Kirsebærreker i selskapsakvarie? har skrevet hvilke fisker vi har.

Samboer har så lyst på reker i den nye 240 literen vår. Vi tenker da at det må bli kirsebærreker, vi har lest litt forskjellig og fått inntrykk av at det er en grei nybegynnerreke.

Av innredning i karet har vi planer om røtter med javabregner, "gressplen"/plante.cfm?id=1041, større planter i bakgrunnen, vil også bli innslag av javamose både på bunn festet til små røtter, og festet litt andre steder.. Vil i alle fall bli mye gjemmesteder, og mye planter.

Av fisk har vi planer om:
- Neontetra
- Kardinaltetra
- Kuhlii ål
- [URL= http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6381]Siamesisk algeeter[/URL]
- Prakt Botia
- Black Ghost

De fire øverste typene tror jeg ikke blir noe problem..? Eller tar jeg feil her?

Jeg TROR (er veldig sikker) heller ikke at Black Ghosten blir noe problem. Den er rolig og grei, og neontetraene er på størrelse med kirsebærreker, slik at vi uansett må passe på at Black Ghosten alltid er mett og god slik at den ikke forsyner seg av dem. Dette har fungert bra til nå, vår Black Ghost har veldig god appetitt og spiser mye av foret vi gir den. Dette er også en fisk vi tenker å ha til den blir så stor at den ikke kan trives i den størrelsen lengre.

Jeg er mest skeptisk til Prakt Botiaene, iom at de er kjent for å spise snegler og slikt. Vi kan eventuellt være interesserte i å kjøpe en annen lignende fiskeart, som kan gå sammen med reker. Noen anbefalinger dersom ikke prakt botiaen kan gå sammen med reker?

Er det sjans for at det vil fungere med reker i karet vårt, eller er det helt urealistisk?

Håper på svar, tips og råd
Hvor lenge har dere hatt BG i karet?
Det er bare et tids spørsmål før tetraer o.l. blir mat til denne. Og den vokser fort.
Reker er nok bortkastet i et kar med BG.
Hatt den i nesten to år, og ja, den vokser kjapt! Den er mere enn stor nok til å spise tetraer, men den blir foret godt så det går bra (i alle fall foreløpig). Om den starter å forsyne seg av tetraene blir den omplassert.

Den ble kjøpt helt i vår akvariestart, før vi tenkte på at det ikke var sikkert de i butikken hadde peiling.. Vi stolte på infoen vi fikk, om at 120 liter var passelig størrelse, og at den ikke ville bli spesielt stor, osv.. Så kommer jeg inn på forumet her å ser at den trenger 720 liter. Regner med den pga størrelsen blir omplassert i løpet av et 1 kanskje 2 år eller noe, spørs hvor kjapt den vokser, og om den fortsetter å trives hos oss.

Men det er altså sjans for at den vil ta reker, selv om den ikke tar neontetraene? Kjedelig, men vi er ikke interessert i å kjøpe reker om det er sjans for at de blir mat for andre nei! Da får vi heller vente til BG flytter.

Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap