. Men det har dukket opp en del halvvoksne selv med de i nærheten, er spent på å se om det vil komme flere nå når det bare er kuhlii og ancistrus.
Plussmedlem
Har to kloreker i et selskapskar med bl.a. scalare og venusfisk, og rekene vokser og trives. Men yngel blir det dog ikke av det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap