- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eplesnegle
Eplesnegle
Postet 15.03.10 kl 08:14
sigenså spørsmålet er når sliper hua eggene?
Når hun er klar for det og synes forholdene er rett. Hun kan lagre spermier i månedsvis i påvente av gode forhold. (Kilde: applesnail.net) Gode forhold betyr rett temperatur og rikelig tilgang på mat. Jeg ville ha fortsatt å fore godt - gjerne med lettkokt/forvellet spinat, da det inneholder kalsium, som er godt for sneglenes skallbygging. Jeg pleier kjøpe en stor pose spinat, og så fryser jeg ned mesteparten. Da er lett å dosere ved å brekke i biter, det tiner på få minutter (la det tine før du har i akvariet, selvfølgelig), og etter hva jeg kan se faller det i smak blant sneglene og noen av de grøntspisende fiskene også.
Postet 15.03.10 kl 08:58
Postet 15.03.10 kl 12:37
Det er min erfaring at sneglene lettere gjenkjenner spinaten som "dødt" plantemateriale hvis du forveller eller småkoker den - et par minutter lettkoking, ikke mer. Hvis du ikke forveller/koker, må du vaske, sånn for å forhindre annet enn spinat oppi karet. Det skjer jo for eksempel det følger åmer og snegler med friske grønnsaker. Hvis du fryser grønnsakene trenger du ikke tenke på koking, men også da er vasking lurt.
Postet 15.03.10 kl 13:07
Postet 15.03.10 kl 15:12
Postet 16.03.10 kl 22:13
Postet 07.06.10 kl 21:19