- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snegle egg
Snegle egg
Heisann, har sett litt klenging på noen av mine snegler i det siste og når jeg åpnet topplokket nå så var det en stor klase med rosa egg der, trenger jeg å gjøre noe for at de skal klekke normalt?
mente jeg leste ett sted at de ikke må bli fuktige(våte)
de ligger i topplokket så er ikke vann der men er rett vedsiden av lyset så varmt og fuktig er det der?
Anyone?
Dette er eplesnegler kjøpt av Heidi på forumet
mvh Frode
mente jeg leste ett sted at de ikke må bli fuktige(våte)
de ligger i topplokket så er ikke vann der men er rett vedsiden av lyset så varmt og fuktig er det der?
Anyone?
Dette er eplesnegler kjøpt av Heidi på forumet
mvh Frode
Postet 17.03.10 kl 18:53
Postet 17.03.10 kl 19:03
Postet 18.03.10 kl 05:39
Postet 18.03.10 kl 06:58
Postet 19.03.10 kl 22:14
Postet 22.03.10 kl 00:41
Idag tidlig var første klase mer eller mindre borte og jeg har en haug bittesmå snegler som krabber rundt, hehe morsomt.
Er 4klaser igjen så fjerner 3av dem siden jeg ikke har for stor plass(har en 100l i reservere)
5 store klaser på 16dager har 4 eplesnegler så er ivrige disse, men vil de bare holde på like ofte eller tar de seg en pause? har jo hatt de ca 3-4mnd uten at noe skjedde de er ca 5cm?
Takker for alle svar
Er 4klaser igjen så fjerner 3av dem siden jeg ikke har for stor plass(har en 100l i reservere)
5 store klaser på 16dager har 4 eplesnegler så er ivrige disse, men vil de bare holde på like ofte eller tar de seg en pause? har jo hatt de ca 3-4mnd uten at noe skjedde de er ca 5cm?
Takker for alle svar
Postet 31.03.10 kl 00:41
Postet 31.03.10 kl 00:54
Postet 31.03.10 kl 00:55
mona oHvis eggklasen du beskriver i første innlegg var rosa, så er det vel ikke vanlige eplesnegler du har? Husker ikke hvilken snegle som legger de rosa eggene, men det er ikke eplesnegler for deres eggklaser (ligner på baby-mais) er gule. Er det posthornsneglene som legger rosa egg, tro?
Ganske så sikker på at det er gule eple(kjempe)snegle, de er gule med mørke brune striper og ca 4-5cm i diameter(når de går på glasset er de ca 5cm lange på undersiden)
Lakserosa farge sier fruen siden jeg muligens er en smule fargeblind..
skal få tatt noen bilder imorgen..
gnight
Postet 31.03.10 kl 01:35
Postet 31.03.10 kl 02:23
Endret: 31.03.10 kl 02:25
Jeg har sett sikkert hundre eplesnegle-eggklaser og de har alltid, uten unntak, vært gule.
Her er et bilde av en vanlig gul, eplesnegle-eggklase som dukket opp UTENPÅ frontglasset. Et kar uten dekkglass og ikke heldekkende armatur, så en eplesnegle hadde tatt seg en nattevandring... jeeezzz, så ekkelt det var, husker jeg. Snegla lå forresten på gulvet en meter unna.
Her er et bilde av en vanlig gul, eplesnegle-eggklase som dukket opp UTENPÅ frontglasset. Et kar uten dekkglass og ikke heldekkende armatur, så en eplesnegle hadde tatt seg en nattevandring... jeeezzz, så ekkelt det var, husker jeg. Snegla lå forresten på gulvet en meter unna.
Postet 31.03.10 kl 03:01
Postet 31.03.10 kl 07:57
Postet 31.03.10 kl 08:37
Ken MyrsethJepp eplesneiler kan legge egg i litt forskjellige farger. Posthorn sneiler, legger ikke de eggene sine under vann da? Jeg trodde ihvertfall at eplesneilen var den eneste som legger egg over vann, ihvertfall av de sneilene som er mest vanlig i akvarium.
Jo posthorns sneglerne legger egg under vann, det er kunn eplesneglerne der legger dem over vannet. Mine legger klaser der synes svagt rosa når de bliver lagt og som så bliver mere "gule" når de ligesom tørrer lidt op. Har dog også haft en enkelt klase som var mere rosa end vanligt, men tror det var de lilla jeg har, tænke tænke tænke... hmm men men, kjæmpe eplerne mine har rosa egg, næsten røde, men om ikke fargerne varierer en smule som øjnene ser? Herhjemme kann vi i alle tilfælde ikke altid blive helt enige om farge nuancer. blå? nei aqua, nei da, havblå! hehehe
Postet 13.04.10 kl 12:46