- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Har fått masse små snegler i aquariet mitt hva kan jeg gjøre for å få de vekk!?
Har fått masse små snegler i aquariet mitt hva kan jeg gjøre for å få de vekk!?
Postet 08.03.10 kl 17:17
anette 87Jeg har prøvd å ta ut de jeg ser men det kommer bare fler å fler. vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. noen fåreslo og kjøpe en fiske type som spiser snegler, men jeg vet ikke hvilke det er og jeg er redd den skal spise babye guppiene mine! er det noen som har tips til meg?
Fisker jeg vet spiser snegler er Praktbotia og Kongo dvergmunnruger. Sistnevnte er en liten ciklide og er veldig effektiv og renser en 85L (som jeg nå har dem i) i løpet av et døyn. Det finnes også tilsetningsmiddel for å få has på dissa j.... sneglene. Men husker desverre ikke navnet i farta. Disse sneglene formerer seg enormt fort og en blir nær aldri kvitt dem. Kommer gjerne sammen med planter en kjøper, hvor det ofte sitter plenty med egg. Disse er blanke "geleklumper". Du nevner ikke hvor stort kar du har eller type fisk, så om du vil ha råd som passer ditt kar, ja da bør du opplyse det. Skjønner du har Guppy iallefall;- =)
Postet 08.03.10 kl 17:29
Postet 08.03.10 kl 17:33
Inaktiv bruker
Du kan kjøpe asiatisk jegersnegle. De spiser mindre snegler. Disse sneglene vil nok ikke plage noen av de andre beboerne i karet med mindre du har snegler som du vil ta vare på eks. eplesnegler. Asiatiske jegersnegler kan du ha uansett hvor stort karet ditt er. Ciklidene som loffa nevner vil nok kose seg med guppy ynglene. Om botia spiser yngel vet jeg ikke, men de fleste botiaene trenger litt plass.
Postet 08.03.10 kl 17:34
Hei.
Du kan få tak i Praktbotia hvis du føler det er plass i akvariet, Botian er en ræser i akvarier hvis det er mye snegler! Botian får du stort sett i alle akvarieforretninger. som
Hvis du ikke vil ha Botia kan du gå for Jegersneglen, denne spiser ikke like mye som botian, tar rundt en 3-4 i uka så med mye snegler kjøp en 8-10 jegersnegler!
Hvis du ikke finner denne i butikken er [URL=http://www.akvariereker.no/ds_product_info.php/cPath/23/products_id/127[/URL] en kjekk side.
mvh Kenneth
Du kan få tak i Praktbotia hvis du føler det er plass i akvariet, Botian er en ræser i akvarier hvis det er mye snegler! Botian får du stort sett i alle akvarieforretninger. som
Hvis du ikke vil ha Botia kan du gå for Jegersneglen, denne spiser ikke like mye som botian, tar rundt en 3-4 i uka så med mye snegler kjøp en 8-10 jegersnegler!
Hvis du ikke finner denne i butikken er [URL=http://www.akvariereker.no/ds_product_info.php/cPath/23/products_id/127[/URL] en kjekk side.
mvh Kenneth
Postet 08.03.10 kl 17:34
Ærlig talt, nå må folk tenke litt før de gir råd om den evinnelige "praktbotiaen" til alle som har pestsnegler!
Spør først - hvor stort akvarium er det snakk om? Deretter kan man gi råd om fisk. Praktbotia passer ikke for alle!
Praktbotia er ikke den eneste botiaen, og det er mange andre botiaer som passer bedre for "folk flest" enn den store praktbotiaen!
Og søker man litt på forumet her, vil man få opp en haug med tråder om nøyaktig det samme. MED tips og råd om hvordan bekjempe eller stagge pestsneglebestanden.
4610 treff på ordet pestsnegler. Mange kan lukes vekk ved hjelp av overskriftene, men mange overskrifter er nesten lik trådstarters.
Spør først - hvor stort akvarium er det snakk om? Deretter kan man gi råd om fisk. Praktbotia passer ikke for alle!
Praktbotia er ikke den eneste botiaen, og det er mange andre botiaer som passer bedre for "folk flest" enn den store praktbotiaen!
Og søker man litt på forumet her, vil man få opp en haug med tråder om nøyaktig det samme. MED tips og råd om hvordan bekjempe eller stagge pestsneglebestanden.
4610 treff på ordet pestsnegler. Mange kan lukes vekk ved hjelp av overskriftene, men mange overskrifter er nesten lik trådstarters.
Postet 08.03.10 kl 17:52
Endret: 08.03.10 kl 17:56
mona oÆrlig talt, nå må folk tenke litt før de gir råd om den evinnelige "praktbotiaen" til alle som har pestsnegler! [B]Spør først - hvor stort akvarium er det snakk om? Deretter kan man gi råd om fisk.[/B] Praktbotia passer ikke for alle! Praktbotia er ikke den eneste botiaen, og det er mange andre botiaer som passer bedre for "folk flest" enn den store praktbotiaen! Og søker man litt på forumet her, vil man få opp en haug med tråder om nøyaktig det samme. MED tips og råd om hvordan bekjempe eller stagge pestsneglebestanden. [URLBLOCK1]. Mange kan lukes vekk ved hjelp av overskriftene, men mange overskrifter er nesten lik trådstarters.
Hvis du leser tråden min en gang til står det skrevet hvis det er plass. Se på trådstarter så ser du at har vedkommende hvert medlem på AF i 1 time og vet sikkert ikke hvordan man bruker søkefunksjonen i forumet. I stede for og bli krass for at folk svarer "uten og tenke" går det vell ann og gi trådstarter ett greit svar når vedkommende aldri har hvert på AF tidligere.
Postet 08.03.10 kl 18:41
SvolpHvis du leser tråden min en gang til står det skrevet [B]hvis[/B] det er plass.
Det er bedre å spørre først hva slags akvariumstørrelse det er snakk om. Ikke sitte og skrive en masse "hvis". Det er det ingen som ser. Alle leser bare ordet "praktbotia" i forbindelse med snegler. Det er hva de husker.
Beviset for det finner du blant medlemmens akvarier her på AF. Veldig mange syns de har plass til praktbotia... Men det er neimen ikke mange som faktisk har den plassen fisken trenger i realiteten!
Se bare på listen over alle som har stappet praktbotia i for små akvarier. Alt fra 28 liter (!) og de vanlige 60 og 70 literne....
Alle disse akvaristene har gjort det fordi de har fått elendige råd! Da er det ingen vits å sitte og spre det videre. Jeg er bare så lei av å se folk kvekke ut av seg "PRAKTBOTIA" i det samme sekund de hører ordet pestsnegler...!
Spør først om akvariet, anbefal riktig fisk etterpå.
Postet 08.03.10 kl 19:04
Hva folk leser og hvordan dem velger og tolke det for være opp til den enkelte, det er ikke noe jeg gidder og bry meg med.
Det som står er det som står, hvis folk da velger og bare lese det de vil lese er man jo like langt, da er det jo samma hva som blir skrevet.
Skrev heller ikke til vedkommende om han syntes det var plass, skrev hvis det var plass, en vesentlig forskjell. Hvis du går lei hver gang praktbotia blir nevnt når det er snakk om pestsnegler ignorer posten vell, eller gi dem ett svar i stede for og være så kvass som som du var.
Skal være enig med deg at det sikker gis mange dårlige råd, som blir fulgt. Mener i større grad at de som putter botia o.l. i små kar gjør det ikke fordi en eller annen her inne har sagt det er greit. det gjøres nok rett og slett fordi dem har lyst på den fisken og fordi dyrebutikker stort sett aldri spørr om hvor stort karet ditt er med mindre du nevner det selv.
Gå innom en vanlig dyrebutikk og se hvem som nekter en person og kjøpe en botia for så og putte den i en 50L
Svært få tipper jeg.
En Praktbotia koster rundt en 70kr og en vare solgt er penger tjent.
Hvis du så mener at en bruker formulerer posten sin feil, post en mer utfyllende post hvis du har bedre greie på botia i stede for og være krass.
Det som står er det som står, hvis folk da velger og bare lese det de vil lese er man jo like langt, da er det jo samma hva som blir skrevet.
Skrev heller ikke til vedkommende om han syntes det var plass, skrev hvis det var plass, en vesentlig forskjell. Hvis du går lei hver gang praktbotia blir nevnt når det er snakk om pestsnegler ignorer posten vell, eller gi dem ett svar i stede for og være så kvass som som du var.
Skal være enig med deg at det sikker gis mange dårlige råd, som blir fulgt. Mener i større grad at de som putter botia o.l. i små kar gjør det ikke fordi en eller annen her inne har sagt det er greit. det gjøres nok rett og slett fordi dem har lyst på den fisken og fordi dyrebutikker stort sett aldri spørr om hvor stort karet ditt er med mindre du nevner det selv.
Gå innom en vanlig dyrebutikk og se hvem som nekter en person og kjøpe en botia for så og putte den i en 50L
Svært få tipper jeg.
En Praktbotia koster rundt en 70kr og en vare solgt er penger tjent.
Hvis du så mener at en bruker formulerer posten sin feil, post en mer utfyllende post hvis du har bedre greie på botia i stede for og være krass.
Postet 08.03.10 kl 19:40
Sneggler blæ!
jeg har bare et 60 liters aquarium å jeg er fulstendig nybegynner.
vil helst bare ha noe som ikke er så stort som tar små sneggler.
takk for mange tips bare å komme med flere
vil helst bare ha noe som ikke er så stort som tar små sneggler.
takk for mange tips bare å komme med flere
Postet 08.03.10 kl 19:41
Svolp: ikke vær så hårsår, da.
Innlegget til Ildhale var kanskje det som framkalte reaksjonen til Mona til å begynne med:
Dette forslaget, uten å vite noe som helst om akvariet til trådstarter, er på grensen til uansvarlig. Seks praktbotia i et 30 cm langt akvarium er for eksempel litt i overkant.
LJ
Innlegget til Ildhale var kanskje det som framkalte reaksjonen til Mona til å begynne med:
Ildhalehei få deg en liten stim med prakt botia,så blir du kvitt sneglene.
Dette forslaget, uten å vite noe som helst om akvariet til trådstarter, er på grensen til uansvarlig. Seks praktbotia i et 30 cm langt akvarium er for eksempel litt i overkant.
LJ
Postet 08.03.10 kl 19:44
Endret: 08.03.10 kl 19:46
Neida, er ikke hårsår. Var det ildhale som som "fyrte" mona med posten får hu si så i stede for og gre alle under en kam.
Akvare på 30cm, passer nesten ikke til fisk i det hele tatt. Helt enig!
I 60L hadde jeg satser på en del jegersnegler, men den tar altså alt av snegler så når du syntes det er kommet under kontroll kan du selge dem videre eller la dem gå til det er skrapet
Lykke til!
Akvare på 30cm, passer nesten ikke til fisk i det hele tatt. Helt enig!
I 60L hadde jeg satser på en del jegersnegler, men den tar altså alt av snegler så når du syntes det er kommet under kontroll kan du selge dem videre eller la dem gå til det er skrapet
Lykke til!
Postet 08.03.10 kl 20:13
Endret: 08.03.10 kl 20:18
Postet 08.03.10 kl 20:24
Postet 08.03.10 kl 20:28
Sebrabotia er mindre enn praktbotia
For og komme inn på saken du spurte om så:
Sebrabotia er et fint alternativ istedenfor Praktbotia den kan bli opp mot 35cm. Sebrabotia`en blir ikke så stor jeg mener og huske den blir ca 10cm Max 15.
Fikk så hatten passet selv av erfarene akvarister da jeg hadde gått og kjøpt meg praktbotia. Det var forøvrig butikken som sa: kjøp denne den tar snegler. og jeg gikk jo rett på limpinnen og kjøpt inn praktbotiar til mitt karr på 120. men så fikk jeg vite at sebrabotia også var fin til og holde karret sneglefritt, så da fikk jeg butikken til og bestille inn denne sebrabotia`en. Så senest i dag var jeg og hentet dem. ta en titt på denne siden http://www.loaches.com
den er engelsk håper det går greit.
Sebrabotia er et fint alternativ istedenfor Praktbotia den kan bli opp mot 35cm. Sebrabotia`en blir ikke så stor jeg mener og huske den blir ca 10cm Max 15.
Fikk så hatten passet selv av erfarene akvarister da jeg hadde gått og kjøpt meg praktbotia. Det var forøvrig butikken som sa: kjøp denne den tar snegler. og jeg gikk jo rett på limpinnen og kjøpt inn praktbotiar til mitt karr på 120. men så fikk jeg vite at sebrabotia også var fin til og holde karret sneglefritt, så da fikk jeg butikken til og bestille inn denne sebrabotia`en. Så senest i dag var jeg og hentet dem. ta en titt på denne siden http://www.loaches.com
den er engelsk håper det går greit.
Postet 09.03.10 kl 00:21
Uansett når det kommer til botia må man huske at dette er stimfisk. Og selv om sebrabotia passer bedre enn praktbotia, så må man fortsatt ha et minimum av 5-6 stykker for at fisken skal trives. En 60l er for liten til å huse så mange botiaer, også sebra.
Kjøp heller jegersnegler, er mitt råd. De bruker riktignok lenger tid enn fiskene på å renske akvariet for pestsnegler, men de krever mye mindre plass da de bare blir 1,5 cm, de krever mindre av vannkvaliteten og sirkulasjonen og er ellers lette å holde. De spiser nedfallt fiskefór når det ikke er andre snegler tilgjengelige.
Man kan selvsagt forsøke et sneglemiddel, hvis man absolutt ikke vil ha noen form for snegler i karet, men jeg liker ikke å anbefale kjemikalier som er designet for å ta livet av ting. Det kan fort slå feil ut og ta livet av ønskelige vesener.
Kjøp heller jegersnegler, er mitt råd. De bruker riktignok lenger tid enn fiskene på å renske akvariet for pestsnegler, men de krever mye mindre plass da de bare blir 1,5 cm, de krever mindre av vannkvaliteten og sirkulasjonen og er ellers lette å holde. De spiser nedfallt fiskefór når det ikke er andre snegler tilgjengelige.
Man kan selvsagt forsøke et sneglemiddel, hvis man absolutt ikke vil ha noen form for snegler i karet, men jeg liker ikke å anbefale kjemikalier som er designet for å ta livet av ting. Det kan fort slå feil ut og ta livet av ønskelige vesener.
Postet 09.03.10 kl 00:44
En enkel og gratis måte for å løse problemet: Se på sneglene som en naturlig del av akvariet. Kutt ned på fôringen, det vil nok også være med på å redusere antallet nye snegler. Det finnes utrolig mange akvarier uten jegersnegler, praktbotia og sebrabotia. Det er garantert snegler i akvariet, men hva så? Plukk unna en del snegler i blant for å redusere antallet. Men som allerede nevnt, og viktigst; se på dem som en del av akvariet. Og ja, det er helt gratis
Postet 09.03.10 kl 00:57
enig med Du Stine Sofie, snegler er naturlige skapninger i akvariet,.
dessuten er de nyttedyr som hjelper til med diverse ting å tang. så å kalle snigler i et akvarie for en krise vil jeg ikke påstå at det er.
så man trenger ikke å få de vekk , fleste fisk vil spise de minste sneglene, og de store kan man jo plukke ut om man på død å liv vil ha de vekk,.
dessuten er de nyttedyr som hjelper til med diverse ting å tang. så å kalle snigler i et akvarie for en krise vil jeg ikke påstå at det er.
så man trenger ikke å få de vekk , fleste fisk vil spise de minste sneglene, og de store kan man jo plukke ut om man på død å liv vil ha de vekk,.
Postet 09.03.10 kl 01:09
Falt vist i dårlig jord mitt råd og selv om det har kommer fra erfarene akvarister inn til meg og da videre til deg . jeg kjøpte kun tre og det går fint. men du finner dette ut selv hva du ønsker.
Uansett Praktbotia den blir for stor. Den første gruppa jeg hadde døde innen 4 mnd. av feil vekst. men da viste ikke jeg at det var derfor dem døde så jeg kjøpte inn nye og først da, fikk jeg vite at den type botia var alt for stor til mitt karr. som er på 120 liter
Uansett Praktbotia den blir for stor. Den første gruppa jeg hadde døde innen 4 mnd. av feil vekst. men da viste ikke jeg at det var derfor dem døde så jeg kjøpte inn nye og først da, fikk jeg vite at den type botia var alt for stor til mitt karr. som er på 120 liter
Postet 09.03.10 kl 01:28
Postet 09.03.10 kl 02:47