Sandsnegle i saltvanns karet??!!

hmmmmm altså nå har det seg slik at jeg har nylig startet opp et 130 l hjørne saltvannsakvarium, vet at denne tråden burde vert i tråden for saltvann men siden det her er litt av en snodig karakter så legger jeg den i sneglefora,.

som sagt så startet jeg opp mitt tidligere cikilde kar, til saltvann, alt av biltema sand ble fjernet(noen få korn lå igjen så karet var ikke akkurat sterilt)
fjernet alger å skiftet filter vatt i eheim det store utvendige Eheim filteret og ny filter masse (porøs stein).
wave maker og levende stein har blitt inkjøpt etter hvert, skummer kommer tilslutt når alt har fått stått å modnet en stund.

men alstå salt vann ble blandet ut og satt til lufting, samt at koralgrus og limstein ble satt i karet., salt vannet satt i, og filter og utstyret satt i gang,.

joda alt så såre bra ut,.
neste morgen slår jeg på lyset,. og joda super fint rent klart vann, og så ser jeg noe som beveger seg i grusen!

titter nermere og joda 3-4 sandsnigler barter rundt i saltvannet,. de er brune med svarte striper, akkurat som i reke karet,. og jeg vet jo at jeg har hatt slike i når ciklidene regjerte i akvariet ukene før,.
men de var jo ikke døde av saltvannet??

jaja, tar de ut senere i dag, måtte jo på jobben, og stakk på jobb. kom hjemm, og tenkte at jeg skulle fjerne lika da,. men neida der tasset de videre blant koralgrusen.. tøffinger tenkte jeg,. så de fikk være litt til

noen dager senere , kom levende stein og den ble satt i, og etter nermere studie der var det masse vis a liv der å..
og sandsniglene snøftet seg opp i steinen. og der holder de seg,.. gnafser rundt i rent saltvann..

har noen peiling på om sandsnigler har forskjellige leve områder og om det finnes varianter av disse som lever i brakkvann, saltvann kontra bare rent ferskvann??

syns det her er litt rart,.

vet det finnes både Afrikanske og Asiatiske sandsnigler

jeg har minst 2 forskjellige tror jeg, noen er grå og temmlig store, mens andre er brune med sorte striper/ prikker

her i kåken har vi en gjeng sandsnegler gående i brakkvann med SG 1.004. det har de gjort i ca 2 år nå. så de tåler salt, men usikker på hvor mye og hvor lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap