Soppmiddel egnet til reker.

Nå er det visst min tur til å bli rammet av mystisk rekedød.

De aller fleste rekene har jeg ikke sett noen symptomer på, før jeg finner dem på bunnen lyserosa og svært så døde.

Men på noen reker, hunner med egg, har jeg observert soppangrep på egga.

Karet som er hardest rammet er karet med C. adolfoi. Der er det både voksne fisk og yngel. Det er meget godt innkjørt, og det har gode vannbytterutiner. (Gjennomsnittlig 1 gang i uka. )

Det er litt eikeløv i karet - kan det være årsak?

Finnes det noe middel for behandling av sopp hos reker? Jeg kunne nemlig tenke meg å prøve å behandle dem - se om jeg kan stoppe dødeligheten.
Eikebladene.. har du funnet de langs veien??

Kan være de ja.. kanskje av eksos eller sprøytemiddel eller noe sånt.

Rekene kan også dødd av alderdom.
Eikebladene er ikke funnet "midt" i en skog, men tilstrekkelig langt unna en vei til at det burde være langt nok. For øvrig på en høyde et godt stykke over veiens plan.

Sprøytemidler er garantert ingen problemstilling (naturvernområde)

Eikebladene er naturligvis både vasket og bløtlagt før de fikk komme i akvariet.

Jeg har også flere akvarirer med eikeløv og reker som ikke er rammet, så jeg skjønner meg ikke helt på det....
Beklager seint svar Tommy. Jeg har visst ikke fått mail om at det var nye svar her

Temp ligger på ca 24 grader i det karet. Nitritt er ikke tilstede.

Jeg har konkludert med at det ikke er eikeløvene, siden det ikke er slike problemer i det hele tatt hos verken giftgrønn reke eller rød krystallreke, som også har eikeløv i karene sine (+ ett kirsebærekekar til). Det er igrunn kun dette ene av syv kar med reker hvor denne rekedøden hos kirsebærreke har vært et stort problem. (Det var visse tendenser i 54-literen over dette karet en periode, men det ser ut til å ikke være noe omfattende der, heldigvis. )

Jeg har egentlig "landet på" en teori om at det er overforing/ proteinrikt for som har gjort det. Siden jeg faktisk forer opp corydorasyngel i det karet, er det jo det karet som får mest mat. Selv om hyppige (små) vannbytter utføres for å holde nitritten unna, er jo matinntaket stort for rekene når det er slik. Vil overforingsproblemer gi denne typen "snikende massedød"? Er det i forbindelse med skallbytte de dør da kanskje?

Mange rotete tanker på en gang, men håper du har noen innspill
Hei Liz H,
kor mange reker snakker vi om her? Kor mange har dødt og kor mange er fortsatt i live?
Blir rekene hvite eller lyse inne?
Det kan være ett problem med fisk og reker som oppstå pga. for masse proteinrik for, ja. Mistankene dine kan være rett. Det kan forårsake skallskifteproblemer og / eller innvendige infeksjoner.

Mvh

Micha
Hei Micha

Det er snakk om 90 av 100 reker som var i det karet. (Sånn cirka) Det er 85-liter.

Ingen hvite eller lyse inni som jeg har sett (før de er lyserosa og helt døde da)

Det har dødd mellom 1 og 10 hver dag. Ser ut til at det har stoppet nå, men så er det bare noen få reker igjen i det akvariet.

Hvordan kan man se at det er skallskifteproblemer som er årsaken?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap