Full forvirring angående rekearter

Inaktiv bruker
Har gått i noen dager nå og undret meg over mine reker. Ettersom jeg ikke klarer å komme opp med noe vettig svar selv, prøver jeg å søke svar her.

Vil kalle meg selv rimelig nybegynner med reker, og startet mitt første rekekar for rundt 1-2 måneder siden. Da hadde jeg kun hatt noen kirsebærreker i et selskapskar tidligere.

Da karet var klart dro jeg for å kjøpe reker. Ettersom jeg var usikker på utvalget i Tromsø hadde jeg ikke bestemt meg helt for hvilken sort jeg ville ha. Hadde kun utelukket grønnreke da denne krevde litt spesielle vannverdier. I dyrebutikken ble jeg anbefalt amanoreker, da disse skulle være lette. Vanligvis bruker jeg å være skeptisk til det de i dyrebutikken sier, men personen jeg kjøpte disse hos er kjent for å være en av de i Tromsø som faktisk har peiling. Vell hjemme leste jeg om reken, og skjønte at det som hadde blitt sagt i butikken slett ikke stemte. Likevel så jeg positivt på det hele, og tenkte at det i alle fall ikke ville bli problemer med overbefolkning i karet. Bildene stemte ikke helt, med mine reker, men jeg tenkte da at det sikkert fantes flere fargevariasjoner.

Så langt var alt greit, men da jeg for en liten stund siden skulle gjøre et fullstendig bytte i 63 literen, begynte jeg å oppdage merkelige ting. Ettersom det skulle skiftets fra grus til sand i dette karet ble alt tatt ut. Da oppdaget jeg haugevis av kirsebærreker! Det var i dette karet det hadde gått kirsebærreker tidligere, men de ble fjernet da det ikke skulle gå fullt så rekevennlige fisk der. Hadde tydeligvis ikke klart å få ut alle. :p Så til det merkelige, noen av kirsebærrekene var helt sorte! Med fiskeposer på benken som skulle i dette karet, var jeg nødt til å handle raskt. Sjekket raskt at kirsebærrekene ikke kunne krysse seg med amanorekene, og etter en kort akklimatisering ble de satt i rekekaret. De sorte rekene virket mye mer sårbare enn de vanlige kirsebærrekene for de fleste strøk med da de skiftet akvarium. (den største var vell ca 1,5 cm).

Her om dagen ble det storrydding i rekekaret etter at jeg ikke fikk tak i en sommerfuglciklide som hadde vært for liten til å sette i storkaret da jeg fikk den. Under dette prosjektet fikk jeg meg en stor overrakelse. "Amanorekene" har helt klart formert seg i dette karet, noe som ut fra hva jeg leser om den virker helt umulig. Samtidig har de helt klart krysset seg med kirsebærrekene for det var mange utrolige fargekombinasjoner på de minste rekene.

Så nå sitter jeg altså her med svarte krisebærreker, og amanoreker med egg under buken som krysser seg med kirsebærrekene og formerer seg i ferskvann????? Skjønner lite, men skjønner såpass at amanorekene ikke er amanoreker. Legger ut bilder så noen kanskje kan hjelpe meg med å identifisere dem. Får ikke til å ta gode bilder av dem, men de er iallefall i samme familie som krisebærrekene.

Hvis ikke mine spørsmål er klare, kommer de i forkortet versjon nå: :p
1.Hvilken reketype er reken på bildet? (samme familie som kirsebærreker)
2.Hvordan kan kirsebærreker bli sorte? (mest sannsynlig vært slik fra fødselen
1. Gul reke? Eller en annen av disse?

2. Aner ikke. :S Har du bilder?
Inaktiv bruker
Tror ikke det er gul reke, kankje white pearl? Som sagt strøk de fleste svarte rekene med under akvariebyttet. Det er mulig det er flere igjen, men da gjemmer de seg godt, så det blir vanskelig å ta bilde av dem. Men de var helt sorte. :/
Du er sikker på at det ikke var noen eksemplarer av feks sort krystallreke?
det er i hvertfall ikke krystallreker siden de er "Caridina" mens kirsebær er neocaridina dermed kan de ikke krysses.
Ja, men jeg tenkte at det kanskje var kommet med noen sorte krystallreker sammen med kirsebærrekene, særlig siden disse virket mer sensitive. Ikke at disse har krysset seg.
Inaktiv bruker
Den gangen jeg kjøpte kirsebærrekene kjøpte jeg bare 5 stk, er 99,99 % sikker på at jeg ville sett det om noen var sorte. Begynner med en gang å tenke på Darwin og hans evolusjonsteori om spurvene på galapagosøyene. Det ble jo satt inn bla. barber i karet så farene må ha vært mange. :p Lite sannsynelig, men morsomt å leke med tanken :p
den reka du har bilde av der, ligner veldig på Amanoreker, men de mangler de sorte farge tegningene som ofte Amanoreker har.
så jeg går nok for en type kirsebærreke..
når det gjelder sorte reker, tenker jeg umiddelbart på Tigerreker. de kan være alt fra lysblå, grå,til mørkblå til helt sorte.

men det er vansklig å si uten bilder..
kirsebærrekene er mestre på å gjemme seg, fant noen i discus karet under rengjøring. og hvordan de har kommet der er et lite mysterium. men antar at yngel har blitt med noen planter.

ta flere bilder om du har muligheten for dette er litt spennende.. mye rart kan skje i naturen, så å utelukke noe fullstendig kan man ikke gjøre her.
Inaktiv bruker
Har nå sittet å studert rekekaret, men kan ikke se noen av de sorte. Kan ikke husket å ha sett noen av dem etter akvariebyttet. Skjønner jo nå at jeg skulle tatt bilde av dem mens jeg hadde dem i den lille rosa bøtta mi. :p På grunn av alt stresset med å hjøre klart akvariet til fiskene som lå¨i post på kjøkkenbenken, tenkte jeg rett og slett ikke over det. :/ Kan jo hende at det er noen igjen uten at jeg klarer å se dem. Som sagt var de rimelig små. Skal holde et øye etter dem, så jeg får tatt bilder hvis noen skulle vise seg. Bare så det er sagt så har jeg aldri hatt med meg noen sorte reker hjem.
Inaktiv bruker
Denne tråden har blitt ganske gammel nå, og jeg fattet etterhvert slutningen om at de svarte rekene jeg fant ikke hadde overlevd flyttingen. Men her om dagen ble det "storvask" i akvariene etter en hektisk periode med eksamener hvor de nok hadde blitt litt forsømt... Og til min store overaskelse fant jeg flere svarte reker i 63 literen, hvor jeg var sikker på at det ikke fantes noen reker lengre etter byttingen av alt innhold som nevnt tidligere i tråden. De fortsetter altså bare å dukke opp. :s Skal sies at disse rekene ikke er like sorte som de jeg fant sist gang, men de er iallefall ikke røde slik kirsebærreker skal være. :p

Noen som vet hva som kan ha skjedd med disse rekene? (altså tilbake til spm.2 i første post)
hvor store er "amanoreke" dine?

kan de være av denne arten blå reke
de vil kunne krysse seg med kirsebær, og muligens få mørke avkom?
De rekene du har på første innlegg er blå reker. Disse kan krysses med kirsebærreker.

Og angående de svarte rekene er muntanter av kirsebæreker. Så du har fått hybrider og disse er da kule i seg sjøl, men ville ikkje søedlge de da folk kan blane de med mye annet.

Krysninger innenfor rekehobbyen finnes, og det finnes både fine og stygge hybrider

De nyeste rekene innenfor taiwanbee som er krysninger innenfor black bee og red bee er jo panda og king kong rekene som er ganske kule og dyre. Navn på disse er da king kong,panda,blue bolt,red wine etc..

Jeg ville prøvd å separere de svarte rekene, og se om det er en stabil kryssning/mutasjon på samme måte som kirsebærreke/blå reke/snøball osv.
Inaktiv bruker
Det er ikke noe mystisk ved dette annet enn at blå reker og kirsebærreker har krysset seg og da blir avkommet ofte brune og svarte. Du fikk nok både blå reker og kirsebærreker når du kjøpte reker første gang, eller rettere sagt, noen av de var vel hybrider. Det er fort gjort hvis man bruker samme karr til en ny type reker, da små yngel ikke alltid kan sees med blotte øyet
Inaktiv bruker
Men, når det er sagt : jeg synes svarte og brune reker er kjempefint jeg altså

Hvilken rase de er eller om de er renrasede spiller egentlig ikke så stor rolle, så sant man ikke skal drive med salg av disse.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap